• Zarch

Alkohol per år

Anonym (Angnie) skrev 2015-12-10 08:27:56 följande:

För mig som bara dricker några glas om jag går ut ett par gånger per år, är det mycket

Det är väl lite krasst att säga men frågan är om en "halvnykterist" är den mest objektiva? Personligen så förstår jag inte riktigt nöjet i att dricka vodka själv men samtidigt så kan väl personen ifråga ha konsumerat rätt mycket vid någon bjudning? För hur kan du ha sådan koll på denna människa?

Jag hoppas och antar att det är en förälder du syftar på? Är det en vän så är det faktiskt lite patetiskt av dig att snoka runt i dennes privata skrymslen. Tycker det är lite obehagligt med för nyfikna människor, luktar mer sensationslystnad än omtanke.
  • Zarch
    K med lilla E skrev 2015-12-30 19:42:07 följande:

Ja varför gjorde du det TS? Hur tänkte du där?

Ja det kan man fråga sig?

Men mest är jag (fortfarande) lite förundrad över hel och halvnykteristerna i tråden som försöker ge en "objektiv" bedömning på vad som är "normalt" att konsumera i alkoholväg.

Nåja, kanske är så det ska vara?!? Men det är lite som om frivilligt barnlösa hade suttit och redogjort i trådar om den exakta vällingmängd föräldrar årligen bör ge till sina ungar.

Inte riktigt samma sak och dålig jämförelse, men har iallafall lite på "en höft" en halv poäng.
  • Zarch
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 21:49:08 följande:

Det handlar inte riktigt om mängder, som jag skrivit flera tusen gånger.

Såhär är det, rent summerat: Jag har läst vad normalkonsumtionen per vecka är för man respektive kvinna men jag har inte räknat ut den totala mängden per år. Anledningen till att jag vill räkna ut per år eller halvår är för att jag är osäker på om personen dricker flera glas en gång i veckan, t.ex. innan det lägger sig (och att det därav inte märks hur berusad/påverkad personen blir) eller om den bara har hög tolerans och dricker flera glas per dag eller om den dricker en halv flaska i veckan och så vidare. Jag har mitt eget liv och varken vill eller hinner kolla den här vuxna människan därför vet jag inte. Jag har bara sett att personen köper in mycket och ett par månader efter är allt slut och jag är säker på att ingen annan dricker det förutom den här personen. Det ger inte bort en enda droppe till någon annan.

Folk här blir lite trötta på att jag har oroat mig eftersom att de anser (kanske i jämförelse med det normala eller deras egna konsumtion) att mängderna personen dricker är lite: ingen fara. Och det jag skrev, som eskalerarade till något helt annat, var något i stil med "ja, okej, om det inte är en mängd som inte resulterat i alkoholism så är det ändå inte hälsosamt att hålla på såhär så jag tycker att jag har rätt till att oroa mig lite oavsett om personen inte ska magpumpas imorgon" typ så.

Jag skrev att en droppe alkhol kanske inte skadar kroppen (direkt) men det är ändå inte endast positivt att dricka alkohol för att kroppen behöver inte det, tvärtom så mår den dåligt av det. Det är som en halv cigg. Det kanske inte gör något skada att feströka något bloss en gång per halvår men det är totalt onödigt för kroppen, sedan kanske det hjälper till med avslappning, glädje och annat men faktumet kvarstår: alkohol eller cigaretter är farliga saker. Med det sagt har jag aldrig ställt med helt emot att folk brukar vad det nu är... Det är upp till var och en precis som att det är upp till var och en att oroa sig. Sedan behöver man inte konfrontera varje människa som man oroar sig för.

Det jag bemötte var att någon sa att "ja men allt är ju giftigt beroende på vilken mängd man konsumerar" men som jag skrivit tillräckligt många gånger nu, det handlar inte om mängden utan frågan är om kroppen behöver det och svaret är Nej i det här fallet och då tänker inte jag sluta oroa mig bara för att vissa inte bli alkoholister av massa flaskor sprit per halvår. Det är fortfarande inte bra för kroppen och det är inte min personliga åsikt, det är ren fakta.

Jag säger inte emot din fakta. Du har säkert rätt och egentligen så har jag ingen lust att föra någon pro-alkoholkampanj heller.

Däremot så tror jag att vi människor är knepiga (och lätta) i vår natur. Tror någonstans att det blir platt fall när "Askungen" ska gå in och råda "Svullo" om rätt eller fel. Tror att det behövs mer "tyngd","udd" och erfarenhet i bagaget för att lämna avtryck hos den med problematiken.

Nog om det, är du genuint oroad och står personen nära så tycker jag personligen att du ska prata med denne. Hur man tar det därifrån är beroende på reaktion. Däremot så får du inget bra svar här på FL, inte heller från mig.
Svar på tråden Alkohol per år