• Freddan1

Kunna laga mat

Det har precis slått mig på ett möte i skolan inför en gemensam fest att många föräldrar inte kan laga mat, knappt det väsentligaste. Är detta vanligt? Hur kan man inte kunna laga riktig mat? Det är ju bara att göra som det står i en bra kokbok. Tycker man det är svårt finns videor.

Matkontot måste bli mycket högt för dem, med bara halvfabrikat.

Ialla fall slutade det med att vi fick köpa in på Catering till festen. Inte ens fem personer fick vi ihop på 30 föräldrar som kunde laga mat. Det var för få tyvärr.

Kul att veta vilket matkonto andra har? Vi har för 2 vuxna och tre barn 1-9 år och lägger cirka 3000 kr/månad exklusive lunch på jobbet för en av oss. Vi gör det mesta från färska råvaror och gör ofta tre gånger så mycket som går åt för en middag som vi fryser in. Vi köper inget speciellt billigt i affären. Färsk fisk, kött, grönsaker osv. Köper helfabrikat av pålägg, ketchup, osv. Men det mesta anda gör vi från scratch.

• Svar på tråden Kunna laga mat
  • ostpaj

Kan vara olika från person till person också.

Var inte länge sen det var en tråd där folk också gjorde mat från scratch, som deras föräldrar lärt dem. T.ex egen ketchup, senap, sylt, saft, inläggningar osv och ngn kunde t.o.m slakta.

Jag tror många skyller på tid och stress. Lättare att kasta in ngt färdigt i ugnen än att börja själv med ngt som tar 5-10 minuter längre.

Men jag är väl som du, fast jag inte köper färsk fisk eftersom det är bara jag som äter fisk har.

Men två vuxna, ett barn, matkonto på ca 2000 kanske. Det blir mkt kött, grytor och grönsaker.

• ostpaj

En vän fixade middag en gång till oss vuxna och barnen. Brunsås PÅ PÅSE! Jag kunde inte äta upp :( det var så vedervärdigt så jag ryser av tanken än, 2 år senare.

• sextiotalist

Nu kan jag laga mat, men hade ändå inte tagit åt mig uppgiften att laga mat för något sådant. Jag tycker generellt att matlagning är tråkigt.

Svärmor kan inte laga mat, jo hon kan fixa en måltid, men hos henne får man pulversås.

Svärfar är en hejare på att laga mat.

En del är inte intresserade av mat alls.

Innan kritiken kommer, jag gör egna köttbullar, egen sås, eget potatismos etc

• sextiotalist
    ostpaj skrev 2015-12-14 06:44:37 följande:

En vän fixade middag en gång till oss vuxna och barnen. Brunsås PÅ PÅSE! Jag kunde inte äta upp :( det var så vedervärdigt så jag ryser av tanken än, 2 år senare.

Du skulle inte fixa en middag hos svärmor
  • MadHatter

Jag förstår inte hur man kan äta så billigt. Jag gör också mat "från grunden" ( eller så man brukar använda order i dagligt tal, jag gör inte egen ketchup och senap och stoppar inte min egen korv om vi ska ut och grilla i skidbacken). Men jag hamnar på knappt 3000:-/ månad för mat och hygien för en vuxen och en tonåring. Möjligt att jag skulle kunna ta mig ned till 2500:- om jag verkligen verkligen snålade på allt. Men 3000:- för fem personer förstår jag inte hir det går. Och det kan i så fall inte bara handla om att man inte köper halvfabrikat utan man måste altivt satsa på att hålla ned kostnaderna. Jag köper kravmärkta mjölkprodukter och kött i den mån jag köper kött, samt laktosfritt, så der höjer ju kostnaderna något men annars inget märkvärdigt.

• MadHatter

Som 60-talist skriver tror jag dock inte att er catering beror på att folk inte kan laga vardagsmat. Dels är det en stor skillnad på att laga mat till sig själv och att laga mat till en massa okända människor dels handlar det ju om hur man prioriterar sin tid. Catering känns nog som ett smidigt alternativ för många i den situation du nämner - villet ju inte innebär att man kör med catering hemma.

• Fjäril kär

älskar matlagning och lagar i mångt och mycket från grunden. 

vi är två vuxna och en 7åring hemma och vi lägger kanske 4-6000 kr i månaden på mat och hygien.

jag snålar inte när jag handlar och vi köper det vi vill ha i köttväg och grönsaksväg och det kan bli allt från en utskuren biff över disk till nyfångad strömming hos fiskhandlaren. Köper i den mån det går närodlat och närproducerat. 

vi har i jämförelse ett ganska högt matkonto men vi lägger mycket pengar på familjens mat för att vi har möjligheten och det är en prioritering hos oss att vi kan unna oss att äta det vi vill äta utan att göra avkall på kvalitet. 

• Freddan1

Ville bara inte lägga flera hundra kronor på catering per familj. Hade vi lagat själva hade det knappt kostat något per familj och trevlig gemenskap också

• fjanten
    Fjäril kär skrev 2015-12-14 07:24:22 följande:

älskar matlagning och lagar i mångt och mycket från grunden. 

vi är två vuxna och en 7åring hemma och vi lägger kanske 4-6000 kr i månaden på mat och hygien.

jag snålar inte när jag handlar och vi köper det vi vill ha i köttväg och grönsaksväg och det kan bli allt från en utskuren biff över disk till nyfångad strömming hos fiskhandlaren. Köper i den mån det går närodlat och närproducerat. 

vi har i jämförelse ett ganska högt matkonto men vi lägger mycket pengar på familjens mat för att vi har möjligheten och det är en prioritering hos oss att vi kan unna oss att äta det vi vill äta utan att göra avkall på kvalitet. 

Här gör vi likadant. Vi vill äta god mat, av bra kvalité, närodlat och ekologiskt så långt det går - och det märks såklart i hushållskassan. Jag tror att vi hade haft minskade utgifter om vi höll oss till hel- och halvfabrikat.
  • Freddan1

Saken är den att det går fortare att laga mat från råvaror jämfört med halvfabrikat.

Det som tar längst tid är att duka fram, placka fram tillbehör, dryck, äta och plocka undan m.m.
    Själva matlagningen tar minst tid och sköter sig en del själv när man plockar fram. Vitsen är att laga för mycket mat som man sedan fryser in.

Frågan jag hade var egentligen:
    Hur kan många inte kunna laga mat? Hur är det möjligt?
    Har fortfarande inte fattat det då det i övrigt är personer som har jobb, hus och är allmänt duktiga i övrigt.
    Vore kul att få veta!

Svar på tråden Kunna laga mat