MadHatter skrev 2015-12-14 09:13:15 följande:
Ett axplock på vad vi äter. Men vi kommer ju inte ned i ts prisnivå.
Till en del av rätterna äter dottern som ej är veg. kött eller fisk. Jag köper efter säsong och extrapriser. Paprika köper jag tex när det är billigt på hösten, strimlar och fryser in. Aubergine och squash som finns med här var det extrapris på nyligen.
Frukost är oftast havregrynsgröt men ibland yoghurt med (hemgjord) mysli eller smoothie och macka.
Dottern äter mellanmål varje dag, oftast frukt/grönsaker och en smörgås/smoothie.
Wok med ris paprika morötter och haricorts vertes, sojabönor, sötsur chili, vitlök,
Dhal: röda linser, kokosmjölk, krossade tomater, ris
Marockansk rotfruktsgryta : potatis, rotfrukter, kikärter, sambal olek yoghurt
Potatismos, stekt panerad squash, sallad med bönor
Auberginelåda och kokt potatis
Egentligen skulle jag helst vilja ha rn sallad till maten varje dag, men det är ju sånt som lätt drar iväg ekonomiskt.
Hur minskar man kostnaderna på detta utan att det blir jättetråkig/näringsfattig mat?
men ofta känns det som att det är det utanför lunch/middag som drar iväg. Tex lussebullar som du nämner eller frukten osv.
3000 kom vi ned som lägst en månad. Men då var det riktigt mycket soppa på en spik.
Baljväxter äter inte jag, så det försvinner, gröt är inget som någon äter hemma. Men grabben var väldigt liten i maten på den tiden (trots att han var tonåring, nu äter han mer).
Men frukost, mackor och juice/vatten för grabben
Jag åt på jobbet, sambon mackor och te (på helgerna ägg till frukost för oss alla)
Lunch, matlådor av något slag
Mellanmål åt inte grabben, var det något så blev det nudlar eller mackor.
Middag, soppa, gryta (på vad berodde på vad som var billigt i affären), omelett åt vi ibland också, pastarätter av olika slag.
Det jag inte drog in på vad grädde och cremefraische, som kunde höja den enklaste måltiden rejält.
Wok hade vi ofta på helgerna, då jag hade tid och ork och hacka grönsaker.
Köttfärs köpte vi hem när det var bra pris och frös in.