• Freddan1

Kunna laga mat

Det har precis slått mig på ett möte i skolan inför en gemensam fest att många föräldrar inte kan laga mat, knappt det väsentligaste. Är detta vanligt? Hur kan man inte kunna laga riktig mat? Det är ju bara att göra som det står i en bra kokbok. Tycker man det är svårt finns videor.

Matkontot måste bli mycket högt för dem, med bara halvfabrikat.

Ialla fall slutade det med att vi fick köpa in på Catering till festen. Inte ens fem personer fick vi ihop på 30 föräldrar som kunde laga mat. Det var för få tyvärr.

Kul att veta vilket matkonto andra har? Vi har för 2 vuxna och tre barn 1-9 år och lägger cirka 3000 kr/månad exklusive lunch på jobbet för en av oss. Vi gör det mesta från färska råvaror och gör ofta tre gånger så mycket som går åt för en middag som vi fryser in. Vi köper inget speciellt billigt i affären. Färsk fisk, kött, grönsaker osv. Köper helfabrikat av pålägg, ketchup, osv. Men det mesta anda gör vi från scratch.

• Svar på tråden Kunna laga mat
  • MadHatter

Ett axplock på vad vi äter. Men vi kommer ju inte ned i ts prisnivå.

Till en del av rätterna äter dottern som ej är veg. kött eller fisk. Jag köper efter säsong och extrapriser. Paprika köper jag tex när det är billigt på hösten, strimlar och fryser in. Aubergine och squash som finns med här var det extrapris på nyligen.

Frukost är oftast havregrynsgröt men ibland yoghurt med (hemgjord) mysli eller smoothie och macka.

Dottern äter mellanmål varje dag, oftast frukt/grönsaker och en smörgås/smoothie.

Wok med ris paprika morötter och haricorts vertes, sojabönor, sötsur chili, vitlök,

Dhal: röda linser, kokosmjölk, krossade tomater, ris

Marockansk rotfruktsgryta : potatis, rotfrukter, kikärter, sambal olek yoghurt

Potatismos, stekt panerad squash, sallad med bönor

Auberginelåda och kokt potatis

Egentligen skulle jag helst vilja ha rn sallad till maten varje dag, men det är ju sånt som lätt drar iväg ekonomiskt.

Hur minskar man kostnaderna på detta utan att det blir jättetråkig/näringsfattig mat?

men ofta känns det som att det är det utanför lunch/middag som drar iväg. Tex lussebullar som du nämner eller frukten osv.

• sextiotalist
    MadHatter skrev 2015-12-14 09:13:15 följande:

Ett axplock på vad vi äter. Men vi kommer ju inte ned i ts prisnivå.

Till en del av rätterna äter dottern som ej är veg. kött eller fisk. Jag köper efter säsong och extrapriser. Paprika köper jag tex när det är billigt på hösten, strimlar och fryser in. Aubergine och squash som finns med här var det extrapris på nyligen.

Frukost är oftast havregrynsgröt men ibland yoghurt med (hemgjord) mysli eller smoothie och macka.

Dottern äter mellanmål varje dag, oftast frukt/grönsaker och en smörgås/smoothie.

Wok med ris paprika morötter och haricorts vertes, sojabönor, sötsur chili, vitlök,

Dhal: röda linser, kokosmjölk, krossade tomater, ris

Marockansk rotfruktsgryta : potatis, rotfrukter, kikärter, sambal olek yoghurt

Potatismos, stekt panerad squash, sallad med bönor

Auberginelåda och kokt potatis

Egentligen skulle jag helst vilja ha rn sallad till maten varje dag, men det är ju sånt som lätt drar iväg ekonomiskt.

Hur minskar man kostnaderna på detta utan att det blir jättetråkig/näringsfattig mat?

men ofta känns det som att det är det utanför lunch/middag som drar iväg. Tex lussebullar som du nämner eller frukten osv.

3000 kom vi ned som lägst en månad. Men då var det riktigt mycket soppa på en spik.
    Baljväxter äter inte jag, så det försvinner, gröt är inget som någon äter hemma. Men grabben var väldigt liten i maten på den tiden (trots att han var tonåring, nu äter han mer).
    Men frukost, mackor och juice/vatten för grabben
    Jag åt på jobbet, sambon mackor och te (på helgerna ägg till frukost för oss alla)
    Lunch, matlådor av något slag
    Mellanmål åt inte grabben, var det något så blev det nudlar eller mackor.
    Middag, soppa, gryta (på vad berodde på vad som var billigt i affären), omelett åt vi ibland också, pastarätter av olika slag.
    Det jag inte drog in på vad grädde och cremefraische, som kunde höja den enklaste måltiden rejält.
    Wok hade vi ofta på helgerna, då jag hade tid och ork och hacka grönsaker.
    Köttfärs köpte vi hem när det var bra pris och frös in.
  • MadHatter
    sextiotalist skrev 2015-12-14 09:20:31 följande:

3000 kom vi ned som lägst en månad. Men då var det riktigt mycket soppa på en spik.

Baljväxter äter inte jag, så det försvinner, gröt är inget som någon äter hemma. Men grabben var väldigt liten i maten på den tiden (trots att han var tonåring, nu äter han mer).

Men frukost, mackor och juice/vatten för grabben

Jag åt på jobbet, sambon mackor och te (på helgerna ägg till frukost för oss alla)

Lunch, matlådor av något slag

Mellanmål åt inte grabben, var det något så blev det nudlar eller mackor.

Middag, soppa, gryta (på vad berodde på vad som var billigt i affären), omelett åt vi ibland också, pastarätter av olika slag.

Det jag inte drog in på vad grädde och cremefraische, som kunde höja den enklaste måltiden rejält.

Wok hade vi ofta på helgerna, då jag hade tid och ork och hacka grönsaker.

Köttfärs köpte vi hem när det var bra pris och frös in.

Ja, jag tror att jag skulle kunna komma ned i 2000:- i rena matkostnader om jag verkligen ansträngde mig och vi avstod från varje "extragrej". Vilket väl är jämförbart med de kostnader ts skriver. Men då är det inte ett resultat av att bara hoppa över halvfabrikat som det låter som på ts utan skulle krävas en extrem ansträngning och ganska "torftig" mat. Nu lever vi tack och liv inte på marginalerna utan kan unna oss en extra frukt om vi vill.
  • Defeateris
    ostpaj skrev 2015-12-14 08:40:45 följande:

Jag köper aldrig ekologiskt. Bara det gör det billigare.

Jag handlar när det är rabatt på saker. Ganska ofta kostar färsk fläskfilé knappt 50kr/kg. 25 kr för en köttbitar, eller 50 om du vill ha två, som jag sen ofta gör grytor på med grönsaker och kokosmjölk, som är billigare än grädde, eller på vatten, gott om kryddor och en skvätt grädde på slutet.

Alltså, jag förstår inte hur vissa kommer upp i 5-6000 på 2-3 personer. Är det oxfilé varje dag? Jag köper storpack. Över 2 kg nötfärs för ca 160 kr räcker till mååånga middagar. Tacos, köttfärssås, limpa m.m

1 kg kyckling för 70 kr. Fryst, såklart. Går utmärkt att göra indiska grytor på. Eller med ris och currysås, grönsaker.

Vi äter alltså ordentliga middagar varje dag, ändå ganska låg matbudget.

I helgen gjorde jag kalops med massa lök och morötter. Åt vi av i två dagar, frös även in en bytta som räcker till middag. 1 kg fransyska kostar ca 70 kr.

Låter som att det sällan är svenskt kött du handlar?

Där går mina kostnader upp något - vi handlar enbart svenskt kött och fågel, även i exempelvis pålägg och liknande. Dels för att stötta svenska bönder men framför allt för att de har betydligt bättre djurhållning än de flesta andra länder samt att den används otroligt mycket antibiotika till djuren i andra länder, som sedan finns kvar i köttet. Dessutom smakar det oftast väldigt mycket godare!

Så - enbart svenskt kött men i gengäld äter vi mindre mängd kött per portion och äter alltid vegetariskt minst en gång i veckan.
  • Längtar88

Vi äter iofs inte fläsk så där stiger priserna lite. Äter grytor nästan dagligen med ris, mycket afrikansk mat, men även helgrillad kyckling, rotfrukter i ugnen, mycket böngrytor. Handlar sällan ekologisk och på sommaren odlar jag själv. Blir sällan bröd, typ en brödskiva per person till frukost på vardagarna annars äter vi ägg. Kokt, stekt, blandat med grönsaker osv. Köttet min sambo gillar köper han på utländska affärer medan jag vill ha de svenska köttet från willys. I köttgryta använder vi tomat oxh vatten som bas sedan tjocknar de av kryddor, potatis, morötter. När vi inte äter ris blir de fufu (mannagryn och vatten) oftast. Föredrar sötpotatis framför vanlig men de äts oftast till lax och avocado.

• sextiotalist
    MadHatter skrev 2015-12-14 09:27:53 följande:
    Ja, jag tror att jag skulle kunna komma ned i 2000:- i rena matkostnader om jag verkligen ansträngde mig och vi avstod från varje "extragrej". Vilket väl är jämförbart med de kostnader ts skriver. Men då är det inte ett resultat av att bara hoppa över halvfabrikat som det låter som på ts utan skulle krävas en extrem ansträngning och ganska "torftig" mat. Nu lever vi tack och liv inte på marginalerna utan kan unna oss en extra frukt om vi vill.
    Det är inte många halvfabrikaträtter som blir billigare, men det tar tid. När vi hade det som tuffast då fick man verkligen tänka till och tänka utanför boxen. Men det gick och maten var god.
  • Freddan1

[quote=76115062][quote-nick]sextiotalist skrev 2015-12-14 09:02:54 följande:[/quote-nick]

Äter ni efterätt varje dag ????

Om jag ska ha billiga rätter, så blir det soppor och grytor, det dyra (kött, fisk etc) behöver man inga mängder av, men det billiga (grytgrönsaker, soppgrönsaker etc) kan man ha massor av,

Broccolisoppa, fisksoppa, tomatsoppa, köttgrytor, fiskgrytor är billiga rätter.

Efterätt äter vi nästan aldrig

Soppor och grytor äter vi också. När det är extrapris i affären köper vi mycket och kokar 10 liter gryta eller soppa och fryser in. Det sköter sig självt på spisen. Går också fort att ta fram och värma. Kostnaden blir mycket låg per middag. Frukt från andras trädgårdar tar vi hand om och fryser in, de är bara glada att slippa kratta. Efterätt är mest hackad frukt, det äter man ju ändå. Salkat odlar vi i fösterbrädan. Kruksallat från affären kan man bara sätta i en. Kruka istället för att slänga. Vi äter också mycket rotfrukter, det är nog den billigaste maten som finna att köpa och gott! Rotselleri, kålrot, majrova, potatis, sötpotatis, palsternacka.

• Mupo

Ni som äter sådär extrembilligt är det för att ni måste eller för att ni tycker att det är en sport? Själv kan jag inte tänka mig att köpa fläskfilé för femtio spänn kilot exempelvis, det finns inget kött producerat under någorlunda vettiga former som kostar så lite. Kan man inte köpa vettigt kött så kan man välja andra proteiner - ägg och baljväxter exempelvis. Så länge folk köper det kommer det att finnas antibiotikastinnt skitkött från plågade grisar, använd er konsumentmakt och gör vettiga val!

• sextiotalist
    Mupo skrev 2015-12-14 09:51:05 följande:

Ni som äter sådär extrembilligt är det för att ni måste eller för att ni tycker att det är en sport? Själv kan jag inte tänka mig att köpa fläskfilé för femtio spänn kilot exempelvis, det finns inget kött producerat under någorlunda vettiga former som kostar så lite. Kan man inte köpa vettigt kött så kan man välja andra proteiner - ägg och baljväxter exempelvis. Så länge folk köper det kommer det att finnas antibiotikastinnt skitkött från plågade grisar, använd er konsumentmakt och gör vettiga val!

För oss var det för att vi var så illa tvungna. Eftersom ingen av oss åt baljväxter då, så var det uteslutet.
    Men jag är nog rätt sparsam när jag handlar mat, väljer, om möjligt, kött som närmar sig utgående datum och har lägre pris. Köper mycket extrapris om det går.
  • ostpaj
    Defeateris skrev 2015-12-14 09:29:35 följande:

Låter som att det sällan är svenskt kött du handlar?

Där går mina kostnader upp något - vi handlar enbart svenskt kött och fågel, även i exempelvis pålägg och liknande. Dels för att stötta svenska bönder men framför allt för att de har betydligt bättre djurhållning än de flesta andra länder samt att den används otroligt mycket antibiotika till djuren i andra länder, som sedan finns kvar i köttet. Dessutom smakar det oftast väldigt mycket godare!

Så - enbart svenskt kött men i gengäld äter vi mindre mängd kött per portion och äter alltid vegetariskt minst en gång i veckan.

Fläskfilén är dansk.

Nötköttet, alltså köttfärs, är svenskt.

Kycklingen är svensk (tror jag. Kronfågel?)

Fransyska irländsk, tror jag.

Det är i stort sett dessa köttgrejer jag köper. Aldrig tänkt på vilket land sakerna kommer ifrån. Kollar mest priset. Även om jag skulle köpa svensk fransyska (1 bit/månad) eller svensk fläskfilé, tvivlar jag på att min matbudget skulle gå upp 2-3000 kr i månaden.

Men kanske ngt jag ska tänka på i framtiden :)

När jag köper fisk (fryst) brukar jag bara kolla att det har det där esc-märket, eller vad det heter.
Svar på tråden Kunna laga mat