• Freddan1

Kunna laga mat

Det har precis slått mig på ett möte i skolan inför en gemensam fest att många föräldrar inte kan laga mat, knappt det väsentligaste. Är detta vanligt? Hur kan man inte kunna laga riktig mat? Det är ju bara att göra som det står i en bra kokbok. Tycker man det är svårt finns videor.

Matkontot måste bli mycket högt för dem, med bara halvfabrikat.

Ialla fall slutade det med att vi fick köpa in på Catering till festen. Inte ens fem personer fick vi ihop på 30 föräldrar som kunde laga mat. Det var för få tyvärr.

Kul att veta vilket matkonto andra har? Vi har för 2 vuxna och tre barn 1-9 år och lägger cirka 3000 kr/månad exklusive lunch på jobbet för en av oss. Vi gör det mesta från färska råvaror och gör ofta tre gånger så mycket som går åt för en middag som vi fryser in. Vi köper inget speciellt billigt i affären. Färsk fisk, kött, grönsaker osv. Köper helfabrikat av pålägg, ketchup, osv. Men det mesta anda gör vi från scratch.

• Svar på tråden Kunna laga mat
  • sextiotalist
    Freddan1 skrev 2015-12-14 07:28:57 följande:

Ville bara inte lägga flera hundra kronor på catering per familj. Hade vi lagat själva hade det knappt kostat något per familj och trevlig gemenskap också

Det är din uppfattning, det är inte alls säkert att de andra är intresserad av denna gemenskap.
    Jag personligen har undvikit sådana sammankomster så mycket som det bara går och hade inte sett det som något trevligt att stå och laga mat ihop med en drös mer eller mindre okända personer.
    Du får nog acceptera att det inte har med kunskap att göra, utan att folk inte är intresserade av att laga mat gemensamt. De ser inte det positiva, utan nog mer som ännu en måste-sak i vardagen och vill hellre lägga tiden på något annat.
  • Linnis92

Vi är två vuxna och ett barn på 1.5 och vi snålar inte direkt med pengarna. Vi kör matkasse varje vecka samt frukos, luncher, hygien och blöjor. Sätter in 5000:- på matkontot och ibland sticker vi in lite extra.

Då äter vi ekologiskt i den mån det finns, om inte ekologiskt så alltid svenskt nötkött och ekologiska mjölkprodukter.

Jag har svårt att förstå hur familjer kan äta så billigt :) vi skulle inte klara oss på mindre än det vi äter idag då skulle det bli för mycket "skräp" i kassen.

• sextiotalist
    Linnis92 skrev 2015-12-14 07:54:26 följande:

Vi är två vuxna och ett barn på 1.5 och vi snålar inte direkt med pengarna. Vi kör matkasse varje vecka samt frukos, luncher, hygien och blöjor. Sätter in 5000:- på matkontot och ibland sticker vi in lite extra.

Då äter vi ekologiskt i den mån det finns, om inte ekologiskt så alltid svenskt nötkött och ekologiska mjölkprodukter.

Jag har svårt att förstå hur familjer kan äta så billigt :) vi skulle inte klara oss på mindre än det vi äter idag då skulle det bli för mycket "skräp" i kassen.

Det går utmärkt, vi har legat på ungefär 4000 i månaden, två vuxna med en tonåring, inklusive hygienprodukter. Däremot så hade matkasse ökat kostnaden med 600 minst (det var vad jag räknade ut).
    Jag storhandlar ytterst sällan, en gång i månaden då jag utnyttjar storköpsrabatten, då har jag handlat tvättmedel och sådant.
    Annars har jag utnyttjat t.ex halva priset för varor med kort datum, är bra på att "koka soppa på en spik", nästan ingen halvfabrikat.
    Nu är ekonomin bättre och därmed så har även matkontot ökat, men vi ligger på ungefär 5000 i månaden nu.
  • Fjäril kär
    Freddan1 skrev 2015-12-14 07:39:57 följande:

Saken är den att det går fortare att laga mat från råvaror jämfört med halvfabrikat.

Det som tar längst tid är att duka fram, placka fram tillbehör, dryck, äta och plocka undan m.m.
    Själva matlagningen tar minst tid och sköter sig en del själv när man plockar fram. Vitsen är att laga för mycket mat som man sedan fryser in.

Frågan jag hade var egentligen:
    Hur kan många inte kunna laga mat? Hur är det möjligt?
    Har fortfarande inte fattat det då det i övrigt är personer som har jobb, hus och är allmänt duktiga i övrigt.
    Vore kul att få veta!

jag tror i mycket att det handlar om tidsbristen i första hand. Att göra en sådan stor insats tar tid  , och det tar tid från övrigt i livet som också måste göras. 
    Det är ju samma med alla som planerar bröllop tex, det är smidigt med catering för man sparar en massa tid som man får lägga på annat.  

Sen kan jag väl tycka att laga mat tillsammans är INTE kul...  Jag som har jobbat som kock i många år tycker det är totalt uppstressande att laga mat tillsammans med folk som inte hänger med i tempo och som hela tiden ska fråga "hur gör jag nu"  och som man hela tiden får vara med och styra upp.     

Det ligger faktiskt något i talesättet "ju fler kockar ju sämre soppa"...   har man aldrig lagat mat tillsammans förut så kan det tyvärr bli väldigt rörigt och ett resultat man inte tänkt sig.  Och det faktumet att av alla inblandade så är det oftast bara 2-3 stycken som de facto gör något, resten tar bara plats, är i vägen och gör ingen nytta.  Jag har lagat mat flera ggr i olika större sammanhang och på olika event och då i egenskap av föreningsmänniska och inte kock och det har inte funkat tyvärr för att en del inte kan , en del har ingen lust, en del tycker bättre om att prata och en del kan helt enkelt inte samarbeta.  
  • Längtar88

Vi är en familj på 3, en man, jag kvinna och en 10 åring pojk. Vi ligger som bäst på ca 4000 i mat och hygien. Men oftast runt 5-6000.

När vi var som "fattigast" kunde jag få ner kostnaderna till ca 2-3000 men de var inte nått vi kunde unna oss då och jag är fortfarande rätt less på mungbönor!

Min sambo äter iofs extremt mycket och gymmar. Så hans portioner är som två av mina stora portioner oftast. Sonen äter som en vuxen oftast så han och jag äter lika mycket. Bara sonen som inte äter lunch hemma. Har inte dubbel kyl och frys så kan inte storhandla som jag vill, och i fiskväg äts bara lax. De är väl läsk och juice som är de dyraste vi köper. Och laktosfritt.

HUR gör ni. Kan ni ge ex på en veckas maträtter? Kanske även dela recept med varandra?

• Fjäril kär

och sen en ren generell reflektion - nej alla kan faktiskt inte laga mat.  Det är inte bara att öppna en kokbok när man knappt sett en stekpanna i hela sitt liv.   Väldigt många lever på pulvermos och varmkorv och tycker det är dubbel svårighetsgrad att byta korven mot makaroner och köttbullar.  

jag startade en tråd för några år sedan där jag ifrågasatte folks matkunskaper och där statistiken säger att genomsnittssvensken ägnar 13 min om dagen på att laga mat.  Då gick jag i taket och undrade varför så många sen förvånat undrar varför dom har sockerberoende barn och övervikt i familjen om man inte lägger ner mer energi på vettig mathållning än pulvermos och sås i påse. 

Jag fick en hel del mothugg och det argumenterades väldigt ivrigt med att öppna en burk majs och värma tortillabröd  självklart räknades som att laga riktig mat för tacos var ju givetvis en välkomponerad måltid som man tillagade.  

Så det är väl inte så konstigt att förslag om gemensam matlagning inte faller folk i smaken om pulvermos och snabbmakaroner är det enda man kan tillaga , hur duktig man än må vara i övrigt på att laga bilar, vara kreativ  vid symaskinen och vara VD på sitt jobb.  

• ostpaj
    Längtar88 skrev 2015-12-14 08:15:31 följande:

Vi är en familj på 3, en man, jag kvinna och en 10 åring pojk. Vi ligger som bäst på ca 4000 i mat och hygien. Men oftast runt 5-6000.

När vi var som "fattigast" kunde jag få ner kostnaderna till ca 2-3000 men de var inte nått vi kunde unna oss då och jag är fortfarande rätt less på mungbönor!

Min sambo äter iofs extremt mycket och gymmar. Så hans portioner är som två av mina stora portioner oftast. Sonen äter som en vuxen oftast så han och jag äter lika mycket. Bara sonen som inte äter lunch hemma. Har inte dubbel kyl och frys så kan inte storhandla som jag vill, och i fiskväg äts bara lax. De är väl läsk och juice som är de dyraste vi köper. Och laktosfritt.

HUR gör ni. Kan ni ge ex på en veckas maträtter? Kanske även dela recept med varandra?

Jag köper aldrig ekologiskt. Bara det gör det billigare.

Jag handlar på Willys, det som behövs till mat. D.v.s ingen saft, läsk, godis, juice och annat strunt. Dåligt för tänderna, ingen näring och slukar pengar.

Jag handlar när det är rabatt på saker. Ganska ofta kostar färsk fläskfilé knappt 50kr/kg. 25 kr för en köttbitar, eller 50 om du vill ha två, som jag sen ofta gör grytor på med grönsaker och kokosmjölk, som är billigare än grädde, eller på vatten, gott om kryddor och en skvätt grädde på slutet.

Alltså, jag förstår inte hur vissa kommer upp i 5-6000 på 2-3 personer. Är det oxfilé varje dag? Jag köper storpack. Över 2 kg nötfärs för ca 160 kr räcker till mååånga middagar. Tacos, köttfärssås, limpa m.m

1 kg kyckling för 70 kr. Fryst, såklart. Går utmärkt att göra indiska grytor på. Eller med ris och currysås, grönsaker.

Vi äter alltså ordentliga middagar varje dag, ändå ganska låg matbudget.

I helgen gjorde jag kalops med massa lök och morötter. Åt vi av i två dagar, frös även in en bytta som räcker till middag. 1 kg fransyska kostar ca 70 kr.
  • Freddan1

[quote=76114961][quote-nick]Längtar88 skrev 2015-12-14 08:15:31 följande:[/quote-nick]

[/

Idag: Blodpudding (från frysen som vi har gjort själva) stekt fläsk, kokt potatis, vitkålssallad, rårörda lingon (som vi har gjort själva), kokta ärtor (Findus djupfryst).

Fruktsallad med vispad grädde

Tisdag: Ungnshalstrad helt torsk (bara att salta lite och in i ugnen på 150 C i 30 min då är den 55 C klart!), råris (tar 45 min att sjuda så det sätter man på direkt när man kommer hem). Rivna morötter, broccoli (lagar sig självt på automatik i micron), sallad på sallat med tomat och paprika.

Lussekatter från frysen med mjölk eller te.

Onsdag: Stekt pölsa (från frysen som vi gjort själva, finns också på burk), stekt ägg, rödbetor, brysselkål. Sallad.

Honungsmelon.

Torsdag: helstekt fläskkarre i ugn (30 min), potatisgratin (från frysen, gjort tidigare) grillautomatik i micron. Stuvad blomkål. Sallad.

Äppelpaj

Fredag: lax i ugn med något till.

Gör alltid för mycket förutom grönsakerna och fryser in.

Knepet är att göra det som tar längst först. Det mesta sköter sig av sig självt under tidEn.

• sextiotalist
    Freddan1 skrev 2015-12-14 08:45:40 följande:

[quote=76114961][quote-nick]Längtar88 skrev 2015-12-14 08:15:31 följande:[/quote-nick]

[/

Idag: Blodpudding (från frysen som vi har gjort själva) stekt fläsk, kokt potatis, vitkålssallad, rårörda lingon (som vi har gjort själva), kokta ärtor (Findus djupfryst).

Fruktsallad med vispad grädde

Tisdag: Ungnshalstrad helt torsk (bara att salta lite och in i ugnen på 150 C i 30 min då är den 55 C klart!), råris (tar 45 min att sjuda så det sätter man på direkt när man kommer hem). Rivna morötter, broccoli (lagar sig självt på automatik i micron), sallad på sallat med tomat och paprika.

Lussekatter från frysen med mjölk eller te.

Onsdag: Stekt pölsa (från frysen som vi gjort själva, finns också på burk), stekt ägg, rödbetor, brysselkål. Sallad.

Honungsmelon.

Torsdag: helstekt fläskkarre i ugn (30 min), potatisgratin (från frysen, gjort tidigare) grillautomatik i micron. Stuvad blomkål. Sallad.

Äppelpaj

Fredag: lax i ugn med något till.

Gör alltid för mycket förutom grönsakerna och fryser in.

Knepet är att göra det som tar längst först. Det mesta sköter sig av sig självt under tidEn.

Äter ni efterätt varje dag ????
    Om jag ska ha billiga rätter, så blir det soppor och grytor, det dyra (kött, fisk etc) behöver man inga mängder av, men det billiga (grytgrönsaker, soppgrönsaker etc) kan man ha massor av,
    Broccolisoppa, fisksoppa, tomatsoppa, köttgrytor, fiskgrytor är billiga rätter.
    Efterätt äter vi nästan aldrig
Svar på tråden Kunna laga mat