• Anonym (normal)

Trött på lögner och LCHF!

Varför är människor så förbaskat dumma när det kommer till LCHF? Vad är det som gör att de hittar på lögn efter lögn och gör om forskningen till egna sanningar som de sen försöker frälsa världen men? Varför kan man inte få leva utifrån de kostråd som finns, som baseras på den samlade vetenskapen i världen, utan att bli påhoppad av div. LCHF fanatiker som ska tala om hur fel kostråden är och hur mycket bättre det är att "äta naturligt som människan alltid har gjort"? Det finns inte mycket naturligt med LCHF och inte många likheter mellan den kosten och den kost som människan åt på stenåldern.

Det är dags att ta av ögonbindeln och sluta sprida fanatisk dynga och sluta med att pracka på andra er religiösa övertygelse över fettdietens storhet. När vi står med facit i hand om 30-40 år så får vi se vem som skrattar bäst. Jag är övertygad om att en majoritet av er har fått cancer och andra sjukdomar, men jag är öppen för att ni ska bevisa motsatsen. Tills dess, vänligen sluta med er propaganda.

Hälsningar från en normal allätare som lever sunt och som mår bra.

• Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!
  • cattus
    Mandel skrev 2016-01-01 12:22:55 följande:
    Varför ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar om man äter LCHF?
    Till stor del så byggs hjärt- och kärlsjukdomarna upp av bla kolesterol och det finns enbart i animaliska livsmedel i såväl mjölkprodukter som kött. Studier visar att ju mer animaliskt protein man intar desto större risk för hjärtsjukdom. I en LCHF-diet så är det främst det animaliska fettet(och proteinet) som förhöjs.
    Växtproteiner kan sänka kolesterolet lika drastiskt som animaliskt fett och protein höjer det.
  • Anonym (Mjo)
    Alltid42 skrev 2016-01-04 06:26:17 följande:

Detta stämmer inte. Sluta sprid dessa lögner som skadat så många människor i onödan.

Källor på det?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ffs)
    Alltid42 skrev 2016-01-04 15:55:51 följande:
    Jag äter inte LCHF men tycker det är mer normalt än tex de som äter vegetariskt men det tycker ju inte vegetarianerna så klart. De tycker ju det är normalt att bara äta grönsaker.
    *suck* vegetarianer äter inte bara grönsaker
  • Anonym (!!!!)
    Rebecca1697 skrev 2016-01-04 15:37:37 följande:

Jag har testat LCHF och jag klarar inte av hungern. Konstant hungrig. Dom senaste två månaderna har jag kört med hederlig träning och med kosttillskottet higenamine. Känner mig som en ny människa. Rekommenderar starkt andra att börja röra på sig och äta normalt.

Då åt du inte tillräckligt med fett. =)
  • Inte jag

Jag äter lchf och har aldrig mått bättre. Innan när jag åt som vanligt var jag trött hela tiden men nu är jag pigg som bara den. Men skulle aldrig berätta för andra vad de ska äta och förväntar mig att ingen annan gör så mot mig

• Anonym (Hanna)
    kerstinsdotter skrev 2016-01-01 12:35:28 följande:

Här finns det en massa intressanta och informativa videoklipp om den senaste forskningen om näringslära för alla intresserade:

www.nutritionfacts.org

(Spoiler: vegankost är den enda rätta om du vill undvika vällevnadssjukdomarna som cancer, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och t.ex. alzheimer. LCHF är inte alls nyttigt för kroppen om den innehåller animaliska produkter.)

Dokumentärer på netflix som man kan titta på om man vill veta varför växtbaserad kost är bäst, för hälsan och för vår planet:

Forks over knives

Cowspiracy

(Sorry inte läst hela tråden så nån kanske redan tipsat om dessa)

Håller helt med dig. Har aldrig stött på den där sidan förut så jag googlade och det kom upp en massa att den sidan har fått mycket kritik för att inte vara helt sanna. Trist om det är så? Vet du något om det? Är den tillförlitlig? Hoppas det för den var kul att kolla runt på.
  • Mandel
    cattus skrev 2016-01-03 23:07:22 följande:
    Till stor del så byggs hjärt- och kärlsjukdomarna upp av bla kolesterol och det finns enbart i animaliska livsmedel i såväl mjölkprodukter som kött. Studier visar att ju mer animaliskt protein man intar desto större risk för hjärtsjukdom. I en LCHF-diet så är det främst det animaliska fettet(och proteinet) som förhöjs.
    Växtproteiner kan sänka kolesterolet lika drastiskt som animaliskt fett och protein höjer det.
    Nu är det väl så att kroppen reglerar sin egen tillverkning av kolesterol beroende på hur mycket "yttre"kolesterol man tillför.
    För några år sedan skulle man ju absolut inte äta ägg om man hade högt kolesterol eftersom ägg innehåller mycket kolesterol, men det är helt borttaget och det är helt okej att äta ägg även för de med högt kolesterol.

Däremot så har det på senare år visat sig att det är sockret som är den största boven i dramat hjärt- och kärlsjukdomar:
    www.vetenskaphalsa.se/socker-kan-oka-risken-for-hjart-karlsjukdom/
    intheclub.se/socker-skapar-inflammation-hojer-ditt-kolesterol-gor-dig-sjuk/
    kurera.se/expertpanelen/man-ser-en-koppling-mellan-hogt-blodsocker-och-hogt-kolesterol/
    Man får inte högt blodsocker av kött och fett.
    www.stockholmdirekt.se/ekans-halsocoach/kolesterol-ar-inte-farligt-socker-ar-farligt/Cbbkdz!636Hh3xEryRDdZ6h7yNTWA/
    ettsotareblod.se/ny-studie-socker-kopplat-till-okad-risk-for-hjartsjukdom/
    blog.svd.se/ennartshalsa/2014/02/03/ny-studie-socker-direkt-orsak-till-hjartsjukdomar/

Finns mer om man googlar.

Sedan har det visat sig att dödligheten är högre bland äldre kvinnor med lågt kolesterol och hur kan det komma sig att det är farligt/dödligt med högt kolesterol i medelåldern men hälsosamt när man är äldre?

Det intressantaste i det hela angående kolesterol är partikelstorleken på det onda kolesterolet, men det kollar man inte i de vanliga standardtesterna.
    Har man kronisk inflammation i sina blodådror pga för mycket omega-6 och socker m.m. så fastnar små partiklar lättare och bygger större och större hinder som till slut täpper till. 
    Har man däremot inte en obalans i kroppen så fastnar inte de små partiklarna lika lätt och är de sedan stora så transporteras de tillbaka utan att orsaka stopp.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hanna)

Man ska helst undvika socker, snabba kolhydrater och animaliska produkter. Med andra ord typ vegankost och gärna raw.

• Anonym (Hanna)
    Alltid42 skrev 2016-01-05 06:54:08 följande:

Nä, det ska MAN inte. Du eller en del kanske ska det men inte MAN. 

Skulle aldrig falla mig in att äta vegankost, jag har ett liv att leva och då vill jag må bra och vara frisk.

Nä man behöver såklart inte men det är det mest hälsosamma man äta om man kollar på studier världen runt. Och vadå liv att leva? Kan man inte leva om man äter vegankost? Det är ju befängt. Du får välja att tro vad du vill, själv väljer jag vetenskapen framför puckade åsikter. Du kan klämma i dig hur mycket bacon du vill, ingen hindrar dig.
Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!