• Anonym (normal)

Trött på lögner och LCHF!

Varför är människor så förbaskat dumma när det kommer till LCHF? Vad är det som gör att de hittar på lögn efter lögn och gör om forskningen till egna sanningar som de sen försöker frälsa världen men? Varför kan man inte få leva utifrån de kostråd som finns, som baseras på den samlade vetenskapen i världen, utan att bli påhoppad av div. LCHF fanatiker som ska tala om hur fel kostråden är och hur mycket bättre det är att "äta naturligt som människan alltid har gjort"? Det finns inte mycket naturligt med LCHF och inte många likheter mellan den kosten och den kost som människan åt på stenåldern.

Det är dags att ta av ögonbindeln och sluta sprida fanatisk dynga och sluta med att pracka på andra er religiösa övertygelse över fettdietens storhet. När vi står med facit i hand om 30-40 år så får vi se vem som skrattar bäst. Jag är övertygad om att en majoritet av er har fått cancer och andra sjukdomar, men jag är öppen för att ni ska bevisa motsatsen. Tills dess, vänligen sluta med er propaganda.

Hälsningar från en normal allätare som lever sunt och som mår bra.

• Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!
  • Anonym (lchf-brud)

Jag lider också av kronisk sjukdom (två stycken) och åt tidigare massor med tabletter som var värdelösa och var långtidssjukskriven. Började äta lchf för några år sedan och har efter det blivit i princip frisk från mina sjukdomar. Behöver inte längre äta mediciner och jobbar nuförtiden heltid.

Försöker att inte "predika" och försöker låta bli att prata om forskning men vill gärna av förklarliga skäl gärna berätta för andra hur lchf hjälpt mig.

Personligen tror jag inte att det är någon slump att massvis med människor blivit förbättrade i sitt mående med hjälp av lchf. Tror att vissa människor är mer känsliga för vad de stoppar i sig och tror att vissa bara är jävligt känsliga för kolhydrater (eller bara gluten).

Ts, du får givetvis tro vad du vill. Men försök att inte ta det så hårt när andra pratar om lchf.

• Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 08:27:54 följande:

Haha, vad finns det för läkare som säger till patienter att de inte kan bli friska? Tror att du fablar. Det finns mängder med seriösa sjukdomar som läkarna behandlar med framgång men inte ens den bästa medicin eller diet kan användas utan att kroppen riskerar att skadas av det på längre sikt.

Jag vill inte få deras fanatismen upptryckt i ansiktet varje dag. Varför skulle jag hålla tyst? Jag tänker inte låta LCHFfanatikerna tysta sanningen.

Ja, ingen vet exakt vilka långtidseffekter lchf har. Men för mig kvittar det. Jag lever här och nu och föredrar kvalitet framför kvantitet.

Förr i världen mådde jag konstant piss och klarade inte av någonting. Mitt liv passerade förbi framför mina ögon utan att jag mäktade att delta i det. Idag mår jag bra och lever igen. Känner att jag fått en ny chans att leva. Och lever hellre tio år till lycklig och frisk än har ett långt liv som inte är värt någonting.

Har läst på rätt mycket om lchf (och olika varianter av den) och är personligen övertygad om att framtida forskning kommer att visa att den även har positiva långtidseffekter (i alla fall för de som mår bra av lchf). Men det är en annan historia.
  • Anonym (lchf-brud)
    Conan skrev 2015-12-14 08:56:21 följande:

Om folk blir friska och går ner i vikt tack vare att de lagt om sin kost till lchf beror det nog snarare på att i att lägga om sin kost ingår (oftast) att dra ner på alkohol, kakor och chips. Det gör man även med vv, 5.2 etc. Det handlar om negativ energibalans. Kalorier in - kalorier ut.

Angående om det är bra eller inte att ägna sig åt lchf får tiden utvisa. Min kompis som är diabetiker blev sjukare av lchf...

Fast jag tror att vissa är känsliga för just kolhydrater. Själv blir jag "sjuk" igen om jag äter kolhydrater även om jag äter nyttigt.

Tror det bara är så att alla inte tål kolhydrater (eller gluten). Tror personligen att det k_a_n ha att göra med (även om jag inte vet) att kolhydrater (eller bara gluten) stimulerar inflammatoriska processer i kroppen.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (M) skrev 2015-12-14 08:49:14 följande:

Det där kallas anekdotisk bevisföring och är inte vetenskapligt.

Jag tror att de flesta är medvetna om det. Men samtidigt finns det MASSVIS med anekdotiska bevis för lchf och även en del forskning.
  • EnAnonumius
    Anonym (lchf-brud) skrev 2015-12-14 09:09:56 följande:
    Jag tror att de flesta är medvetna om det. Men samtidigt finns det MASSVIS med anekdotiska bevis för lchf och även en del forskning.
    Ja oavsett jur mycket du försöker betona med "MASSVIS" så är det ändå just bara just anekdoter, och det saknar låg reliabilitet i praktiken.

Och om det finns forskning så borde ju inte gemen LCHF:are har svårt att länka till dem. Dock för att det skall vara trovärdigt så skall de ju givetvis länkas till objektiva forskningar, och inte pseudoforskningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Anonym) skrev 2015-12-14 09:02:59 följande:
    Och?? Jag har aldrig velat bevisa något för nån. Jag äter heller inte LCHF även om det för många år sen var den kosten som gjorde det klart för mig att spelade roll vad man stoppar i sig.

Nu kan jag inte svara för "M", men i ditt inlägg försöker du ju bevisa att lchf är bra för alla dessa människor du anonymt hänvisar till.
  • EnAnonumius

Jag har märkligt nog aldrig sprungit på dem IRL som försöker pracka på sin LCHF diet på omgivningen. Dock så ser jag dessa som försöker pracka på andra sin LCHF-diet på omgivningen exklusivt, på olika diskussionsforum.
    Notera att jag skrev "OLIKA diskussionsforum" så det inte förväxlas "uteslutande på familjeliv".

Dock så har ju jag noterat att är man törstig och samtidigt sugen på "läsk" så har jag upptäckt att aspartam sötad läsk smakar mycket godare, och är bättre på att släcka törsten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • irrbloss_83

Vad gäller anekdotisk bevisföring så är det ju så teorier i mångt och mycket tar form. Någon människa hör om nån som blivit frisk eller sjuk efter att ha ätit eller inte ätit x, y eller z och gör därefter mer seriösa studier på ämnet. Vilket gör det orättvist att helt avfärda anekdotisk bevisföring bara för att det inte är en RCT (därmed inte sagt att det är lika bra som en RCT, men det fattar ni nog va?).
    Studier på LCHF är väl både på gång och har droppat in några stycken med olika aspekter men långtidsstudier får man nog vänta lång tid med. 
    Ett annat intressant problem i sammanhanget är kostforskning generellt som är skrämmande dålig, med tanke på att mat är nåt vi alla äter. Sannolikt är det en följd av att det inte finns särskilt mycket pengar att tjäna inom området...

Jag tror att det är lätt att som normalviktig och frisk tycka att det är trams och att det är kalorier in- kalorier ut som gäller, men det ser inte riktigt ut så för den som väger över 100 kg.
    Då använder man tex LCHF (eller vv/5:2 eller nåt annat som funkar) för att just hjälpa en att äta mindre och röra sig mer. LCHF är liksom medlet man uppnår målet kaloriminskning med. Har man dock inte haft leptinresistens så är det kanske inte så konstigt att man tror att det "bara är att äta mindre"... 

Sen om LCHF är rätt för varje person är tveksamt, och jag tror också att det finns avsevärt mer tveksamma former av LCHF och former som är bättre. Personligen tror jag tex mer på varianten som äter mycket lax, avokado och olivolja, snarare än varianten bestående av bacon och fettkaffe. Men det är vad jag tror, helt ovetenskapligt. :)

• Anonym (normal)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-12-14 08:45:31 följande:
    Eh...jo det finns sjukdomar som läkare påstår är kroniska och sen visar sig inte vara det. 

Konstigt, jag har inte en enda gång fått LCHF upptryckt i ansiktet fastän jag har flera stycken runt mig som äter så. Jag trycker inte upp min kosthållning i ansiktet på folk heller. Kan ju vara så att du gillar att provocera och lätt blir provocerad och ofta hamnar i dessa situationer. Finns nog hjälp att få så du ska slippa skapa dessa situationer hela tiden. Om du lider av det så.
    Som vad menar du? Det skulle vara intressant att få läsa en källa till det påståendet. Men självklart finns det, och kommer alltid att finnas, kroniska sjukdomar.

Här kan man inte ens sätta sig i personalmatsalen eller ens gå på en familjemiddag eller ens krogen utan att få det slängt i ansiktet. Folk är som galna och respekterar verkligen inte andra. På vilket sätt menar du att jag skulle provocera så att det är okej att hoppa på mitt val av kost?

Det är väl klart att det är jobbigt när folk ständigt ska kommentera normal kost som om det vore värsta giftet? Samma om man är förkyld eller har ont i huvudet så då ska man äta LCHF för det är en dunderdiet som botar allt...
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (lchf-brud) skrev 2015-12-14 08:56:42 följande:

Jag lider också av kronisk sjukdom (två stycken) och åt tidigare massor med tabletter som var värdelösa och var långtidssjukskriven. Började äta lchf för några år sedan och har efter det blivit i princip frisk från mina sjukdomar. Behöver inte längre äta mediciner och jobbar nuförtiden heltid.

Försöker att inte "predika" och försöker låta bli att prata om forskning men vill gärna av förklarliga skäl gärna berätta för andra hur lchf hjälpt mig.

Personligen tror jag inte att det är någon slump att massvis med människor blivit förbättrade i sitt mående med hjälp av lchf. Tror att vissa människor är mer känsliga för vad de stoppar i sig och tror att vissa bara är jävligt känsliga för kolhydrater (eller bara gluten).

Ts, du får givetvis tro vad du vill. Men försök att inte ta det så hårt när andra pratar om lchf.

Hur vet du att du inte skulle ha blivit frisk genom att lägga om din kost på annat vis än just lchf?
Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!