• Anonym (Västkusten)

Umgås med mamma på pappavecka?

Hej!!

Har två bonusdöttrar på 14 och 12 år, samt en son på 3 med deras pappa. Vi har tjejerna vv, och det fungerar bra egentligen, bara det att det börjar bli mer och mer mamma umgänge på våra veckor som de kommit överens med mamma om utan att egentligen pratat med oss först. Jag är lite tvådelad där, för det är ju ändå deras mamma! Men nu börjar det inkräkta på våran familjs planer och vardag etc. På mamma veckan har vi aldrig något umgänge ska tilläggas. Det som också är är ju att pappan förlorar tid med dom. Vi har svårt att vara spontana numer för det händer att de helt plötsligt vill till mamma på kalas när hon fyller etc medan vi kanske spontant kommit på något på morgonen, men då har de exempelvis pratat med mamma kvällen innan och bestämt att komma dit. Min make tycker att det är okej och menar på att det vore skillnad ifall vi hade planerat den spontana grejen..

Nu till frågan.. Hur ska man tackla sånt här?

• Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?
  • Rappakalja

Ju mer du skriver TS, desto mer visar du din låga mognadsnivå. Eller är du påverkad av något?

Du har fått flera bra råd men ändå inriktar du dig på de som du anser svarar galet och fel.

VI kan ju inte förändra något i DITT liv. Antingen måste du förändra din attityd eller så måste du prata med pappan och NI måste komma överens om hur ni vill ha det och sen ta upp det med barnen.

• Anonym (P)

Vad har ditt sexliv med saken att göra TS?

Klart att tjejerna vill hem till sin mamma på kalas när hon fyller år. Vad är det för konstigt med det? 

• Anonym (Jo)

Har bara läst TS inlägg och lite till. Förstår att det känns svårt för dig TS, men det låter ändå som att de problem du beskriver är överkomliga jämfört med hur det ser ut i andra bio/bonussituationer (t.ex. att du klagar på att du får rester som du måste frysa är inte direkt värsta problemet jag hört om).

Kanske du behöver omvärdera det du tycker är svårt och välja dina strider. Ett råd i all vänlighet bara. Men kanske att du och pappan pratar ihop er och att pappan sedan pratar med mamman/döttrarna om att det bästa hade varit om de planerade besöken i förväg i möjligaste mån så att ni vet hur ni ska planera er tid. Jag tror många har hängt upp sig på att du hade invändningar mot födelsedagsbesöket, och det tycker jag borde behandlas som ett undantagsärende. Det är inte konstigt att man vill fira sin mamma även om hennes födelsedag råkar falla på en pappavecka. Där kunde pappan i stället varit förutseende (om han har koll på när mamman fyller år vill säga Flört) och kollat i förväg hur döttrarna/mamman ville göra för att undvika besvikelse i er familj.

Det är mycket möjligt att det är en övergående fas för döttrarna. De kommer att gå igenom perioder av mer eller mindre mammalängtan. Bit ihop och uppmuntra mammabesöken med kärlek istället så ska du se att de kommer till dig förr eller senare och anförtror dig sina tankar också! Och under tiden får ni göra det ni kan för att få er familj att fungera, men försök att undvika att göra det till en konflikt så problemet inte förvärras. Lycka till!

• Anonym (Västkusten)

Gör det inte till en konflikt, men jag är ff inget hotell och anser att de får flytta till mamma om de fortsätter såhär. Igår ljög de om att dansen skulle börja tidigare pga avslutning och mamma hämtade tidigare med min uppmuntran osv men det visade sig att de nöp till sig tid med mamman.

Jag umgås med mitt barn tro mig, och vet du vad hade jag skrivit att jag inte ville umgås med mina styv så hade jag blivit påhoppad då med! Varför ska alltid det läggas i hur man lever sina liv när man frågar om råd här på fl? Alltid en besserwisser överallt här. Jag vet att fl är anti mot styvfamiljer, men trodde inte det var så illa.

Jag hävdar ff att de skulle ha firat med henne på kvällen.

• annananonym
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 05:17:26 följande:

Gör det inte till en konflikt, men jag är ff inget hotell och anser att de får flytta till mamma om de fortsätter såhär. Igår ljög de om att dansen skulle börja tidigare pga avslutning och mamma hämtade tidigare med min uppmuntran osv men det visade sig att de nöp till sig tid med mamman.

Jag umgås med mitt barn tro mig, och vet du vad hade jag skrivit att jag inte ville umgås med mina styv så hade jag blivit påhoppad då med! Varför ska alltid det läggas i hur man lever sina liv när man frågar om råd här på fl? Alltid en besserwisser överallt här. Jag vet att fl är anti mot styvfamiljer, men trodde inte det var så illa.

Med tanke på din attityd och dina märkliga inlägg i denna tråd (undrar också om Du är påverkad??) så förstår jag att barnen hellre är med sin mamma än med dig!

Därav vore det bättre om du arbetade mer så att pappan kan vara hemma mer med alla sina barn.

Även "din" 3 åring skulle må bra av att få mer pappa tid. Han är lika viktig för ERT gemensamma barn som du är och du har väl haft 3 år nu? Dags att byta
  • Anonym (ge och ta)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 05:17:26 följande:

Seriöst? När slutade avslutningen då och hur vet du när de skulle samlas osv eftersom varken du eller pappan är intresserade av att gå dit och se?

Så varför är du så arg över att hans barn hellre är med sin mamma än med dig? Unnar du inte dem samma sak, alltså tid med sin mamma?

Varför ska du styra över mammans firande av sin födelsedag? Vad spelar det för jäkla roll om hans barn är med på en julmarknad eller inte? Snälla berätta hur det kommer sig att du är så förbaskat upprörd över det!
  • BioBonus

Varför engagerar sig inte pappan i dansen? Jag förstår inte - hans barn har en aktivitet som de tycker om två gånger i veckan (som ni genom er tystnad har godkänt) och så visar varken du eller han något som helst intresse för vad de gör? Inte ens på avslutningen pallrar ni er dit? Obegripligt oengagerade. Inte konstigt att de hellre är hos sin mamma. Man är ju hos den förälder som faktiskt visar att ens liv och vad som händer i det är viktigt. 

De här familjesakerna som du planerar och som du vill att ni ska göra allesammans, är de åldersanpassade för alla tre? Eftersom jag själv lever i en familj med ganska stror spridning i ålder mellan barnen så vet jag hur svårt det kan vara att hitta på saker som både underhåller en treåring och en trettonåring...

• Anonym (Västkusten)

De erkände att de ljög. Men med tanke på era "seriösa" s.k råd så tolkar jag det som att jag måste prata med pappan att de måste flytta till sin mamma nu. Jag är inte påverkad, undrar detsamma??? Du hör ju hur oseriösa ni e gång på gång..

Jag tänker föreslå varannan helg. För såhär kan de inte hålla på och bete sig som att mitt hem är hotell. Tyvärr!!

• Anonym (Öhh)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 08:34:47 följande:

De erkände att de ljög. Men med tanke på era "seriösa" s.k råd så tolkar jag det som att jag måste prata med pappan att de måste flytta till sin mamma nu. Jag är inte påverkad, undrar detsamma??? Du hör ju hur oseriösa ni e gång på gång..

Jag tänker föreslå varannan helg. För såhär kan de inte hålla på och bete sig som att mitt hem är hotell. Tyvärr!!

Ditt hem? Inte pappans? Inte barnens? Utan bara ditt?
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?