• Anonym (Västkusten)

Umgås med mamma på pappavecka?

Hej!!

Har två bonusdöttrar på 14 och 12 år, samt en son på 3 med deras pappa. Vi har tjejerna vv, och det fungerar bra egentligen, bara det att det börjar bli mer och mer mamma umgänge på våra veckor som de kommit överens med mamma om utan att egentligen pratat med oss först. Jag är lite tvådelad där, för det är ju ändå deras mamma! Men nu börjar det inkräkta på våran familjs planer och vardag etc. På mamma veckan har vi aldrig något umgänge ska tilläggas. Det som också är är ju att pappan förlorar tid med dom. Vi har svårt att vara spontana numer för det händer att de helt plötsligt vill till mamma på kalas när hon fyller etc medan vi kanske spontant kommit på något på morgonen, men då har de exempelvis pratat med mamma kvällen innan och bestämt att komma dit. Min make tycker att det är okej och menar på att det vore skillnad ifall vi hade planerat den spontana grejen..

Nu till frågan.. Hur ska man tackla sånt här?

• Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?
  • Anonym (mongotmgpxx  dd)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 16:30:37 följande:

Spelar visst ingen roll vad jag säger, hur jag gör.. Mitt hem är tydligen inte mitt hem utan dessa barns hem. Inte min minstings heller tydligen. Utan tonåringarna ska bestämma huruvida de ska vara här eller hos mamma, varför inte mamma på heltid? Och jag ska kasta om middagsplaner, minstingen bli otrygg när stora syskon är hemma och inte, helt plötsligt vet inte ens jag, men det puffas för trygga barn ja såklart alltid de barn som inte är styvmammans! I vareviga tråd.. Vad är det jag gör egentligen som är så hemskt???! KONKRET

Deg du gör fel är att du inte inser att dina styvbarn är sina egna individer med egna önskningar och nuförtiden även egna planer.

Familjen bör inte vara en tvångsinstitution utan en plats där man vistas utav fri vilja. Ja det kan vara sorgligt att styvbarnen inte vill hänga hemma så mycket som tidigare en sånt är livet ibland.

Har du tänkt på vad som skulle hända om du fick igenom din vilja och tvingade styvbarnen att umgås med er. Då skulle kanske du bli lycklig men det skulle ske på bekostnad av styvbarnens lycka. Skulle du verkligen vilja leva så?
  • Påven Johanna
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 16:30:37 följande:

Spelar visst ingen roll vad jag säger, hur jag gör.. Mitt hem är tydligen inte mitt hem utan dessa barns hem. Inte min minstings heller tydligen. Utan tonåringarna ska bestämma huruvida de ska vara här eller hos mamma, varför inte mamma på heltid? Och jag ska kasta om middagsplaner, minstingen bli otrygg när stora syskon är hemma och inte, helt plötsligt vet inte ens jag, men det puffas för trygga barn ja såklart alltid de barn som inte är styvmammans! I vareviga tråd.. Vad är det jag gör egentligen som är så hemskt???! KONKRET

Oj. Jag trodde att detta var en seriös tråd, men så här kan väl ingen på allvar resonera och känna? 
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-12-15 17:19:18 följande:

Oj. Jag trodde att detta var en seriös tråd, men så här kan väl ingen på allvar resonera och känna? 

Här ligger nog mycket i vad du sa tidigare - det är stor skillnad i hur man resonerar som småbarnsföräldrar än om man har erfarenhet av tonåringar.

Ts. Jag förstår din önskan att kunna planera i förväg. Prata med ungarna, och pappan, om det och se om ni kan hitta en kompromiss. Ge lite. Få lite. Avdramatisera det mycket.
  • Anonym (Västkusten)

Men herregud det handlar väl inte om min lycka, get real! Hur man får saker till sin egna bittra sanning för att man har egen bitter skit att deala med, för att gotta sig i andras skit pga tidsbrist, är skrämmande på riktigt! Det handlar om orespekt från den andre föräldern och orespekt av barnen som tar för givet att bara göra saker utan o kolla, bara för att det är mamma. SÅ gamla är dom icke! Skulle aldrig låta tonåringar göra som dom vill och ränna hur de vill i vilket fall som helst. Sjukt oansvarigt!

Koncentrera er på hur jag ska tackla detta med maken och ungarna istället för min oduglighet som styvmor.

• Anonym (Västkusten)

Ni ska bara veta att de har aktiviteter 2 ggr i veckan med mamman på våran vecka, sena kvällar, som stör oss, men som vi inte säger nåt om. Vi får låta saker just de kvällarna bli senare än vanligt, så det är väl inget. Men det börjar bli mer och mer mamma umgänge, faktiskt. Ibland kan 12 åringen kräva en söndag eftermiddag med mamman för att hon saknar henne (därav får vi en söndag per månad) att göra julpyssel och olika mys grejer på. Ibland får pappa köra dit henne på en kväll för hon gråter efter mamma, tror nån ska komma och ta mamma osv. DÅ känner jag verkligen vad gör hon här...

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:34:11 följande:

Men herregud det handlar väl inte om min lycka, get real! Hur man får saker till sin egna bittra sanning för att man har egen bitter skit att deala med, för att gotta sig i andras skit pga tidsbrist, är skrämmande på riktigt! Det handlar om orespekt från den andre föräldern och orespekt av barnen som tar för givet att bara göra saker utan o kolla, bara för att det är mamma. SÅ gamla är dom icke! Skulle aldrig låta tonåringar göra som dom vill och ränna hur de vill i vilket fall som helst. Sjukt oansvarigt!

Koncentrera er på hur jag ska tackla detta med maken och ungarna istället för min oduglighet som styvmor.

Igen. Prata med ungarna, och pappan, om det och se om ni kan hitta en kompromiss. Prata om hur ni som familj vill att er vardagsplanering ska fungera. Ge lite. Få lite. Avdramatisera mycket.
  • Anonym (ge och ta)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:40:30 följande:

Ni ska bara veta att de har aktiviteter 2 ggr i veckan med mamman på våran vecka, sena kvällar, som stör oss, men som vi inte säger nåt om. Vi får låta saker just de kvällarna bli senare än vanligt, så det är väl inget. Men det börjar bli mer och mer mamma umgänge, faktiskt. Ibland kan 12 åringen kräva en söndag eftermiddag med mamman för att hon saknar henne (därav får vi en söndag per månad) att göra julpyssel och olika mys grejer på. Ibland får pappa köra dit henne på en kväll för hon gråter efter mamma, tror nån ska komma och ta mamma osv. DÅ känner jag verkligen vad gör hon här...

Vill pappan ta dem på aktiviteterna då? Hur kan deras aktiviteter störa er??

Varför gör pappan inte saker med sina barn då så att de har roligt även hos er?

Att du inte vill ha barnen hos er märker de garanterat.
  • cupcakemom

Det kanske rent krasst är så att mamman spelar på barnens känslor.. Min brors ex gjorde så.... Dom hade kommit överens om att flickan fick vara lite mer hemma hos pappa men han såg hur orolig och ledsen flickan var och tillslut kröp det fram att mamman hela tiden gav dåligt samvete när hon åkte till sin pappa... Grät och berättade hur ensam hon blir och hur mycket hon saknar henne....

• Anonym (ge och ta)
    cupcakemom skrev 2015-12-15 17:46:39 följande:

Det kanske rent krasst är så att mamman spelar på barnens känslor.. Min brors ex gjorde så.... Dom hade kommit överens om att flickan fick vara lite mer hemma hos pappa men han såg hur orolig och ledsen flickan var och tillslut kröp det fram att mamman hela tiden gav dåligt samvete när hon åkte till sin pappa... Grät och berättade hur ensam hon blir och hur mycket hon saknar henne....

Eller så trivs de bättre med mamman än med Ts och pappan som verkar ställa krav på att man ska vara ständigt social och tillgänglig för familjen.
  • Anonym (mongotmgpxx  dd)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:40:30 följande:

Vad är det för aktiviteter de har med mamman två gånger i veckan under pappaveckan?
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?