• Jw83

behålla barnet ändå??

Kan du försörja barnet och känner att du klarar av om det blir varannan vecka, styvmamma och varannan jul m.m. om några år så kan du ju behålla :)

Själv hade jag aldrig klarat av att behålla ett barn som inte får chans till en bra pappa och en hel familj. Jag kanske är självisk men jag hade aldrig klarat av att lämna ett barn till en man som jag inte litar helt på. Jag hade nog inte heller gillat att mitt barn skulle ha en styvmamma och enbart fira varannan jul och varannan födelsedag osv med mitt barn. Samtidigt så har man ju inte rätt som mamma att inte göra allt för att underlätta umgänge...

Men du går ju in i detta med öppna ögon. Du vet vilket liv du lever och kan förbereda dig på en framtid med delat föräldraskap i bästa fall. Så länge allt det praktiska är på plats så fixar du säkert allt galant!

• Jw83
    Stårschan skrev 2015-12-15 08:21:06 följande:

Måste man lämna ifrån sig sitt barn varannan vecka om den andre föräldern är alkoholiserad?

Men då måste TS ju kunna bevisa att han är alkoholist. Det går ju inte att bara komma med anklagelser och sedan få ensamrätt till barnet. Dessutom så har han inte varit alkoholiserad tidigare som jag förstår det ( TS hade väl knappast planerat och försökt bli gravid med en alkoholist eller dålig pappa). Så chansen är ju stor att han inte kommer dricka så mycket om ett år eller två.

Men det är ju det bästa för barnet om pappan kan ta varannan vecka. Dock hade jag som mamma hade inte velat föda ett barn med det som utgångspunkt, jag vill leva med mitt barn hela barnets uppväxt.
  • Jw83
    Stårschan skrev 2015-12-15 09:54:54 följande:

Men om man nu inte kan bevisa att han är alkoholist, trots att man vet att han inte kan hålla sig borta från sprit? Hur bra är det för barnet att tvingas vara med en sådan varannan vecka? Och vad får dig att tro att "chansen är stor" att pappan inte kommer att dricka så mycket om ett år eller två? Han ljuger ju redan nu om sitt alkoholmissbruk, och verkar räkna med att det ändå blir missfall. Nej, jag tycker att barn förtjänar bättre framtidsutsikter än så, faktiskt!

Nä det kvittar vad jag tror. Jag sätter inte regler och lagar. Men så länge inget missbruk kan bevisas när pappan har barnet så kan man inte neka honom sitt egna barn. Det kvittar vad ts vet eller tror. Barnet är inte bara hennes. Ts kan inte och får inte försvåra umgänget på grund av eget tyckande.Då kan det sluta med att hon själv förlorar.

Just därför så skulle jag göra abort. Jag vill inte behöva lämna barnet till någon jag inte litar på. För mig är det viktigt att ha en bra medförälder och kunna påverka hela barnets uppväxt.
Svar på tråden behålla barnet ändå??