• Closer

Gå kvar på dagis istället för att gå till förskolaklass (6-års)?

Hej

Har en son på 5år som nästa höst skall börja på 6-års
    Vi har bytt dagis vid två tillfällen då de tidigare INTE har varit bra, på de senaste var det ett sånt hårt och tufft klimat så vår lilla kille blev helt förändrad
    Nu äntligen i höstas började vi på ett nytt dagis som är fantastiskt och vår son börjar bli sig lik igen. Han känner sig trygg och glad och har fantastiska pedagoger

Det vi funderar på nu är om han "måste" gå till 6-års verksamheten eller om han faktiskt kan gå kvar på dagis ett år till och sedan gå direkt till 1:an.
    Självklart kommer vi prata med pedagogerna han har nu och se vad de tycker och hur man skulle kunna göra det på ett bra sätt, hur mycket de kan göra som 6-års annars hade gjort i förberedande syfte inför skolan

Hade han haft ett bra dagis från början där han kännt sig trygg hade vi inte funderat så mycket utan låtit honom gå in i 6-års nu men i och med att det varit tufft för honom och att han äntligen fått lite "lugn" och känner sig trygg så känner vi att det kan vara bättre att få gå kvar där han är nu. Han har en kompis som kommer från samma otrygga dagis som också funderar i samma spår så de skulle iaf vara minst 2st 6-åringar kvar på dagiset.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Som låtit sin 6-åring gå kvar på dagis ett år till?
    Har de hamnat efter?
    Missar man för mycket om de inte får gå i 6-års (inte så orolig för skriva/läsa utan mer hur allt går till, att ta mat i matsalen och allt vad det nu kan vara)?
    Är steget från dagis till 1:an för långt?

Tacksam för era tankar och erfarenheter

• Svar på tråden Gå kvar på dagis istället för att gå till förskolaklass (6-års)?
  • Velmaja

Har ingen erfarenhet av det men min tanke är att det blir svårt att gå från förskolan till ettan direkt. I förskoleklass får man förbereda sig mycket inför skolan och ta mycket mer ansvar och det är stor skillnad på förskola och skola därför behöver man nog det där året i förskoleklass för att komma in i det. Dessutom är det lättare att komma in i gruppen med vänner också om man är med från start tänker jag. Har han dessutom en kompis som också börjar i förskoleklassen nu så underlättar det mycket! :) Sen börjar dom bli stora och många barn blir liksom "klara" med dagis. Sen är det ett halvår kvar och mycket kan hända på den tiden. Sen får man gå och hälsa på i förskoleklassen och träffa alla och det hjälper ju mycket för barnen innan dom börjar :)

• cosinus

Rent regelmässigt finns inga som helst hinder. Det är i princip bara att säga att man ska gå kvar.

När han sen ska in i ettan så är han ju också garanterad plats i sitt upptagningsområde. Vill ni däremot till annan skola kan det ju hända att klasserna redan är fulla.

När jag skolat in mina barn från dagis till sexårs så har det varit väldigt enkelt med två av barnen medan en av dem behövt lite mer tid. När de däremot börjat ettan så är ju klassen redan klar och då behövs ju ingen inskolning om man gått sexårs.

Min kille som går i ettan bytte klass (och skola) mellan sexårs och ettan. Jag var inte alls orolig, han är en social och glad prick som brukar kunna leka med alla precis hur som helst. Och ja, det har han gjort också men det har ändå i princip tagit till nu innan han känns som han hittat sin roll i den redan befintliga klassen. Innan han vill till skolan och aldrig ser vilsen ut när man hämtar. Då har han ändå en fantastisk klass och skola så jag är förvånad över att det tagit sån tid. Jag trodde lite naivt att det skulle gå plättlätt.

Jag förstår hur du tänker. Det jag eg håller emot det är att han mest troligt kommer få det tuffare att komma in i ettan än vad han skulle få i förskoleklass då "alla" är nya. Ni skjuter på problemet, men jag är tveksam till att det är värt det. Funkar skolan och klassen i ettan så gör den det mest troligt redan i sexårs. Kunskapsmässigt och pedagogiskt ser jag inga problem, visst lär de sig lite men min förstaklassare nu lyckades ta sig igenom hela förskoleklassen utan att göra annat än leka och klättra i träd så det finns ju inga garantier för att de vill lära sig något även om de är där :)

En annan aspekt är att många barn blir gravt uttråkade på dagis sista terminen och det brukar vara rätt stort fokus på att börja skolan. Nu kanske inte din son funkar så, det gjorde inte min första. Men övriga 3 barn har alla kommit till den punkten att de är väldigt klara med dagis lagom ungefär till julen sista året. Min yngsta som måste vara jämngammal med din son börjar komma dit nu. Nu är det bara fokus på skolan för henne och hennes kompisar. Är det många som ska gå till skolan blir det ju lite av ett utanförskap att inte få hänga med om han nu inte primärt leker med de som är yngre.

• daimstrut

Det sociala är oerhört viktigt i förskoleklass, och jag tror det är bättre att börja när alla andra också är nya. Det är ändå 8 månader kvar till han i så fall ska börja och han kommer säkert vara redo för det i augusti. De börjar bli så stora att han säkert skulle reflektera över varför han inte "får" börja skolan som de andra jämnåriga på dagis. Nej, skulle råda er att gå till förskoleklass. Fritids är ju dock sämre än dagis (min erfarenhet) så jag råder er att redan nu börja fundera över om ni kan gå ner i arbetstid eller andra lösningar så att det inte behöver bli så långa eftermiddagar på fritids för er son.

• Alexi

Med ett barn som nu går i ettan och en som går sista året på dagis så känner jag att f-klass är viktigt. Inte ett dugg för några kunskaper utan för det sociala, för att få leka sig till vanan att gå i skolan. De blir en grupp, lär känna alla nya i klassen, vänjer sig vid skolmiljön, mer ansvar osv.

Jag kan känna att min 5-åring skulle må bra av ett år till på dagis för att han är ganska omogen jämfört med andra i hans grupp men det är inte aktuellt. Man jobbar hela sista året på förskolan med femåringarna på ett sätt som visar att nu är de stora, nu får de göra saker ingen annan får och de ska börja skolan till hösten.

• Dasha

jag tycker så:

1. ditt barns kompis kommer garanterat börja på förskoleklass. de säger bara att de också funderar på att stanna, bara för att du säger det, för att liksom visa moralisk stöd. men den pojken kommer att gå till förskoleklassen. det är för ovanligt att inte göra det.

2. hela det trygga trevliga gänget med barn som är runt din son ny kommer att sluta och gå över till förskoleklass. det kommer bli jättetråkigt för din son att inte få följa med.

• Dasha
    Alexi skrev 2015-12-18 09:42:20 följande:

Man jobbar hela sista året på förskolan med femåringarna på ett sätt som visar att nu är de stora, nu får de göra saker ingen annan får och de ska börja skolan till hösten.

haha, det är faktiskt sant!

jag gick på dagis i ett annat land, och där fick jag gå ett extra år när alla mina kompisar började skolan, för att den skola som min mamma valde (en superhäftig  elit skola) tog emot barn endast från 7 år, och alla vanliga skolor tog barn från 6 år.

gud vad jag grät då! jag ville absolut inte vara kvar med dessa småbarn, när jag hade sett fram emot skolan hela året!
  • Closer

Låter som om alla är överens

jag håller ju egentligen med, och som sagt, hade han inte haft det tufft och behövt flytta till tre olika dagis hade det inte varit nåt snack- då hade det varit självklart att han skulle gå till 6-års nu i höst

Och ni har bra poänger, det kanske är bättre för honom att få en mjukare övergång till skolan - det kanske blir en björntjänst att hålla honom kvar på dagis ett år till...

• IsDimma

Jag hade utan tvekan låtit honom börja förskoleklassen.
    Hela vårterminen på förskolan nu kommer att fokusera på att börja skolan för femåringarna. Lärarna hälsar på, dom hälsar på i skolan, äter i matsalen, leker på skolgården, träffar sina kompisar som började året innan. Osv.
    Sen börjar alla (utom en) av hans jämnåriga skolan och han får vara kvar. Inte kul alls om han inte idag leker med yngre barn.
    Och dessutom så får barnen i förskoleklassen ett helt år på sig att bygga komplsrelationer och konstellationer som din son missar.

• Modus

Vi lät vår dotter gå kvar på förskolan av samma orsak. Med facit i hand var det det bästa vi har gjort! Hon fick gå kvar i sin trygga miljö. Pedagogerna på förskolan hade samma arbetsmaterial som förskoleklassen. Så när jon gick över sen direkt till klass 1 då hade hon samma förkunskaper som sina klasskompisar. Hon växte och mognade enormt när hon fick vara kvar i sin trygga miljö.

Svar på tråden Gå kvar på dagis istället för att gå till förskolaklass (6-års)?