• Anonym (Masken)

Jag hittade en mask i rumpan! Frågor om springmask

Fan också!

Har haft besvär i rumpan men inte tänkt så mycket på det. Hade mens och hittade igår konstiga trådar i mensen jag aldrig sett förr, typ 1,5 cm långa och vita, men tänkte inte så mycket på det heller.

Idag såg jag en maskjävel i underlivet! Trodde det var en bit toapapper men då jag tog i det och kollade närmare på det så såg jag att det var en jävla mask! Shit. Den till och med rörde lite på sig än då jag petade på den. Den hade krupit ut ur rumpan *spy*

Tydligen hade några krupit in i söidan på mej också, det är så äckligt så jag dör!!!!

Ska köpa maskmedel imorgon till mig och min son och tvätta lägenheten. Det blir ju åtminstone julstädat då i alla fall...

Men! Min bror skulle komma till oss över jul och sova här från onsdag till fredag.

Kan han göra det? Kan han få mask då?

Om han sover på soffan i vardagsrummet med rentvättade lakan?

Vi har ju då avmaskat oss på lördag och han kommer hit på onsdag.

Jag vet att äggen är luftburna och kan finnas i mattor, soffan och typ var som helst. Men tja, vi brukar ju inte sitta nakna i soffan. Och jag läste på nätet att springmaskägg finns typ överallt i omgivningen...

Så, kan min bror komma övernatta här?

Kan jag ha gäster hemma alls? Eller hur lätt smittar det?

Hade tänkt ha fest om en vecka på lördag, måste jag avboka den ellet säga åt gästetna att vi har mask? Hur jäkla lätt smittar det?

• Svar på tråden Jag hittade en mask i rumpan! Frågor om springmask
  • Anonym (Masken)

Och är det någon som vet hur varmt man måste tvätta? Räcker 40 grader?

Imorgon då vi avmaskat oss så ska jag se om jag hittar nån ångmaskin att köpa. Lär vara lätt å behändigt att ånga av mattor, soffor etc. med den och ta kål på äggen så.

Ska också köpa en automatisk pumptvålflaska, det finns väl såna man inte behöver röra i för att få tvål visst? (Om de inte är svindyra förstås, då får vanlig flytande tvål funka) Och pappershanddukar.

Kanske brorsan vågar sova här om jag tvättar soffklädseln, täcket och kudden han ska använda och så lakanen förstås?

Dödar klorin maskäggen? Tänkte om det vore en bra idé att köpa en sprejflaska med klorin och spreja på toaringen efter varenda användning.

• Anonym (??)

Får man ens. Mask i rumpa rumpan numera i Sverige !! ??

• Anonym (??)

Kan man ens få det i Sverige. Numera??

• Anonym (Masken)

Springmask är tyvärr mycket vanligt på dagis.

• Anonym (bb)

Jäkligt svårt att bli av med maskäggen. Alkohol och rengöringsmedel biter inte på dem. Det enda som hjälper är extremt höga temperaturer och mekanisk rengöring (dammsugning, våttorkning, torktumling). Tvätta allt som går i 90 och resten i 60 och torktumla så mycket som möjligt. Men som sagt, jävligt svårt att bli av med maskäggen.

Om man blir smittad beror i mångt och mycket på hur mpttaglig man är. Det vet man aldrig på förhand.

Det enda schyssta är att du berättar för din bror och låter honom själv ta ställning till om han vågar chansa.

• Anonym (bb)

Jäkligt svårt att bli av med maskäggen. Alkohol och rengöringsmedel biter inte på dem. Det enda som hjälper är extremt höga temperaturer och mekanisk rengöring (dammsugning, våttorkning, torktumling). Tvätta allt som går i 90 och resten i 60 och torktumla så mycket som möjligt. Men som sagt, jävligt svårt att bli av med maskäggen.

Om man blir smittad beror i mångt och mycket på hur mpttaglig man är. Det vet man aldrig på förhand.

Det enda schyssta är att du berättar för din bror och låter honom själv ta ställning till om han vågar chansa.

• Anonym (??)
    Anonym (bb) skrev 2015-12-18 23:01:21 följande:

Hahahahaha du gjorde min kväll!
  • Anonym (??)

Hahahahaha du gjorde min kväll

• Anonym (Masken)

Kunde nu iaf konstatera att det som kom ur sludan igår knappast var mask.

Det kom likadant ikväll och eftersom grundlig undersökning (äckligt, jag vet!) kunde jag bara konstatera att det nog inte var annat än slemhinneklegg.

Ångrar att jag kastade masken jag hittade i toa! Tänk om det nu inte ens var en mask?

Hur jäkligt mycket kliar det i rumpan om man har mask?

Jag har haft lite små"svidigt" och svullet och kanske lite kliande. Men inte så att det klias så mycket att jag vill krafsa mig i rumpan! Har inte heller störst av klåda nattetid.

Min son som är fyra har inte heller klagat på klåda och jag har inte sett att han kliar sig. Han sover bra på nätterna. Kollade hans rumpa nyss med en ficklampa då han sov, ingen mask. Ska själv gå lägga mig nu, utrustad med en redig tejpbit i rumpan för koll imorgon :D

Fick lite småpanik först och trodde att jag måste sanera huset och tvätta alla kläder, även rena. Men jag har läst en del gamla trådar här på FL nu och det verkar inte vara så big deal. Blir man av med dom så blir man av med dom trots totaldesinficering av hemmet. Blir man inte av dom verkar inte supertvätyningen ha gjort någon skillnad ändå. Det viktigaste verkar vara god "normalhygien", lite mer tvätt än vanligt och nya underkläder 3 ggr/dan (byter ändå varje dag nu) samt nya handdukar/lakan varje dag, OCH en andra avmaskning efter två veckor.

Eller så kanske jag kunde gå med tejp i röven konstant i en 4-5 veckor, så att inga nya maskäggen kommer ut nånstans :D Sen har alla dött, haha! :D

• Anonym (Masken)
    Anonym (??) skrev 2015-12-18 23:22:00 följande:

Hahahahaha du gjorde min kväll!

Menar du att inlägget var överdrivet eller ironiskt?

Biter sprit och/eller klor på äggen?

Räcker 40 graders normaltvätt? (Fast underlakan, handdukar och underkläder tvättar jag alltid ändå i 60)

Jag har inga egna erfarenheter av mask, så jag har ingen aning!?

Fast, googlade fram ett "maskbekämpningsinfo" (bland många) där det stod att mjukisdjur ska sköljas flera gånger i 30 grader. Då borde väl 40 räcka för kläder med? (Fattar inte varför man inte skulle tvätta mjukisdjuren i 40 grader också!?)
Svar på tråden Jag hittade en mask i rumpan! Frågor om springmask