• Anonym (Masken)

Jag hittade en mask i rumpan! Frågor om springmask

Fan också!

Har haft besvär i rumpan men inte tänkt så mycket på det. Hade mens och hittade igår konstiga trådar i mensen jag aldrig sett förr, typ 1,5 cm långa och vita, men tänkte inte så mycket på det heller.

Idag såg jag en maskjävel i underlivet! Trodde det var en bit toapapper men då jag tog i det och kollade närmare på det så såg jag att det var en jävla mask! Shit. Den till och med rörde lite på sig än då jag petade på den. Den hade krupit ut ur rumpan *spy*

Tydligen hade några krupit in i söidan på mej också, det är så äckligt så jag dör!!!!

Ska köpa maskmedel imorgon till mig och min son och tvätta lägenheten. Det blir ju åtminstone julstädat då i alla fall...

Men! Min bror skulle komma till oss över jul och sova här från onsdag till fredag.

Kan han göra det? Kan han få mask då?

Om han sover på soffan i vardagsrummet med rentvättade lakan?

Vi har ju då avmaskat oss på lördag och han kommer hit på onsdag.

Jag vet att äggen är luftburna och kan finnas i mattor, soffan och typ var som helst. Men tja, vi brukar ju inte sitta nakna i soffan. Och jag läste på nätet att springmaskägg finns typ överallt i omgivningen...

Så, kan min bror komma övernatta här?

Kan jag ha gäster hemma alls? Eller hur lätt smittar det?

Hade tänkt ha fest om en vecka på lördag, måste jag avboka den ellet säga åt gästetna att vi har mask? Hur jäkla lätt smittar det?

• Svar på tråden Jag hittade en mask i rumpan! Frågor om springmask
  • Betty Boop
    Anonym (??) skrev 2015-12-18 23:22:00 följande:
    Hahahahaha du gjorde min kväll!
    Va? Underlig humor!  TS för tips om hur hon ska bli av med masken. Vad är det som är kul?
  • Anonym (H)
    Betty Boop skrev 2015-12-19 23:28:23 följande:

Va? Underlig humor!  TS för tips om hur hon ska bli av med masken. Vad är det som är kul?

Vissa svagbegåvade skrattar åt allt möjligt som normala inte tycker är roligt alls.
  • Anonym (Masken)

Idag har vi avmaskat och jag har städat.

Alla täcken, kuddar och mitt barns madrass fick bada bastu i 80 grader i minst en timme. Lakan tvättades i 75 grader och sängarna bäddades med rena lakan efter att jag tvättat min bäddmadrass och barnets sängstomme med min nya leksak, en ångrengörare.

Hoppas alla eventuella äckelägg är kokta nu!

Mattorna dammsugandes och vädrades, dammtork, dammsugning (också bäddmadrassen) och sen golvtork. Barnets ALLA leksaker har också tvättats i diskmaskin (60 grader) eller badar bastu 60-80 grader). Soffkuddarna fick sig också ett långt, hett bastubad (var uppe i 90 grader då!) och soffstommen + en fåtölj har ångats. Dammtork på alla plana ytor, dubbel dammsugning och golvtork i kök och vardagsrum. Badrummet är också rentorkat och toastolen rengjord med ångtvättaren. Torkade golvet med ångtvättaren också.

Tvättmaskinen har gått för fullt och allt jag inte hunnit tvätta (sängöverkast och prydnadskuddar i 40, underkläder å lakan i 75) så är nu inpackat i sopsäckar på terassen och väntar på tvätt imorgon.

Hu vilken elräkning jag kommer få!!!

Tänkte tvätta alla sängkläder vi använt inatt imorgon igen samt byta handdukar igen (har redan tvättat dagens uppsättning). Och tvätta pyjamasens också, som vi naturligtvis har underkläder i, som Coldplayn ska täytyy imorgon direkt. Vilket jobb!!!

Och ändå känns det som att huset inte är rent! :D Man blir helt paranoid av att skura såhär för sig själv!

Hoppas jag gjort tillräckligt nu!

Tror ni jag gjort allt jag kunnat nu? Så maskar eller ej, framtida eventuellt återfall eller ej, om jag gjort ALLT jag kan så finns det inget annat att göra än att slappna av å vänta på jul i ett nästintill desinficerat hem.

(Misstänker smittorisk både gällande mask och typ allt annat är betydligt större så fort jag öppnar ytterdörren och går ut! Men det var ju paranoian.. Har läst för mycket mask-skräckhistorier här på FL!)

• Anonym (Masken)

"Coldplay ska täytyy"?!? Vad sjutton gjorde min autocorrect där?! :D

"Också ska tvättas", ska det stå :)

• Anonym (expert.)

Tvättning och städning fungerar inte. Maskarna dör inte ens om du skulle tvätta golvet och ytor med ren 100% alkohol. Finns inget medel överhuvudtaget som kan desinficera och oskadliggöra maskäggen. Extremt starkt UV-ljus kan oskadliggöra vissa procent av äggen.

Du blir aldrig av med maskarna precis som du aldrig blir av med dina bakter eller dina retrovirus.

Maskarna har utvecklats under människornas historia och är del av människans naturliga flora.

Vi får problem under vissa perioder när maskarna ökar i antal, och när de i enstaka fall vandrar upp där de egentligen inte hör hemma och dör, t ex vagina.

Majoriteten av människorna bär på maskar i tarmar, trots att tidigare undersökningar visade låga antal på grund av felaktiga test (tejptest är helt otillförlitligt). Maskarna lägger ägg endast bland annat utanför anus. Tidigare troddes att de endast förökade sig genom ägg runt anus för att äggen behöver syre, vilket är missvisande då vi inte har anaerob miljö i tarmen.

Maskar i grisar och maskar i människor är närbesläktade. Vid utvärdering av mediciner talas om en sänkning av äggtal, aldrig fullständigt reducering. Det är samma hos människor.

Äckligt är en synvinkel. Vissa människor tar frivilligt maskar för att bli av med inflammtoriska tillstånd i tarmen.

• Anonym (H)
    Anonym (expert.) skrev 2015-12-20 00:04:01 följande:

Tvättning och städning fungerar inte. Maskarna dör inte ens om du skulle tvätta golvet och ytor med ren 100% alkohol. Finns inget medel överhuvudtaget som kan desinficera och oskadliggöra maskäggen. Extremt starkt UV-ljus kan oskadliggöra vissa procent av äggen.

Du blir aldrig av med maskarna precis som du aldrig blir av med dina bakter eller dina retrovirus.

Maskarna har utvecklats under människornas historia och är del av människans naturliga flora.

Vi får problem under vissa perioder när maskarna ökar i antal, och när de i enstaka fall vandrar upp där de egentligen inte hör hemma och dör, t ex vagina.

Majoriteten av människorna bär på maskar i tarmar, trots att tidigare undersökningar visade låga antal på grund av felaktiga test (tejptest är helt otillförlitligt). Maskarna lägger ägg endast bland annat utanför anus. Tidigare troddes att de endast förökade sig genom ägg runt anus för att äggen behöver syre, vilket är missvisande då vi inte har anaerob miljö i tarmen.

Maskar i grisar och maskar i människor är närbesläktade. Vid utvärdering av mediciner talas om en sänkning av äggtal, aldrig fullständigt reducering. Det är samma hos människor.

Äckligt är en synvinkel. Vissa människor tar frivilligt maskar för att bli av med inflammtoriska tillstånd i tarmen.

Usch :( men hur kommer det sig att jag (t ex) aldrig har sett maskar i min avföring? Kollar alltid.
  • Anonym (Masken)
    Anonym (expert.) skrev 2015-12-20 00:04:01 följande:

Jo, har stött på nåt liknande då jag googlade runt igår. Skrev väl nåt om det tidigare också.

Har tänkt så idag också, då jag febrilt skurat, att är det nu någon vits alls? Om maskäggen flyger omkring sådär lätt och smittan kommer från dagis, städar de lika flitigt på dagis som jag gör hemma? Knappast, och om de inte gör det så vad är det för vits att jag städar då, eftersom mitt barn kommer att bära hem mer maskäggen från dagis hela tiden.

På alla ställen jag läst om masken stod det ju också att a) den är ofarlig, men kan bli IRRITERANDE om man har för mycket mask och b) om man har bara lite mask så märker man det inte.

Så egentligen borde man ju bara tänka "so what?" om man ser en mask. För så länge den inte irriterar en, så är det ju faktiskt ingen jäkla skillnad. Om de där maskäggen ändå flyger omkring allstans å aldrig vill dö....

Hade läst det att inga kemikalier biter på maskäggen. Jag använder inte ens tvättmedel då jag städar utan kör på vatten och mikrofiber. Så jag tänkte att om huset är fullt av läbbiga maskägg (så man får "för mycket" mask) så kan jag ju försöka att rent mekaniskt avlägsna dom. Och ja, koka dom med min ångmaskin :D

Känns bara äckligt om jag skulle ha en massa maskägg omkring och på mej, och smitta andra.

Å andra sidan kanske dom flesta ändå har mask??

Vem fan vet, det kanske t.o.m. är hälsosamt med lite mask?

Fast man är ju nog programmerad till att tycka att allt sånt är äckligt... Svårt å byta synsätt. Speciellt då dom flesta inte tror att var å varannan bär på parasiter i nån form, å kan bli rädda å äcklade av risken att få mask själv. Jag får ju bara se till mej själv! JAG vill då inte ha maskar som kryper omkring i min mage *blörk*

Varför avmaskar man inte människor regelbundet, som man gör med husdjur?
  • Anonym (expert.)
    Anonym (H) skrev 2015-12-20 00:10:21 följande:
    Usch :( men hur kommer det sig att jag (t ex) aldrig har sett maskar i min avföring? Kollar alltid.
    Det troliga svaret på din fråga är helt enkelt att det vanliga är att ha ett väldigt lågt antal maskar. Då syns maskarna varken i avföringen eller med det berömda tejptestet.
  • Anonym (H)
    Anonym (expert.) skrev 2015-12-20 00:42:32 följande:

Det troliga svaret på din fråga är helt enkelt att det vanliga är att ha ett väldigt lågt antal maskar. Då syns maskarna varken i avföringen eller med det berömda tejptestet.

Usch äcklig tanke. Önskar att jag aldrig läst denna tråd!
  • Anonym (been there)

vilken fantastisk städning du har gjort TS! Tror att dubbar bra förutsättningar att slippa att eländet kommer tillbaka! Barn ska inte äta masedel utan att verkligen ha mask, men på min 6-åring såg jag flera maskar bak på kvällen när jag skulle hjälpa henne med klåda! Så att då städade vi som du (utan bastu och ångmaskin och tvättade sängkläderna varje dag i ett par dagar). Och familjen fick en dos maskmedel. Vi stramade upp barnens handhygien, dvs kontrollerade så att de verkligen tvättar händerna ordentligt och med tvål efter toalettbesök. Informerade förskolan. Tog inte hem andra barn på besök och hänvisade vuxna till vår andra toalett (som barnen knappt varit på). Så att informera brorsan utan att skrämma upp honom, så kan han lugnt sova på soffan! Tre vecka sögs äggen kunna överleva utan värd, men efter medicinen kommer ni vara maskfria och håller du efter badrum och lakan och låter barnet sova i åtsittande pyjamas som du tvättar dagligen i några dagar så blir ni av med skiten! Tror att du redan gjort mer än de flesta någonsin gör! Har hört att det dessutom går att bli av med mask med bara handhygien och städning!

Svar på tråden Jag hittade en mask i rumpan! Frågor om springmask