Anonym (expert.) skrev 2015-12-20 00:04:01 följande:
Tvättning och städning fungerar inte. Maskarna dör inte ens om du skulle tvätta golvet och ytor med ren 100% alkohol. Finns inget medel överhuvudtaget som kan desinficera och oskadliggöra maskäggen. Extremt starkt UV-ljus kan oskadliggöra vissa procent av äggen.
Du blir aldrig av med maskarna precis som du aldrig blir av med dina bakter eller dina retrovirus.
Maskarna har utvecklats under människornas historia och är del av människans naturliga flora.
Vi får problem under vissa perioder när maskarna ökar i antal, och när de i enstaka fall vandrar upp där de egentligen inte hör hemma och dör, t ex vagina.
Majoriteten av människorna bär på maskar i tarmar, trots att tidigare undersökningar visade låga antal på grund av felaktiga test (tejptest är helt otillförlitligt). Maskarna lägger ägg endast bland annat utanför anus. Tidigare troddes att de endast förökade sig genom ägg runt anus för att äggen behöver syre, vilket är missvisande då vi inte har anaerob miljö i tarmen.
Maskar i grisar och maskar i människor är närbesläktade. Vid utvärdering av mediciner talas om en sänkning av äggtal, aldrig fullständigt reducering. Det är samma hos människor.
Äckligt är en synvinkel. Vissa människor tar frivilligt maskar för att bli av med inflammtoriska tillstånd i tarmen.
Jo, har stött på nåt liknande då jag googlade runt igår. Skrev väl nåt om det tidigare också.
Har tänkt så idag också, då jag febrilt skurat, att är det nu någon vits alls? Om maskäggen flyger omkring sådär lätt och smittan kommer från dagis, städar de lika flitigt på dagis som jag gör hemma? Knappast, och om de inte gör det så vad är det för vits att jag städar då, eftersom mitt barn kommer att bära hem mer maskäggen från dagis hela tiden.
På alla ställen jag läst om masken stod det ju också att a) den är ofarlig, men kan bli IRRITERANDE om man har för mycket mask och b) om man har bara lite mask så märker man det inte.
Så egentligen borde man ju bara tänka "so what?" om man ser en mask. För så länge den inte irriterar en, så är det ju faktiskt ingen jäkla skillnad. Om de där maskäggen ändå flyger omkring allstans å aldrig vill dö....
Hade läst det att inga kemikalier biter på maskäggen. Jag använder inte ens tvättmedel då jag städar utan kör på vatten och mikrofiber. Så jag tänkte att om huset är fullt av läbbiga maskägg (så man får "för mycket" mask) så kan jag ju försöka att rent mekaniskt avlägsna dom. Och ja, koka dom med min ångmaskin :D
Känns bara äckligt om jag skulle ha en massa maskägg omkring och på mej, och smitta andra.
Å andra sidan kanske dom flesta ändå har mask??
Vem fan vet, det kanske t.o.m. är hälsosamt med lite mask?
Fast man är ju nog programmerad till att tycka att allt sånt är äckligt... Svårt å byta synsätt. Speciellt då dom flesta inte tror att var å varannan bär på parasiter i nån form, å kan bli rädda å äcklade av risken att få mask själv. Jag får ju bara se till mej själv! JAG vill då inte ha maskar som kryper omkring i min mage *blörk*
Varför avmaskar man inte människor regelbundet, som man gör med husdjur?