• Anonym (Välling)

årets sämsta vällingmorsa :(

Känner mig helt ställd :/
    Har ett barn på 16 månader och vi har sedan hen började dricka välling endast tagit varmvatten i kran till att blanda med vällingen!
    Jag fattar inte hur det helt gått oss förbi att man inte ska/kan göra så!?!

Har fungerar bra men när jag kom över info inser jag ju att det inte alls är bra. Känner mig som årets sämsta morsa :((

Fler som missat detta??

• Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(
  • nevermind
    Anonym (varm) skrev 2015-12-19 18:50:34 följande:

Totalt överdriven säkerhetsnoja, ovanligt i sverige;). Men visst är kallvattnet mer kontrolerat så kör på det i fortsättningen.

/Använder alltid varmvatten till kaffe, te, mat etc etc. Likaså sambon, sjuka? Tja nån förskylning om året, max. Är nog snarare varannat.

Håller helt med!

Jag tycker inte alls du ska ha dåligt samvete TS!
  • Brumma

Man missar saker. Huvudsaken är ju att det verkar ha gått bra och att du nu när du vet tar kallvatten istället :)

Värre om man vet och gör det för att man "inte orkar"...

Hade en kompis som föreslog honung till sonen när han hade ont i halsen.. Han var typ 7-8 månader. Hon hade missat att honung kan vara dödligt för barn under ett år (cirka).

Jag missade att sonen börjat vända sig så han ramlade ned från sängen - världens sämsta morsa... Han överlevde :)

Så det är fler som missar saker ;)

• Anonym (Välling)

TACK alla fina!
    Kommer naturligtvis göra om och göra rätt i fortsättningen ;)

• Anonym (jul)
    Anonym (Välling) skrev 2015-12-19 18:39:04 följande:
    Tack för saklig info ;)

Barnet har aldrig reagerat så därför har inte jag heller reflekterat (tyvärr). Känner mig så dum som totalt missat detta.. Och lite sur att ingen någonsin sagt nåt!? ;)
    Undrar bara, har någon sett dig ta varmvatten ur kranen, eller har du sagt till någon att du gjorde så? Om jag såg/fick veta att någon gav sin bebis varmt kranvatten skulle jag direkt säga ifrån eftersom det kan innehålla en massa bakterier som kan ge vuxna ont i magen/diarré/illamående, då borde det inte vara så nyttigt för ett litet barn...

Men nu vet du iaf, hoppas barnet mår bra Glad
  • Lord Hans
    Anonym (Looser) skrev 2015-12-19 17:42:38 följande:

Eh och HUR kunde du missa detta? Dricker du själv varmvatten från kranen? Bor ni i en stuga u skogen eftersom du i 16mån missat detta? Jävligt konstigt. Grattis du har i 16mån tid matat ditt barn med tungmetaller.

Vem är mera loser tycker du, TS eller personen som inte ens kan stava till loser?
  • Olympia
    Anonym (Välling) skrev 2015-12-19 15:33:35 följande:

Känner mig helt ställd :/
    Har ett barn på 16 månader och vi har sedan hen började dricka välling endast tagit varmvatten i kran till att blanda med vällingen!
    Jag fattar inte hur det helt gått oss förbi att man inte ska/kan göra så!?!

Har fungerar bra men när jag kom över info inser jag ju att det inte alls är bra. Känner mig som årets sämsta morsa :((

Fler som missat detta??

Nu vet jag inte vilken sorts välling du använt men på de flesta står det att man ska koka upp vatten och sedan låta det svalna.
    Är du säker på att du doserat rätt mängd pulver om du inte läst instruktionen?
  • Lord Hans

Att ta varmvatten ur kran är relativt ofarligt så länge som beredaren håller tillräcklig temperatur (ca 65grader). Vissa bakterier (legionella) kan bildas i varmvattenledningarna ifall vattnet är mellan 30-60 grader. Bakterierna bildas oftast i rören när vattnet blir stående och svalnar till just dessa temperaturer. Det är alltså det första vattnet som kommer när du tappar ur varmvattenkran som är farligt, det som ännu inte hunnit bli varmt. Varmvattnet är inte farligt eftersom legionellabakterier dör vid 60 grader.

• fluu

Du är inte dålig på något vis! Nu råkade det bli fel, men nu vet du bättre och gör rätt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bf29okt

Oj vilken tråkig ton det var på vissa här . Det som är självklart gör någon behöver inte vara det för en annan:)

Glad att jag såg denna tråden för jag hade ingen aning om detta och hade lätt kunnat göra samma sak:o

Går inte bvc ut med sån här info? Tack Gud för google säger jag bara ..

• Anonym (......)

Grejen med varmvattenledningar är ju att de ofta är fulla av koppar och man kan bli kopparförgiftad.

Dessutom ska man inte mata barn med välling eftersom det är kopplat till allergier och fetma. Ge barnet riktig mat istället.

Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(