• Anonym (Välling)

årets sämsta vällingmorsa :(

Känner mig helt ställd :/
    Har ett barn på 16 månader och vi har sedan hen började dricka välling endast tagit varmvatten i kran till att blanda med vällingen!
    Jag fattar inte hur det helt gått oss förbi att man inte ska/kan göra så!?!

Har fungerar bra men när jag kom över info inser jag ju att det inte alls är bra. Känner mig som årets sämsta morsa :((

Fler som missat detta??

• Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(
  • Anonym (Hej)

Jag blev så förvånad för jag trodde att det var allmänt känt att man inte dricker varmvatten direkt från kranen.. Dvs typ om jag gör te, varma soppor, välling etc så kokar man det innan i vattenkokare eller på spisen.

Men som sagt, det är vad jag trodde dvs den kunskapen jag växt upp med. Förstår nu att det kanske inte är så :p men tror inte din lille farit illa! Det är säkert som alla andra råd i Sverige, "för säkerhetsskull" :)

• Anonym (jul)

Jag tänkte också att det var allmänt känt, de tre första sakerna vi fick lära oss i hemkunskapen i fyran var 1. tvätta alltid händerna innan du bakar/lagar mat 2. var försiktig med knivarna 3. ta aldrig varmvatten direkt från kranen. Men man kanske inte borde förutsätta att alla vet det. Så, hoppas fler får lära sig detta. Det kanske inte är jättevanligt att man blir sjuk av varmvatten, men det är väl ändå bra att slippa få i sig skiten.

• Anonym (Välling)
    Olympia skrev 2015-12-21 16:18:58 följande:
    Nu vet jag inte vilken sorts välling du använt men på de flesta står det att man ska koka upp vatten och sedan låta det svalna.
    Är du säker på att du doserat rätt mängd pulver om du inte läst instruktionen?
    Jo jag har doserat rätt.
  • Anonym (Välling)
    Anonym (jul) skrev 2015-12-21 16:05:01 följande:
    Undrar bara, har någon sett dig ta varmvatten ur kranen, eller har du sagt till någon att du gjorde så? Om jag såg/fick veta att någon gav sin bebis varmt kranvatten skulle jag direkt säga ifrån eftersom det kan innehålla en massa bakterier som kan ge vuxna ont i magen/diarré/illamående, då borde det inte vara så nyttigt för ett litet barn...

Men nu vet du iaf, hoppas barnet mår bra Glad
    Jag vet inte, då borde ju personen i fråga ifrågasatt vad jag höll på med :)
  • Anonym (Välling)
    Anonym (......) skrev 2015-12-21 16:33:15 följande:

Grejen med varmvattenledningar är ju att de ofta är fulla av koppar och man kan bli kopparförgiftad.

Dessutom ska man inte mata barn med välling eftersom det är kopplat till allergier och fetma. Ge barnet riktig mat istället.

Mitt barn får ett mål välling till natten (ibland en gång till om hen vaknar på natten/tidig morgon). Hen har inga problem med vikten så du behöver inte oroa dig ;)

I övrigt käkar vi frukost, mat, mellanmål och middag - alltså inte välling.
  • Anonym (Välling)

För övrigt frågade jag min mamma hur jag kan ha missat detta och varför ingen sagt något, hon säger att hon vet att hon berättat det för mig.. Men jag har aldrig hört det! :)

• Anonym (H)
    Anonym (Välling) skrev 2015-12-21 20:54:52 följande:

För övrigt frågade jag min mamma hur jag kan ha missat detta och varför ingen sagt något, hon säger att hon vet att hon berättat det för mig.. Men jag har aldrig hört det! :)

Tur att det bara var välling och inte ersättning :) tycker det är tragiskt med så många bittra kommentarer här, dom människorna mår nog inte så bra. God jul på dig :)
  • Anonym (jul)
    Anonym (Välling) skrev 2015-12-21 20:49:58 följande:
    Jag vet inte, då borde ju personen i fråga ifrågasatt vad jag höll på med :)
    Ja jag tänkte väl det Glad jag menar, jag fick ju lära mig redan som barn att man kan få magsjuka av varmvatten från kranen och jag trodde att det var något alla fick lära sig. Det har liksom varit så självklart för mig att jag trodde att alla visste det. Men tydligen inte, så man kanske inte ska förutsätta det.
  • Anonym (......)

Nej, men "hen" (han/hon) Kommer förmodligen bli överviktig som vuxen

• Anonym (Välling)
    Anonym (......) skrev 2015-12-21 21:36:14 följande:

Nej, men "hen" (han/hon) Kommer förmodligen bli överviktig som vuxen

Tiden får utvisa. God jul på dig!
  • Anonym (......)
    Anonym (Välling) skrev 2015-12-21 21:54:58 följande:

Tiden får utvisa. God jul på dig!

Detsamma. Tips är att koka egen som inte innehåller en massa skit. + kallvatten då.
Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(