• Anonym (Välling)

årets sämsta vällingmorsa :(

Känner mig helt ställd :/
    Har ett barn på 16 månader och vi har sedan hen började dricka välling endast tagit varmvatten i kran till att blanda med vällingen!
    Jag fattar inte hur det helt gått oss förbi att man inte ska/kan göra så!?!

Har fungerar bra men när jag kom över info inser jag ju att det inte alls är bra. Känner mig som årets sämsta morsa :((

Fler som missat detta??

• Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(
  • Anonym (Välling)
    GHopper skrev 2015-12-19 17:46:45 följande:

Använder du varmvatten från kranen att koka saker i, eller i matlagning också? Förstår inte hur en vuxen människa kan ha missat att man inte ska dricka varmt vatten ur kranen.

Inte tänkt så mkt på vilken Temp vattnet jag ska koka mat i har. Eftersom det kokar bort bakterier.. Nu förstår jag ju att inte metaller kokar bort. Och det är jag såklart ledsen över att ha missat och kommer göra någonting åt i fortsättningen.
  • miaselliot

Vilken onödig ton här är.
    Du hade märkt om ditt barn reagerat. Bakterier hade orsakat illamående, diarré och kräkningar.
    Om det nu är kopparledningar som finns i era ledningar så gör kroppen av med onödiga mängder. Men det kan ju vara vilket material som i varmvattenberedaren och ledningarna och i värsta fall kan det förekomma Bisfenol A.
    Vattnet är kontrollerat hela vägen in i ditt hus. Men sen beror allt på hur varmvattenberedaren och ledningarna ser ut.

Man kan inte veta allt om allt ;)

• Anonym (Välling)
    miaselliot skrev 2015-12-19 18:34:02 följande:

Vilken onödig ton här är.
    Du hade märkt om ditt barn reagerat. Bakterier hade orsakat illamående, diarré och kräkningar.
    Om det nu är kopparledningar som finns i era ledningar så gör kroppen av med onödiga mängder. Men det kan ju vara vilket material som i varmvattenberedaren och ledningarna och i värsta fall kan det förekomma Bisfenol A.
    Vattnet är kontrollerat hela vägen in i ditt hus. Men sen beror allt på hur varmvattenberedaren och ledningarna ser ut.

Man kan inte veta allt om allt ;)

Tack för saklig info ;)

Barnet har aldrig reagerat så därför har inte jag heller reflekterat (tyvärr). Känner mig så dum som totalt missat detta.. Och lite sur att ingen någonsin sagt nåt!? ;)
  • Anonym (men hallå)
    Anonym (Looser) skrev 2015-12-19 17:42:38 följande:

Eh och HUR kunde du missa detta? Dricker du själv varmvatten från kranen? Bor ni i en stuga u skogen eftersom du i 16mån missat detta? Jävligt konstigt. Grattis du har i 16mån tid matat ditt barn med tungmetaller.

Har du missat att man inte kan mata sitt spädbarn med välling direkt från födseln? Eller är du bara urusel på att räkna?
  • Anonym (varm)

Totalt överdriven säkerhetsnoja, ovanligt i sverige;). Men visst är kallvattnet mer kontrolerat så kör på det i fortsättningen.

/Använder alltid varmvatten till kaffe, te, mat etc etc. Likaså sambon, sjuka? Tja nån förskylning om året, max. Är nog snarare varannat.

• Anonym (Välling)
    Anonym (varm) skrev 2015-12-19 18:50:34 följande:

Totalt överdriven säkerhetsnoja, ovanligt i sverige;). Men visst är kallvattnet mer kontrolerat så kör på det i fortsättningen.

/Använder alltid varmvatten till kaffe, te, mat etc etc. Likaså sambon, sjuka? Tja nån förskylning om året, max. Är nog snarare varannat.

:))
  • Mandy01

Vi bor i ett av världens mest renaste länder, med allt vad det innebär. Det är inte hela världen att ha blandat välling med varmvatten. Du hade helt enkelt inte kunskap om hur det ligger till med varmvatten och metallerna som hänger med. DET ÄR OKEJ! Alla kan inte känna till allt. Dem här superföräldrarna/människorna här ovan kör nog också ALLT EKOLOGISKT tilll sina barn. Eller? Jag slår vad om att de inte ger enbart ekomat eller enbart har ekoleksaker, lakan, tvättmedel, inte tar parfym på sig för att inte barnet ska andas in, m.m. ;)

• Anonym (Z)
    Anonym (Hej) skrev 2015-12-19 15:35:45 följande:

Man dricker ju inte varmvatten direkt från kran så det säger lite sig självt att man inte blandat vällingen med det ;)

Jag gör det ibland.
  • Mandy01
    Anonym (Looser) skrev 2015-12-19 17:42:38 följande:

Eh och HUR kunde du missa detta? Dricker du själv varmvatten från kranen? Bor ni i en stuga u skogen eftersom du i 16mån missat detta? Jävligt konstigt. Grattis du har i 16mån tid matat ditt barn med tungmetaller.

JA men GRATTIS till dig som kan allt - vill du ha en medalj?
  • Alvina

Vet inte vilken välling du använder men den sorten jag ger till mitt barn ska enligt bruksanvisningen blandas ut i kallt vatten och därefter värmas upp i förslagsvis micron.

Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(