Ta en vit jul i år
Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför.
Vi är inte nykterister, och julen kommer antagligen inte att vara kritvit, men jag känner mig verkligen inte som målgruppen för kampanjen för det, för oss har alkohol aldrig varit ett självklart inslag i julfirandet utöver möjligen vinglögg (som man inte direkt dricker mängder av). Har inte reflekterat över varför, men antagligen beror det väl på att både jag och sambon kommer från nyktra kulturer. Det är liksom självklart att drycken till maten är julmust, lättöl eller möjligen folköl, och nubbe eller avec har aldrig förekommit. Så jag är varken orolig över min egen eller andras alkoholkonsumtion över julen, eller barnens upplevelser. Och känner mig därför inte heller träffad eller särskilt provocerad.