Inlägg från: Anonym (varför provocerar det??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför provocerar det??)

Ta en vit jul i år

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:35:03 följande:
    Jag ser inte särskilt många upprörda invändningar i den här tråden faktiskt.

Invändningar ja, men knappast särskilt många som är upprörda. Även om jag förstår att man kan bli upprörd när andra säger att man är en dålig förälder för att man dricker en öl eller tar en nubbe.
    Okej, stryk "upprörda" om det känns rimligare och behåll "invändningar". Min poäng var att kampanjen inte har nått igenom bruset till mig, annat än som invändningar emot den. Bortsett från själva trådstarten då, men den ligger ju mest där som en orsak till att invända emot den. Den som själv ids får räkna antalet "för" och "emot"-inlägg i tråden för att hävda att jag fullständigt är ute och cyklar.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:
    Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.
    Men det är precis som fjonken skriver, att alkoholen är en smakbärare, men det är också en smakförstärkare. En riktigt god köttbit blir fullkomligt gudomlig med rätt vin till. Däremot har jag aldrig ätit julbord med vin, så där är det lätt att avstå då jag inte vet vilken dryck som skulle komplettera buffén. Visst är berusningseffekten en väsentlig komponent, men det är inte BARA därför man dricker alkohol.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:58:21 följande:
    Så om det togs fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin men utan alkoholen så skulle det bli lika populärt? Tvivlar på det. Däremot skulle jag kanske sakna alla hysteriskt roliga "wannabe-vinkännare" överallt om vin försvann. Ge dom ett blindtest med 20 viner så skulle dom flesta gå bet.
    Nu skriver ju du om saker som du inte vet någonting om, eftersom du själv inte dricker vin. Det går inte att ta fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin, eftersom alkoholen har en egen smak och förstärker andra smaker. Det är helt enkelt omöjligt, på samma sätt som det inte finns några ersättningsprodukter för mejerier som ger samma smak som riktigt mjölkfett. Det låter sig inte göras. Däremot kan den som vill (som du själv) avstå och äta/dricka annat istället.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:54:26 följande:
    Saken är väl den att det finns väldigt många (både barn och vuxna) som skulle vilja att behovet att dricka någonting alkoholhaltigt under jul som under all annan tid försvann. 
    Visst, jag säger ingenting om det, jag är helt och hållet för en vit jul och barns rätt till nyktra föräldrar, men jag är helt och hållet mot onödigt moraliserande. Jag bara påpekar var du faktiskt har fel, för att jag tycker att det är viktigt att du förstår. Alkohol är en livsfarlig drog, men väldigt många av oss har inga problem med att hantera den, och berusning är varken det enda målet eller den största poängen med alkoholen.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:39:21 följande:
    Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.
    Om du inte råkar ha väldigt svåra erfarenheter av alkohol, p g a dig själv eller människor i din omgivning som saknar kontroll eller spärrar, borde du veta att detta i de flesta fall inte alls stämmer.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:02:52 följande:
    Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?

Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter...
    Jag förstår inte vad du är ute efter, ett totalförbud av alkohol, eller vad? Det kommer inte att hända. Alkohol är en drog, men det är en laglig drog, och det innebär att vuxna människor får använda den och själva ta ansvar för sin användning utan särskilda inskränkningar. Givetvis klarar inte alla av det, och hur många det rör sig om kan jag inte veta. Jag kan bara se på hur människor i min egen omgivning hanterar alkohol när jag gör min bedömning att "de flesta" själva kan avgöra var gränsen går.

Misshandel och våldtäkt faller kanske lite snett utanför trådens ämne, men visst, alkohol är säkert ofta inblandat.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.

Varför tror ni att cannabis, heroin m.fl. andra mer konstaterade droger är förbjudna i många länder? Många klarar sig alldeles utmärkt trots att de kanske nyttjar dessa i mer eller mindre små mängder, och kanske aldrig far illa ens under en hel livstid trots bruk på olika nivåer. Förbud och avståndstagande kan ändå fungera som nån slags markör.
    Den typen av lagstiftning finns ju redan runt alkohol, som man inte heller får dricka hur som helst på offentliga utrymmen.

Jag tror inte att andra droger är förbjudna som markörer, utan för att man vet att droger medför kostnader för samhället. Om det är sociala konstruktioner att lära sig att uppskatta vissa smaker, är lagar sociala konstruktioner i minst lika stor utsträckning. När man förbjuder vissa substanser tar man antagligen hänsyn till vad missbruket kostar samhället, vad det kostar att upprätthålla lagen, och om det över huvud taget är möjligt att upprätthålla lagen, och väljer det alternativ som är bäst. Vad beträffar alkohol skulle man antagligen gladeligen förbjuda det för att minska de alkoholrelaterade skadorna och kostnaderna för samhället, men det skulle vara omöjligt. Inte minst för att människor som stiftar lagar själva vill ha sin alkohol.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:10:26 följande:

Får kampanjen en person att reflektera över sitt drickande är det bra, tycker jag.

Det håller jag fullständigt med om.
    Tribute skrev 2015-12-22 13:40:59 följande:

Kan väl mest känna "Sköt dig själv och skit i andra". Om ett barn lever med alkoholiserade föräldrar så bör en orosanmälan göras till socialen. Själv kan jag bete mig trots att jag dricker några julöl och det tänker jag minsann göra.

Jag vill ändå inflika, eftersom jag inte kan låta bli att märka ord, att det att göra en orosanmälan till socialen är inte att leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra". Det är att bry sig och agera (eller att lägga sig i, om man tar den alkoholiserade förälderns perspektiv).

För mig blev det nästan ofrivilligt en vit jul sånär som på en liten starkvinsglögg. Hade sett fram emot att njuta av lite madeira sent på kvällen, men jag somnade då jag nattade barn och kom aldrig riktigt igång igen.

Svar på tråden Ta en vit jul i år