Ta en vit jul i år
Fel ställe att skriva detta på då alla på familjeliv minsann inte tänker ta en vit jul, det är familjens högtid, ingen här har heller problem med alkohol även fast så många som vartannat barn upplever att vuxna blir annorlunda och 4-5 barn per klass lever i familjer som har problem med alkohol. (Hallå!) Det måste vara så att dessa 4-5 barn har föräldrar som inte har familjeliv då. För här fixar alla att dricka.. Host ;)
Självklart tar jag en vit jul. Dricker väldigt sällan och aldrig med barn i närheten!
Det är det som är problemet med undersökningar som de som TS (och Vit jul-kampanjen i övrigt) hänvisar till, frågorna är ställda för att få fram ett visst svar.
Denna information framhäver man sedan som stöd till positionen man sedan tidigare har valt. Ett tydligt exempel på detta är Accents artiklel här:
www.accentmagasin.se/missbruk/obehagligt-nar-pappa-blir-annorlunda/
En ny undersökning som kampanjen jar [sic] låtit YouGov göra visar att 54 procent av de tillfrågade barnen mellan sex och tolv år tycker att vuxna blir annorlunda när de druckit alkohol. 21 procent av barnen menar också att det blir tråkigare när de vuxna dricker.
21 procent av barnen, alltså lite drygt 1/5 barn tycker att det är "tråkigare" när vuxna dricker alkohol. 4/5 barn tycker alltså att det antingen blir roligare eller att det är som innan. Detta väljer Accent förstås att ignorera och väljer att fokusera på en liten minoritet som tycker att det är "tråkigare" helt utan att definiera vad tråkigare innebär.
He uses statistics as a drunken man uses lampposts, for support rather than for illumination. ~Andrew Lang
Förstår inte alkoholhetsen kring högtider, eller i livet i allmänhet. Varför är det så ifrågasatt att inte dricka alkohol? Varför drog man här ovan slutsatsen att den som inte dricker inte klarar av att hantera alkohol? Även om fler hade behövt den insikten
Jul och fylla hör inte ihop, julen är en familjehögtid. Jag kommer själv dricka julmust i år men kommer inte titta snett på dem som dricker två öl och en snaps. Tyvärr stannar det inte där för många.
Jag stödjer gärna vit jul, om inte för min egen skull så för vänner som växt upp med alkoholiserade föräldrar och barn som gör det idag. Det kanske är dumt att fokusera på en helg, men det är en bra helg att lyfta frågan och ifrågasätta våra alkoholnormer.
Det är dessutom inte oproblematiskt att Gabriel Wikström (Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister) öppet stöttar ett initiativ som detta.
Måttfullhet är fullt tillräckligt, avhållsamhet är inte ett måste. Men en sådan kompromiss går inte personerna bakom vit jul med på, antingen är man nykter eller också är man alkoholist eller i varje fall så hjälper man till att förstöra julen för barn. Barn som man aldrig träffat och aldrig kommer att träffa dessutom.