Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ta en vit jul i år

Nightrod skrev 2015-12-21 12:15:03 följande:
    Fast skallman tro de som kommer till krogen och knappt kan stå och bara druckigt två öl så kanske en öl är för mycket

Ja, det är nog ordentligt potenta öl de har druckit skulle jag tro.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:39:21 följande:
    Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.
    Det stämmer inte överhuvudtaget. De flesta kan avgöra om man håller sig inom en "lämplig gräns" eller inte.

De flesta har inte problem med alkohol, de varken dricker för mycket eller för ofta. Att antyda att så är fallet är direkt ohederligt. Det är inte farligt för någon att någon annan dricker lite öl eller tar en snaps.

Vi har stora alkoholproblem men det innebär inte att all alkoholförtäring är problematisk. På samma sätt har vi problem med att människor dör i trafiken, men all trafik är inte problematisk.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:51:24 följande:
    Eftersom alkohol funnits så länge är det mest troligt inte möjligt med ett totalförbud men det hade onekligen varit bra att förbjuda förtäring av det i barns närhet.
    Nej, det hade inte "onekligen" varit bra att göra det. Alkoholintag skadar inte barn per definition, överdrivet alkoholintag skadar barn.

Att inte göra skillnad mellan båda dessa är som att säga att alla med vapenlicens är mördare.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Det handlar inte om att försvara något eller att man inte skulle kunna vara nykter en dag. Jag är exempelvis nykter minst 360 dagar om året, de övriga 5-6 så dricker jag max två öl, en gång för tio år sedan slog jag mitt rekord. 4 öl på 24 timmar. Så det handlar knappast om att jag inte klarar att hålla mig nykter. Jag är  knappast unik i detta, det handlar inte om att man inte kan avstå utan att man inte vill.

Det är precis det här skuldbeläggande som är problemet med kampanjen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:16:17 följande:
    Kan inte/vill inte - sak samma.
    Nej, det är inte sak samma. Det är mycket stor skillnad på att inte vilja och inte kunna.

Jag kan avstå alkohol men jag vill inte. <- Korrekt avspeglande av verklighet.
    Jag kan avstå alkohol men jag kan inte. <- Självmotsägelse och dessutom osant.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:16:17 följande:
    Jag likställer inte dig med en tung missbrukare, men nackdelarna med alkohol övervinner ju fördelarna med hästlängder, om man ser till samhället i stort. Detta oberoende av om du föredrar ett glas vin eller en snaps eller en julöl såhär års.
    Även om det är sant så är inte det ett skäl för att de som kan hantera alkohol ska avstå, se Themis inlägg ovan.
    De flesta här i västvärlden kan inte festa eller ha kul utan alkohol är min erfarenhet (oavsett trevligt umgänge, god mat och bra musik) och det är tråkigt, tycker jag. Bevittnar detta så gott som varje helg då jag som ofta ensam nykterist går ut för att sjunga eller lyssna på musik. En högst intressant beteendevetenskaplig studie och jag har sällan fel även om jag liksom de flesta andra också gick på myten om att man inte kan ha skoj utan sprit i kroppen.
    Intressant. Men relevansen för att avstå en julöl eller en snaps är mycket oklar. Du får gärna klargöra den saken.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:21:26 följande:
    Ok, men att din mat smakar så illa utan alkohol säger nog mer om kocken faktiskt.

Att alkohol skulle vara gott är en tröttsam myt för folk som måste dricka för att kunna ha roligt. Det är en social och inlärd konstruktion liksom annat skit folk måste "vänja sig" med (läs: cigaretter, kaffe etc som sällan eller aldrig är "gott" första gången utan där det snarare är kicken man i så fall är ute efter).
    Nej, så är det inte.

Alkohol kan förstås drickas för att det är gott även om det inte är det primära syftet för de flesta oftast.

Men att påstå att det är en myt att alkohol också dricks för att det är gott är absurt och saknar helt belägg.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.
    Jag tycker snarare att det är en värdelös symbolisk handling som enbart syftar till att förhärliga sig själv och sina ädla val. Det gör ingen reell skillnad, de som behöver lyssna gör det inte och dessutom får man förlusten av att inte dricka alkoholen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.
    En sådan förändring behövs inte hos de flesta eftersom de flesta dricker med måtta. Det är ju här skon klämmer, att man helt utan belägg menar att ett måttfullt drickande leder till problem. Detta helt utan att visa det.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:51:46 följande:
    Jo, om det vore socialt accepterat så skulle ju flera haka på, eller hur? Samma med att ta anstånd från köttindustrin (och där har jag personligen långt kvar, men jag är medveten om problematiken med all felaktig djurhållning).

Vad är förlusten av att inte dricka alkohol, menar du? Vad har du att förlora?
    Nej, det är inte alls troligt att fler skulle haka på. Det skulle betyda att anledningen till att folk inte "hakar på" idag skulle handla om ett socialt stigma. Det ställer jag mig mycket tveksam till.

Förlusten är uppenbar, jag får inte den goda smaken av ett välbryggt och välbalanserat julöl, mumma eller en välkryddad snaps (som jag visserligen inte dricker).

Oavsett vad du anser om att det är en myt att människor dricker för att det är gott stämmer det inte med verkligheten.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:54:14 följande:
    Inte nödvändigtvis i 10 fall av 10 men risken finns ju alltid, precis som med rökning och dess följdsjukdomar. De flesta klarar sig utan dessa men det är ju dumt att chansa bara för att det är "gott".
    Man behöver inte "chansa". Jag "chansar" inte när jag dricker en öl eller två. Du likställer bruk med gravt missbruk där man inte kan sluta, det är samma sak som vit jul-kampanjen gör.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:05:36 följande:
    Jag har gått i alkoholbehandling och där konstaterades att jag inte hade ett missbruk, däremot låg jag - liksom en stor majoritet - i riskzonen. Och då festade jag bara som "vem som helst" i min ålder, på helgen i goda vänners lag. Har aldrig druckit ensam eller "ett glad vin till maten" eftersom vitsen är lika med noll. Idag dricker jag inte överhuvudtaget eftersom jag har lika kul utan och av principskäl är emot alkohol.

De flesta omedvetna och lever i total förnekelse eftersom de ju "bara dricker en öl eller två till maten" men blir fly förbannade om man skulle ifrågasätta vad det var bra för... Samma med min pojkvän som aldrig vill sluta med alkohol "för att det är gott" fastän jag uttryckligen bett honom. Han resonerar precis som ni.
    Du kan inte ta din egen oförmåga att hantera alkohol och applicera den på andra. Jag och många andra ligger överhuvudtaget inte i riskzonen, att påstå det är helt idiotiskt.

Att du inte dricker för att det är gott förändrar inte att andra gör det, du måste väl ändå kunna se att människor har olika förhållande till alkohol och olika anledningar till varför de dricker?
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
    Till och med de som inte säger sig ha problem med alkohol - aldrig haft en bakfylla eller gjort något de ångrar i onyktert tillstånd (som vissa påstår även om det måste vara extremt ovanligt) kan ju hålla upp ens på julafton för då ska de minsann dricka bara för att de kan, och är inte ens beredda att reflektera över saken eller ifrågasätta varför vi alls behöver alkohol i det här samhället. Andra droger går däremot bra normalt sett, men alkohol glorifieras och romantiseras jämt och ständigt trots liknande konsekvenser för alldeles för många
    Här kommer ju det riktigt konstiga med ditt resonemang.

Jag har aldrig druckit mig berusad, jag har aldrig haft minnesluckor, aldrig varit bakfull eller gjort något jag ångrat på grund av alkohol. Jag har inte och har aldrig haft ett riskbruk, missbruk eller beroende, jag dricker mindre alkohol per år än vad de flesta dricker på en vanlig utekväll (och de vanligen inte heller i riskbruk eller missbruk).

Däremot så händer det att jag dricker alkohol på julafton. Det innebär inte att jag "inte kan hålla upp" utan det innebär enbart att jag vill dricka en öl eller två. Det är ju det här du måste inse att dit resonemang är fullständigt skevt, det handlar inte om att inte klara att hålla upp utan om att vilja göra något. Det är två helt skilda saker.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:59:54 följande:
    Fast du får ändå medge att julen är barnens högtid och det är något visst med just denna dag när man är liten. Det vore väl önskvärt alla andra dagar också men någonstans får man ju börja uppmärksamma att alkohol trots allt skapar stora problem även om inte just du och dina barn säger sig fara illa.
    Nej, julen är allas högtid. Julen må vara speciell för barn men den är också speciell för många vuxna (däribland undertecknad). Att först konstatera att den är till för barnen och därefter dra slutsatsen att alla ska rätta sig efter vad vissa anser att barnen "förtjänar" (exempelvis en vit jul) är helknäppt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Hannah76 skrev 2015-12-22 15:16:47 följande:

Tycker detta är tragiskt, tröttsamt o korkat. En vit jul gör ingen skillnad för de barn som lever med en förälder som missbrukar eller har problem.

Lika knas som att alla helt plötsligt ska skänka saker/pengar eller vill hjälpa till på soppkök/härbärgen vid jul, vart är ni resten av året?

Skräms inte bort av bilden/att det är från ett spel, lyssna på texten. Det sammanfattar det du tar upp här väldigt väl.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:46:15 följande:
    Sluta fördumma barn. Dom är känsligare än du tror. Om jag som vuxen lätt ser när alkoholen gått in och folk börjar förändras även om jag inte träffar dom dagligdags så kan garanterat ett barn göra detsamma med sina egna föräldrar betydligt tidigare än jag märker nåt.
    Att "märka något" är inte detsamma som att detta skulle vara negativt. Som sextiotalist och Jennie med ie så klokt påpekar så sker liknande personlighetsförändringar helt utan alkohol. Detta på grund av trötthet, hormonella förändringar, tidpunkt, stress, tristess, en god stämning i omgivningen och så vidare.

Enligt vit juls egna undersökning upplever 4/5 barn inte att det blir "tråkigare" när vuxna dricker alkohol.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 10:06:07 följande:
    Jag säger inte att personlighetsförändringen är markant vid ett glas vin. Om man däremot börjar summera det jag rabblade upp tidigare över en middags tidsspann så kan det ha en viss effekt. Och att då på nåt sätt försöka släta över det med att barnet skulle ha problem för att det upplever otrygghet om föräldrarna förändras av det.... Tja, då är man ute i grumligt vatten....
    Det du tar upp (ett par glas vin, ett par glögg och ett par nubbar drucket under ett par timmar) är en ganska ansenlig summa alkohol, långt över det som personer i trådar som denna tar upp. Kan det vara ett problem? Ja, jag vågar nästan lova att sådant alkoholintag under morgondagen kommer leda till att en del barn upplever obehag. Andra, som har föräldrar som dricker så mycket, kommer inte uppleva obehag. Ytterligare andra kommer att uppleva intensivt obehag och stark ångest för att mamma och/eller pappa återigen dricker alldeles för mycket, precis som förra helgen eller förra onsdagen.

Men ett sådant (miss/risk)bruk är inte det som diskuteras här heller utan här handlar det i de allra flesta fall om det du tar upp ovan och det dricks under kanske tolv timmar istället för två (om det ens dricks så mycket).

Man får också komma ihåg att det inte nödvändigtvis är normen. Trots detta vill personerna bakom vit jul-kampanjen att man ska avstå en öl eller en mugg glögg.

Jag ställer mig helt bakom att vuxna inte ska dricka för mycket i sällskap med barn, inget konstigt här. Men där min gräns för för mycket går där berusning uppnås går vit jul-kampanjens där berusningsdrycker intas, oavsett mängd eller under hur lång tid.

Det är det här som är så skevt och jag vågar påstå kontraproduktivt med kampanjen. BRIS gick i dagarna ut med ett liknande budskap men det var att avstå från alkohol om barn upplevde obehag och att dricka med måtta. Något sådant satsar inte vit jul-kampanjen på utan de förespråkar noll intag, något som med stor sannolikhet stöter bort oss som per automatik är måttfulla. Men det beror också på att vit jul-kampanjen saknar barnfokuset och istället fokuserar på att folk inte ska dricka alls vilket förklaras av att det är nykterhetsrörelsens kampanj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 10:45:40 följande:
    Jag förstår dina synpunkter på dom olika kampanjerna. Fast är inte problemet att brukaren själv aldrig kan avgöra var gränsen går och därför använder sig vit jul-kampanjen av nolltolerans. Det BRIS skriver må eventuellt vara mer sant men det hela börjar ju alltid med ett första glas och sen drar det iväg för vissa. Majoriteten av dom som skapar oro hos sina barn skulle jag tro är folk som inte har självinsikt om detta. Dom tycker själva att dom dricker "lagom".
    Att "brukaren" aldrig själv skulle kunna avgöra är direkt osant, de flesta kan avgöra hur mycket som är lagom att dricka vid ett givet tillfälle.

Anledningen till att vit jul-kampanjen använder nolltolerans är för att de som står bakom är nykterhetsförbund vars mål är att minska alkoholintaget. Vill man vara cynisk så är barnen och julen enbart ett slagträ i detta. Jag håller inte med om det, jag tror att de är genuint oroliga för barn som far illa av alkohol. Det jag har problem med och som jag tror att de förlorar stort på är att de skuldbelägger och fokuserar på de som inte har dessa problem.

Ska man krasst titta på deras påståenden genom åren så säger de att jag (exempelvis), som har en mycket låg alkoholkonsumtion, bör avstå alkohol på jul för att det finns barn som far illa av alkohol. Anhängare på sociala medier och på forum (i den här tråden bland annat) menar att "jag" inte kan avstå alkohol för att jag väljer att dricka alkohol.

Det är kontraproduktivt att göra så och man stöter snarare bort en viktig allierad i kampen mot missbruk och riskbruk, de som inte har något av det utan en avslappnad och måttfull inställning till alkohol. De vänder sig till en grupp som inte orsakar problem och säger "det ni gör orsakar problem, barn lider faktiskt av alkohol!". Problemet är inte de som dricker alkohol på julafton, problemet är de som dricker så mycket alkohol på julafton att barn tar skada av det. Men dessa lyssnar generellt inte ändå.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 11:18:10 följande:
    Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS
    Ingen har heller påstått att det inte finns något problem. Det jag skrev, och som jag tydliggjort flertalet gånger, är att de flesta inte har detta problem.

Det som är det stora problemet med det är att det är just gruppen som inte har problem som blir föremål för uttalanden som "kan man inte avstå öl en dag om året, för barnens skull?" och "välj en vit jul - för barnens skull".
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 11:18:10 följande:
    Ang. kampanjen så är det alltså en kampanj vi pratar om. En kampanj för att få ut ett visst budskap precis som all annan form av reklam. Oavsett vad dom hade skrivit så hade det ju inte fallit precis alla i smaken. Däremot kan man fundera varför vissa tar åt sig nåt så fantastiskt och har ett extremt behov att försvara sig och tracka ner på en kampanj som i botten har ett väldigt gott syfte dvs att alla barn ska få ha en lugn och trevlig jul.
    Vilka är det som du ser "har ett extremt behov av att försvara sig" och som "trackar ner på kampanjen"?

Kampanjen får utstå hård kritik och det med all rätt, av ovanstående orsaker. Jag håller överhuvudtaget inte med om att kampanjen är fantastisk utan jag anser att den är orättvis och skuldbeläggande. Lägg där till att människor som står bakom ljuger och påstår saker utan grund i verkligheten i syfte att föra fram sitt budskap. I slutändan så är den förmodligen kontraproduktiv och leder till en viss fientlighet mot nykterhetsrörelsen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:
    Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.
    På vilket sätt "förespråkas berusningsdrycker" runt jul?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:28:57 följande:
    Ingenting som låter bekant vad gäller julöl, glögg, snaps?
    Jo, det låter bekant. En öl, en vindryck och en spritdryck. En del dricker detta vid jul, andra inte.

Det jag inte riktigt greppar är hur dessa förespråkas vid jul. Kan du förklara på vilket sätt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 15:26:59 följande:
    Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...
    Diskussionen handlar om att barn kan få en bra jul även om föräldrar och andra vuxna dricker måttligt med alkohol. Inte att barn skulle få en bra jul sådär i allmänhet, det hoppas jag att alla strävar efter.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 21:01:08 följande:
    sandlilja skrev 2015-12-23 18:02:55 följande:

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:[/quote-nick]Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.

Mig veterligen finns rätt många alkoholfria alternativ numera. Borde ju vara nåt av dom som funkar att ersätta det andra med även om det inte smakar exakt samma. Och just du kanske inte är ute efter ruset eller kanske mer att bli avslappnad och det som följer så är väldigt många andra det. Hör flera på jobbet som pratar om att komma hem på fedagen och ta ett glas vin (eller flera) för att varva ner.
    Nej, det finns inga alkoholfria alternativ att tala om. Det var inte förrän förra året det kom alkoholfritt julöl, alkoholfri snaps finns men är långtifrån samma.

Varför ska man ersätta med alkoholfritt?
Svar på tråden Ta en vit jul i år