• Vinterankan

Ta en vit jul i år

Har vanligt ovanligt lite debatt kring detta i år. Men precis som alla andra år, vad hjälper det grannens ungar med alkoholiserade föräldrar att jag inte dricker?

Angående att man förändras och att barn kan tycka det är obehagligt, varför inte prata med sina barn och fråga? Vi fick hem ett reklamblad om vit jul och min dotter undrade vad det var för något. Då förklarade jag det där med att dricka för mycket och att en del föräldrar gjorde det. Då sa hon "ni dricker också mycket" och syftade på att vi ofta dricker öl eller vin till maten och ibland har grannar över på middag där det också dricks alkohol. Så då frågade jag vidare om hon tyckte vi förändrades, om det var jobbigt för henne på något sätt och om hon skulle tycka det var bättre om vi lät bli att dricka. Varpå hon började skratta och tyckte att så var det ju inte och om vi lät bli att dricka vin så kanske vi skulle dricka upp hennes läsk och det ville hon inte. Och så pratade vi lite mer och det slutade med att hon blev less på att jag tjatade.

Och med tanke på den relation vi har och hur ärlig hon är så skulle hon definitivt säga till om hon inte gillade att vi drack på en direkt fråga.

• Vinterankan

När jag var ung så drack jag för att bli full, runt 20-25 för att det var gott och samtidigt bli full och efter 25 för att det är gott. Har också haft en några år lång period efter 30 där jag verkligen ogillade att bli onykter, men det betydde verkligen inte att jag började gilla alkohol mindre. Mest bara att det blev så jobbigt för att jag kunde (lättpåverkad som jag var) då bara dricka ett glas vin och sedan fick jag byta ut det mot alkoholfria alternativ vilket inte alls smakade lika bra.

Idag så tål jag mer alkohol än då och har inte längre problem med att vara lite onykter även om jag fortfarande inte gillar att vara full och tycker det är väldigt skönt/gott att kunna dricka mer igen eftersom att jag verkligen gillar vin. Väljer dock bort snapsen då det går så fort att dricka och ger för mycket effekt på berusning.

Svar på tråden Ta en vit jul i år