Ta en vit jul i år
Har vanligt ovanligt lite debatt kring detta i år. Men precis som alla andra år, vad hjälper det grannens ungar med alkoholiserade föräldrar att jag inte dricker?
Angående att man förändras och att barn kan tycka det är obehagligt, varför inte prata med sina barn och fråga? Vi fick hem ett reklamblad om vit jul och min dotter undrade vad det var för något. Då förklarade jag det där med att dricka för mycket och att en del föräldrar gjorde det. Då sa hon "ni dricker också mycket" och syftade på att vi ofta dricker öl eller vin till maten och ibland har grannar över på middag där det också dricks alkohol. Så då frågade jag vidare om hon tyckte vi förändrades, om det var jobbigt för henne på något sätt och om hon skulle tycka det var bättre om vi lät bli att dricka. Varpå hon började skratta och tyckte att så var det ju inte och om vi lät bli att dricka vin så kanske vi skulle dricka upp hennes läsk och det ville hon inte. Och så pratade vi lite mer och det slutade med att hon blev less på att jag tjatade.
Och med tanke på den relation vi har och hur ärlig hon är så skulle hon definitivt säga till om hon inte gillade att vi drack på en direkt fråga.