(Ska man hålla sig till gängse serveringsstorlekar så: ett normalt glas vitt motsvarar drygt en fyra och ett normalt glas rött knappt en fyra. Detaljer i sig oväsentliga, men det ger inte samma effekt som om man häller i sig det på en sekund via snaps eller shot.)
Kampanjen i sin utformning och via sina anhängare riktar sitt dömande till alla som ö h t intar alkohol under julen, inte bara de som dricker flera enheter vid flera tillfällen under julafton t ex.
Jag dricker, om jag är sugen på det, en 33:a starköl under kanske trekvarts tid, får i mig motsvarande en snaps under den tiden och varken slinter på orden eller går ostadigt. Däremot pratar jag högre ju fler det är runt bordet som också pratar och skrattar mer vid familjesammankomster och festliga avslappnade tillfällen än en vanlig onsdag t ex. Och det hade skett även om jag inte druckit den där ölen.
Att inte vara exakt likadan alltid i humör och beteende är i sig inget farligt och sker även för helnykterister.
Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:09:46 följande:
Jag tror inte att det bara är alkoholister kampanjen syftar på. Eller är alla alkoholister som någon gång druckit så andra märker det? Det handlar om att barn ska slippa känna sig otrygga och då menas även efter ett par glas vin, ett par glögg och ett par snaps som mamma/pappa tar och som föräldrarna själva inte upplever som nåt problem, men som barnet upplever som obehagligt eftersom det kanske börjar talas högre än normalt (skrattar högre/mer, slinter på orden, går aningens ostadigt) och uppförandet inte är exakt detsamma som vanligt. Ett barn märker mycket mer än vad man tror. Är man alkoholist kanske dessutom fyra glas vin inte ens märks för man har hög tolerans (fast då stannar man knappast där), men för nån som inte dricker dagligdags kanske det inte behövs så mycket innan en liten personlighetsförändring börjar ske. Ett glas vin motsvarar ca 5,5 cl starksprit så det är klart att det ger effekt.