• Anonym (TS)

    Rullstolsburen, fråga mig vad du vill

    Fritt fram med frågor om ni har några, Är rullstolsburen, några år över trettio. Tänker inte skriva så mycket mer om mig här i trådstarten utan ni får fråga förutsättningslöst vad ni nu vill ha reda på.

  • Svar på tråden Rullstolsburen, fråga mig vad du vill
  • Anonym (TS)
    RosaSmurf skrev 2015-12-23 13:53:05 följande:

    Medfödd skada/sjukdom eller olycka?


    Olycka i tjugoårsåldern.

  • Anonym (TS)
    riboflavin skrev 2015-12-23 15:37:55 följande:

    Hur bra, eller dålig, är egentligen "handikappanpassningen" i samhället?

    Jag ser ofta korkat planerade rullstolsramper, höga trottoarkanter, smala dörrar och butiker där kortläsaren sitter för högt upp för att jag som kortväxt, men stående, ska kunna se displayen, som exempel. Mycket verkar baseras på att en rullstolsburen alltid har med sig en ledsagare till fots för att fungera rent praktiskt.


    Det beror väldigt mycket på var man är. Just kortläsare och bankomater är katastrofalt ibland. När det gäller att komma in på ställen har det blivit mycket bättre bara de senaste åren men finns ju kvar korkade ramper och höga trottoarer. Särskilt små affärer går inte komma in i alltid så då får man skippa det. Toaletter kan vara ett annat problem, inte så mycket på tågstationer eller varuhus men på mindre ställen.
  • Anonym (TS)
    lostinspace skrev 2015-12-23 21:23:10 följande:

    Möter du mycket fördomar från folk? Exempelvis att de av någon anledning tror att du är mindre intelligent enbart beroende på att du sitter i rullstol eller något annat lika korkat?


    Det förekommer. Inte jätteofta men mer än vad man kan önska. Mindre vetande, i behov av hjälp, som att jag inte kan något. Har blivit tillfrågad om jag behöver hjälp att hälla upp kaffe och såna saker men det händer inte ofta. Jag vet att folk försöker ara snälla men det går inte alltid.

    En del frågar saker och det är ju inte alltid så roligt har inga problem med att svara men ibland passar det ju inte och blir fokus på funktionshindren istället för annat. Det är lite tråkigt.
  • Anonym (TS)
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-23 21:55:59 följande:

    Hur är hjälpen från vården? Får du bra stöd, rehab eller motsvarande? Och får du bra rullstolar eller är det bara basic? Jag tänker att det måste finnas hur många lätta och behändigt rullstolar i lättmetall som helst men får man tillgång till dem genom landstinget eller måste man betala själv?


    Det verkar variera mycket från landsting till landsting. Rullstolar har, för mig, aldrig varit några problem utan de jag haft har fungerat bra och passat mig bra. Däremot så var det i mitt dåvarande landsting inte alls bra med rehab, efter sjukhuset var en jobbig tid och det verkar variea stort över landsting. Var krångligt med förbrukningsartiklar och sådär också ibland.

    Där jag bor nu har jag inte stött på några problem överhuvudtaget, det är väl när man blir inlagd på sjukhus vilket händer då och då som man får förklara och informera för ny personal men det brukar inte vara några problem.

    Har kontakt med sjukgymnast och arbetsterapeut regelbundet också, angående rehab.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-12-25 18:23:23 följande:

    Är du man eller kvinna? Fungerar det för dig att ha sex?


    Kvinna.

    Ja, det funkar att ha sex. Men har ingen känsel eller förmåga att knipa i underliv så penetrerande samlag ger inte så mycket för mig (utöver partners njutning då). Oralsex och petting är en stor del av sexlivet här.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Frågar) skrev 2015-12-25 18:15:53 följande:

    Vilka funktionshinder har du?
    Behöver du hjälp med något i ditt dagliga liv?


    Missade den här.

    Jag har väl bara ett funktionshinder i grunden men det medför ju en del. Jag kan inte gå, jag känner inte mina ben eller något ungefär vid naveln så skadar jag mig känner jag det inte, jag kan inte flytta benen av sig själva. Allt det medför en del med riskf för tryckskador, dålig blod cirkulation och många andra saker.

    Nja, i det dagliga livet dag till dag behöver jag ingen hjälp utan kan förflytta mig mellan säng, stol, toa och så vidare, sköta personlig hygien, laga mat, sköta hemmet och sånt. Men jag behöver ju hjälp med att flytta möbler, sätta upp gardiner, flytta tyngre saker och lite mer såna där ovanliga saker. Köpte en stor tv på mellandagsrean och kan inte bära in eller installera den hemma så det behövs hjälp med det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-12-25 19:22:21 följande:
    Skönt att det funkar. Du kan nå orgasm alltså?
    Inte riktig orgasm som innan med stimulering av klitoris utan en slags mental orgasm. Mina bröst och bröstvårtor är väldigt känsliga nuförtiden och kan få en sån orgasm av stimulering där även om det tar tid.
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2015-12-25 19:46:59 följande:

    Hade du velat att man skulle motverka fördomar mot rullstolsburna mer i t.ex. förskolor och skolor, eller öka medvetenheten/information, och i så fall på vilket sätt?


    Ja, det förstås.
    Barn är nyfikna och inte så hämmade som vuxna är och mer öppna för att andra är annorlunda, brukar få frågor från barn som vuxna aldrig skulle ställa. Antingen för att de inte vågar för att det är pinsamma frågor eller för att de tror jag tar illa upp.
    Vet inte hru man ska motverka det i skolor men har varit på besök och berättat ett par gånger hos klass för en kompis som är lärare. lite som här, berättade lite och så frågor efter det. det kanske kan motverka fördomar, jag vet ine. Det viktigaste är nog att vi som funktionshindrande ses som en självklar del i samhället, på jobb och fritiden.

    Lite därför jag startade den här tråden också, jag vet ju att människor är nyfikna men kanske inte vågar eller vill ställa frågor i verkligheten så här finns möjligheten.
  • Anonym (TS)
    RosaSmurf skrev 2015-12-25 20:50:43 följande:
    Jag tog för faktiskt för givet att du var man... Där ser man så fel man kan ha
    Haha, så kan det gå. Har gjort samma misstag massor av gånger på familjeliv.se, man tror på en sak och så är det helt fel.
Svar på tråden Rullstolsburen, fråga mig vad du vill