• believe 88

första försöket RMC

Hej

Jag är helt ny här inne.

Vill komma i kontakt med flera som är på första försöket med Ivf.

Tänkte att man kunde följas åt.

• Svar på tråden första försöket RMC
  • Kezza

Hur går det för er? :)

halfmoon skrev 2016-04-08 11:27:26 följande:

Nix, vi har tiden först onsdag nästa vecka. 5 dagar kvar och tiden går långsamt! :)

Jag tycker inte det är några större problem att förstå, man får be om förtydliganden ibland och fattar man inte ändå så kan man ta det på engelska. De har även en del svensk personal så har man tur får man prata med någon som talar svenska. :)

Vi har bara varit på Storkkliniken men bemötandet där är överlag bra tycker jag. Snabba svar både på telefonsamtal och på mail (oftast samma dag max 1 dygn). Så skönt att de har öppet alla dagar på året också. Så när vi har gjort inseminationer nu så har vi gjort i naturlig cykel och testat med ägglossningstest. När vi fått glad gubbe har vi ringt antingen morgonen samma dag eller morgonen efter (omslag på på kvällen) och så har vi fått en tid utan knussel.

Det känns tryggt att Danmark finns om våra ivf - försök inte ger nåt. Även om det såklart inte är gratis. :)

• halfmoon
    Kezza skrev 2016-04-15 17:10:21 följande:

Hur går det för er? :)

Gick ganska bra på besöket tycker jag! Jag gillade läkaren. :)

Vi ska köra kort protokoll på låg hormondos. Läkaren sa att jag hade många folliklar och äggstockar som lätt kan bli överstimulerade.

Gällande sambon så görs ju punktion först i bitestikeln och om inga spermier hittas där så kollar de i testikeln. Läkaren var lite vag kring hur möjligheterna att hitta spermier ser ut. I värsta fall finns frysta strån sedan tidigare och om inte dem spermierna är dugliga så kan de frysa mina ägg och så får vi ta ställning till donator senare (inget att fundera på egentligen för vi har ju redan tagit det beslutet i och med inseminationerna).

Lite negativt var att jag hade små rester kvar från mitt missfall men han trodde att de skulle blöda ut.

Det bästa är att vi får börja vid nästa mens om där finns plats. Han sa att det kan hända att vi får vänta nån månad men man ska ha maximal otur om man måste vänta i två.

Sköterskan vi träffade tyckte jag inte om, hon talade till oss som om vi var barn. Förklarade för mig att det minsann inte är tabletter man tar utan att man måste sticka sig själv med sprutor.

Har ni hört nåt mer om tider för er?
  • 180611
    Niaa skrev 2016-04-14 08:30:42 följande:

180611 - Min cykel verkar också ha flippat ut lite efter hormonstimuleringen och det abrupta avbrottet. Är sex dagar över förväntad mens nu. Jättefrustrerande eftersom vi för en gångs skull bara vill att den ska dyka upp så vi kan få besked på om vi får köra en ny omgång nu eller vänta! Förra veckan hade jag alla symptom med molvärk, trötthet och överkänslighet, dessa har hållt i sig fram tills igår och nu känner jag absolut ingenting. Den kanske lite olägligt hoppar över denna månaden... Isåfall blir det nog inget nytt försök för oss innan sommaren :(

Visst är det typiskt att cykeln alltid ska ställa till det för en? Har du fått din mens än? Jag tror inte jag får nån ägglossning denna månaden. Testade fram tom dag 21 men ingenting. Så nu gav jag upp idag...
  • Cia33
    180611 skrev 2016-04-18 22:25:06 följande:

Visst är det typiskt att cykeln alltid ska ställa till det för en? Har du fått din mens än? Jag tror inte jag får nån ägglossning denna månaden. Testade fram tom dag 21 men ingenting. Så nu gav jag upp idag...

Surt, hoppas det blir bättre nästa cykel. Själv ruvar jag på. Har testdag den 29/4 så det är ett tag kvar. Jag blir nästan galen av att bara gå och vänta.
  • 180611
    Cia33 skrev 2016-04-19 17:29:31 följande:

Surt, hoppas det blir bättre nästa cykel. Själv ruvar jag på. Har testdag den 29/4 så det är ett tag kvar. Jag blir nästan galen av att bara gå och vänta.

Ja den här cykeln spelar ju egentligen ingen roll är mest bara jobbigt att inte alls veta hur man ligger till i cykeln inför nästa. Då är det däremot viktigt med ägglossningen för då blir det förhoppningsvis FET. Måste vara tufft med ruvningen? Hur lyckas du fördriva tiden? Börjat sticka lr nåt?;)
  • Niaa
    180611 skrev 2016-04-18 22:25:06 följande:
    Ja verkligen...

Mensen kom på dag tio och jag ringde RMC igen som tyckte att vi skulle försöka hinna med ett försök innan sommaren eftersom det nya cellprovet såg lite bättre ut än det tidigare. Jag har fortfarande högrisk hpv men ska gå på nya cellprov varannan månad, dock inget som ska påverka en eventuell graviditet :)

Jag börjar spraya igen den 5 maj och äggplock förväntas isåfall bli i början på juni. Känns skönt att vara i rullning igen!

180611 vad händer för er nu? Får ni vänta en månad till då? :/
  • Niaa
    Cia33 skrev 2016-04-19 17:29:31 följande:
    Håller verkligen alla tummar! Väntan måste vara olidlig! Kommer du tjuvtesta eller du har disciplin nog att vänta?
  • Cia33
    Niaa skrev 2016-04-20 13:40:54 följande:

Håller verkligen alla tummar! Väntan måste vara olidlig! Kommer du tjuvtesta eller du har disciplin nog att vänta?

Väntan är jättejobbig. Fördriver tiden med att sy mm. Underlättar att det är rätt mycket på jobbet också. Kommer nog inte att tjuvtesta. Just nu hoppas jag mest på att komma fram till testdagen utan att det börjar blöda innan.
  • Kezza
    halfmoon skrev 2016-04-15 20:24:28 följande:
    Gick ganska bra på besöket tycker jag! Jag gillade läkaren. :)

Vi ska köra kort protokoll på låg hormondos. Läkaren sa att jag hade många folliklar och äggstockar som lätt kan bli överstimulerade.

Gällande sambon så görs ju punktion först i bitestikeln och om inga spermier hittas där så kollar de i testikeln. Läkaren var lite vag kring hur möjligheterna att hitta spermier ser ut. I värsta fall finns frysta strån sedan tidigare och om inte dem spermierna är dugliga så kan de frysa mina ägg och så får vi ta ställning till donator senare (inget att fundera på egentligen för vi har ju redan tagit det beslutet i och med inseminationerna).

Lite negativt var att jag hade små rester kvar från mitt missfall men han trodde att de skulle blöda ut.

Det bästa är att vi får börja vid nästa mens om där finns plats. Han sa att det kan hända att vi får vänta nån månad men man ska ha maximal otur om man måste vänta i två.

Sköterskan vi träffade tyckte jag inte om, hon talade till oss som om vi var barn. Förklarade för mig att det minsann inte är tabletter man tar utan att man måste sticka sig själv med sprutor.

Har ni hört nåt mer om tider för er?
    Vad skönt att det ändå kändes som ett bra möte.

Vad är folliklar? :)

Hur kan man se att det finns missfallsrester kvar?

Min sambo ska göra en biopsi som kallas Michigan eller något sånt.

Jag ringde till RMC för att höra varför läkarna ger så olika svar om när man kan få starta sin behandling. Det svaret som jag fick är att när man väl har varit på ivf-mottagning så är allt efter det individuellt. Det är läkaren som bestämmer när man får börja, finns inget kösystem. Vilket jag tycker är väldigt konstigt men som jag helt enkelt får acceptera
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-04-21 20:32:04 följande:

Vad skönt att det ändå kändes som ett bra möte.

Vad är folliklar? :)

Hur kan man se att det finns missfallsrester kvar?

Min sambo ska göra en biopsi som kallas Michigan eller något sånt.

Jag ringde till RMC för att höra varför läkarna ger så olika svar om när man kan få starta sin behandling. Det svaret som jag fick är att när man väl har varit på ivf-mottagning så är allt efter det individuellt. Det är läkaren som bestämmer när man får börja, finns inget kösystem. Vilket jag tycker är väldigt konstigt men som jag helt enkelt får acceptera

Folliklar är äggblåsor. Läste bland journalanteckningarna att där var 15 st per sida.

Han visade faktiskt på ultraljudet och mätte på skärmen att där var några mm rester kvar, mest troligt blodansamling. Såg ut som en mörk cirkel på ultraljudet. Jag börjar lära mig lite hur allt ser ut nu i grova drag, blivit ett gäng ultraljud vid undersökningarna och vid mina missfall.

Hoppas det går bra med biopsin!

Ja, det verkar vara lite hur som med när man får starta. Har man tur så får man mens en vecka när få andra får det. Har man otur så kan det bli så man får vänta flera månader. Känns osäkert! Jag hade föredragit att få en garanti istället.
Svar på tråden första försöket RMC