• ErikaST80

Kvinnor: Fick ni det bättre efter skilsmässan?

Jag är gift och har två små barn under 3 år tillsammans med maken. Jag vill skiljas, men tvekar pga ekonomin. Jag är rädd för att inte klara mig själv och att inte hitta en bostad. Därför undrar jag hur ni kvinnor som skilt er med småbarn tycker att det blev - efteråt.

Kontakten med maken måste jag ju behålla eftersom vi har barn tillsammans. Jag vill inte hindra att barnen ska få träffa sin far och ser flera möjligheter att dela upp barnens växelvisa boende. Men en anledning till att jag vill skiljas är just att maken inte är särskilt intresserad av att ta hand om barnen, även om han gärna leker med dem. Han säger att han inte kan vara föräldraledig eller vabba pga sitt jobb, vilket i och för sig kan vara sant. Det gör att jag drar ett mycket tungt lass med barnen, och jag föreställer mig att det skulle bli lättare för mig både på jobbet och hemma om jag fick planera själv för vardagslivet med barnen.  

Den största anledningen till att jag vill skiljas är att mannen allt oftare kommer med gliringar och elakheter som bara blir värre och värre. Han tycker att jag "tjänar för lite", men ger mig i praktiken ingen möjlighet att arbeta eftersom han inte kan lämna och hämta från dagis och aldrig vabba. Mina arbetsdagar blir därför korta och sporadiska. Försäkringskassans dagersättning är för låg enligt hans mening.

Nu har elakheterna trappats upp till hot om våld mot mig. Barnen blir såklart räddare och räddare ju mer de förstår av detta. Han är sträng mot barnen och kan ha sönder både mina och deras saker inför ögonen på oss när han blir riktigt arg. "För att stautera exempel" och "sätta på plats", kallar han det.

Maken vill inte gå till familjerådgivning. Jag har förslagit det flera gånger, men får inget gehör. Han vill inte gå dit.

Mellan varven och allra oftast är maken mycket snäll och trevlig. Alla våra bekanta ser honom som en svärmorsdröm. Han "hjälper till" hemma, men tar inte ansvar för barnen. Och han är som sagt då och då elak - som en blixt från klar himmel.

Jag mår inte bra av att bli påhoppad med elakheter var och varannan vecka. Det dränerar mig på energi. Nu när jag ser att även barnen drabbas och blir ängsliga så vill jag flytta med dem till ett eget ställe.  

Därför vill jag fråga er kvinnor med småbarn som tagit initiativ till skilsmässa: Blev det bättre efteråt? Har ni mer energi och är gladare nu, än när ni var gifta? Hur löste ni boendesituationen och ekonomin?

Jag har inte pengar för att köpa bostad. Nuvarande bostad är hyrd och jag har inte råd att bo kvar som ensamstående. Jag har ett jobb som jag skulle kunna arbeta heltid på, men jag är varslad om uppsägning.

• Svar på tråden Kvinnor: Fick ni det bättre efter skilsmässan?
  • Anonym (Mia)

Jag tröttnade på min ex-mans psykiska misshandel och elakheter och flyttade.Nej ,det var inte lätt att få bostad,och har ingen stor lägenhet nu.Men livet blev bättre för mig.Slippa bli mobbad och kränkt .Tycker du ska flytta och skydda barnen.

• Anonym (ja)

Mina barn var större, 6 och 9 år, och jag kunde låna pengar att köpa en liten 2a men annars känner jag igen mycket av det du skriver (dra ett tungt lass, elakheter, dräneras på energi). Och mitt liv blev bättre från första dagen i ny lägenhet.

Visst var det tufft i början. Osäkerhet kring ekonomin och mycket i hushållet saknades (han behöll nästan alla leksaker och husgeråd, jag vet att han inte hade rätt till det egentligen men jag orkade inte bråka om det). Men jag har inte ångrat mig en minut. Den lättnaden jag kände över att vakna själv (med barnen) i min egna lägenhet var underbar. Och hushållsarbetet och allt med barnen gick mycket lättare när jag kunde göra på mitt sätt.

Ts fundera över var du är om 5 år om du separerar - och om du inte gör det. Vilket av de två liven vill du ha i framtiden?

• Anonym (*)

Varför ska ni gå i terapi?

Självklart ska du lämna honom, han är ju inte bra vare sig för dig eller barnen.

Sedan är det typiskt, att han visar sin rätta sida först efter ni fått 2 barn. Annars  hade  du haft chansen att dra  redan innan.

• Flisan79

Med tanke på den psykiska misshandeln och att barnen är påverkade anser jag snarare att det är ditt ansvar att separera.

Praktiska saker brukar lösa sig. Man får sänka sin standard och utgå från det man har men så länge man mår bättre psykiskt så är det värt det.

(Har ingen erfarenhet men tänker själv tanken ibland då jag själv lever i ett väldigt "ojämt" förhållande. Kärleken är dock för stark just nu så den vinner)

• Drömtjejen

Du måste lämna honom. Du kommer att fixa det. Var i Sverige bor du? I mindre orter är det ofta lättare att hitta boende. Annars kanske du kan tänka dig att bo lite utanför centrum. Styrkekramar.

• Anonym (H)

Jag hör klassiska tecken på en man som trycket ner sin fru och successivt tränger in henne i fysiskt och psykiskt våld. Det kommer inte bli bättre. Jag har mött många kvinnor som du genom mitt arbete i kvinnojouren, det börjar i det lilla.

Du behöver lämna honom, och du gör helt rätt som i förväg gör upp en plan. Då kommer det också bli lättare att stå emot hans tomma löften om bättring. Går det att få tag på en mindre hyresrätt och skriva kontrakt redan innan du berättar att du vill skiljas? Du kan utan att tveka kontakta en kvinnojour per telefon och be om råd.

• Anonym (Stina)

Jag bor med två barn i en liten hyrestvåa istället för en villa som tidigare, ett rejält steg neråt i standard. Vi har ingen bil utan cyklar överallt. Jag är dålig på planering och budget och sånt, men vi har tak över huvudet och mat på bordet, barnen har hela och rena och lagom varma kläder, om än inga lyxvaror. Det är tungt och slitigt och tråkigt. Och jag är så mycket lyckligare.

• Anonym (Skild från elak man)

Det är tufft. Det är jättetufft speciellt ekonomiskt, inget snack om saken. Första året själv är det svåraste. Det blir nya rutiner och vanor, samtidigt som exet kanske är bitter och bråkar. Man vänder och vrider på varje krona. Man blir kupong-kärring och handlar på rea och secondhand. Man blir dessutom ganska osocial då man inte har ett öre över att göra något för och även om man har det, blir barnpassning alltid ett pussel att få ihop.

Men herregud vad det ändå är värt det! Att äntligen få komma hem och känna frid. När exet skäller i telefon kan man bara enkelt trycka på en knapp så blir det tyst, något som inte gick när man bodde ihop. Det är värt varenda krona man inte har längre. Första året är som sagt tufft, men sen är det bara ljuv glädje.

• nevermind

Har inte ångrat en sekund att jag lämnade exet!! Det var väldigt mycket "blunda och hoppa" och jag var helt lost några dagar, men jag har aldrig nånsin ångrat mig. GÖR DET!

• Anonym (Efter)

Nu separerade jag av andra skäl, kärleken var bara borta. Men rent ekonomiskt är det stor skillnad, logistiken måste planeras bättre, jag har fått längre till skolan och jobbet, det var svårt att få en lägenhet och den är dyr. Jag bor med ett barn i en tvåa, han har ett rum och jag har en bäddsoffa i vardagsrummet. Mitt barn har jag varannan vecka och vi har god kontakt även när han är hos sin pappa. Det har varit tufft för honom såklart. Jag mår bra! Trots alla nackdelar mår jag mycket bättre än innan!

Hur blir det om du flyttar, hur tror du att han kommer att hantera barnen när du inte är där? Tänker på hans ilska.

Svar på tråden Kvinnor: Fick ni det bättre efter skilsmässan?