Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Tobias Hübinettes bakgrund utgör en stor del av motivet för Christian Peterssons.
Är det meningen att vi faktiskt ska förstå situationen eller få ett narrativ serverat av Public Service?
Är det exempelvis viktigt att rapportera att offret vid en dödlig skjutning var från ett rivaliserande gäng och handlade om hämnd, eller är det fullgott att bara rapportera om att några gängmedlemmar har skjutit ihjäl någon? - som att offret vore exakt vem som helst, random dude just minding his own business (det vill säga utan att "granska offret" överhuvudtaget).
Vad tror du folket dömer hårdast: 1) när gängen skjuter ihjäl varandra eller 2) skjuter ihjäl random dude just minding his own business?
Att enbart rapportera om Christian Petersons bakgrund och ingenting mer blir alltså alternativ nummer två.
När du/Padirac/klyban och jag diskuterar så påpekar du/ni gärna att jag inte har varit någon slags duvunge genom åren. Varför gör du/ni det? För att inte framstå som direkt hänsynslösa när det hettar till, såklart. För att påpeka att jag kanske förtjänar en bryskare ton och lite tjuvnyp emellanåt - även om det kanske inte märks för stunden (för att jag hade bättre dag or what not).
Om det plötsligt uppstod en märklig regel på Familjeliv och du/ni förbjöds att återberätta mina bravader här genom åren - medan jag får återberätta dina/era precis som det behagar (tekniskt sett få stå helt oemotsagd, om jämförelsen ska vara mer exakt).
Hade du/ni känt att det vore opartisk liksom oproblematiskt för Familjeliv att sätta upp en sådan regel? Hade det upplevts som rättvist?
Vad dillar du om? Karlstad universitet har som myndighet gjort vad de kan för att skydda Hübinette men kommer inte längre utan lagstöd vilket tack och lov nu verkar vara på gång.
Den nazistkopplade Christian Petersson är en mycket otäck person som gjort sig känd för att trakassera och förfölja meningsmotståndare. Christian har exempelvis gjort obefogade orosanmälningar till Socialtjänsten rörande barn till politiska motståndare och han uppmanar sina följare att göra likadant.