• Pimpinellan

Ugns"bakade" rotfrukter?

225 grader och 30 minuter med olja, salt och peppar på. Tänkte mig morötter, palsternacka, paprika och svamp-och slänga i svampen bara lite på slutet. Blir det bra eller? Har aldrig gjort det, men vill förnya nyårsmaten lite.  Är jag ute och cyklar så säg det, ska jag ändra på nåt lite grann så säg det är ni snälla. Glad 

Gott nytt år! Skål

• Svar på tråden Ugns"bakade" rotfrukter?
  • Aniiee

Skippa paprikan. Trist, urvattnad och miljö-dyr så här års. Lägg till jordärtskocka, lök (gul, röd och kanske vit) och rödbeta istället. Släng på lite timjan och rosmarin tillsammans med svampen, när det är ca 10 minuter kvar. Eventuellt även lite honung och citron. 

Lycka till =)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Mooomin

Det är nästan det enda jag äter. Inte paprika o svamp dock. Men ja, ca 200-225 grader i 20-30min. Beror lite på ugnen. Flingsalt är jättegott till och svartpeppar.

• Betty Boop

Glöm inte att röra runt grönsakerna då och då! Det är jättegott med  rödbetor i också! Ett tips är att smula lite fetaost och strö över de sista tio minuterna!

• ronon

Potatis, sötpotatis, palsternacka. Olivolja, timjan, havssalt & svartpeppar på. (225 grader i 30 minuter) är min favorit :)

Gott Nytt År på dig också!

• Pimpinellan
    Aniiee skrev 2015-12-30 18:42:53 följande:
    Skippa paprikan. Trist, urvattnad och miljö-dyr så här års. Lägg till jordärtskocka, lök (gul, röd och kanske vit) och rödbeta istället. Släng på lite timjan och rosmarin tillsammans med svampen, när det är ca 10 minuter kvar. Eventuellt även lite honung och citron. 

Lycka till =)
    Redan köpt paprika och vi hade väl egentligen inte tänkt åka och handla mer. Är ju inte heller miljövänligt åka i enkom för en skocka. Flört Har inte timjan eller rosmarin heller. Får väl erkänna att kryddor av många slag inte är min starka sida. Vad har vi... Pressad citron, hackad vitlök på burk, cayenne, hmm... Typ! Och sambal. Möjligen piplöken i trädgårn överlevt, var grön ovanför snön faktiskt!

Det blir potatisgratäng och kött till f.ö. Finstrimlad rödlök i salladen så lök i rotfrukten, jag undrar. Jovars ,stora bitar går ju peta bort. Har en på besök som inte får äta all mat p.g.a trångt svalg.

Tillagningen var som jag trodde i alla fall. Hade tänkt röra runt. Glad 
  • Trippelmamma76

Ska du ha potatisgratäng också? Jag hade ju haft rotfrukterna istället (ev inkl potatis då). Blir lite kaka på kaka för mig.

• äldreochklokare

jag kör bara palsternacka och morot, olja i botten och sen lite över + honung och salt. Mums!

• Alexi

Jag kör på 200 grader, bättre att de bakas lite långsamt. Sen tycker jag nog inte att det känns så nyårsaktigt eftersom just så där, bara rotfrukter och svamp, äter vi flera gånger i månaden på vardagar.

Men lite roligare grönsaker, kanske rödbetor, men också fetaost eller halloumi i är jättegott.

• Pimpinellan
    Trippelmamma76 skrev 2015-12-30 20:27:28 följande:
    Ska du ha potatisgratäng också? Jag hade ju haft rotfrukterna istället (ev inkl potatis då). Blir lite kaka på kaka för mig.
    Ja, grönsaker är tillbehör i vår värld, aldrig huvudrätt. Dessutom inget alla äter av. Jag har aldrig gjort rotfrukter i ugn och nog aldrig blivit bjuden på det heller så vardagsmat är det sannerligen inte. Rödbetor har de garanterat inte här, fetaost smakar tåbira och halloumi vet jag inte vad det är. Vi i vårt gäng äter inte sån märkvärdig mat och jag kan bara laga enkel vanlig mat. Eftersom det är samma gäng sen 11 år vet jag att maten gillas, ville bara ha lite variation och mat för sig p.g.a han som inte kan äta så bra. Ni andra kan sitta med oxfile´n ifred,jag skulle aldrig äta nöt frivilligt. Tungan ute
  • Mooomin

Åh, prova grilla haloumi (ost) i sommar! Längtar redan till grillsäsongen! :D

Pimpinellan skrev 2015-12-30 22:42:19 följande:

Ja, grönsaker är tillbehör i vår värld, aldrig huvudrätt. Dessutom inget alla äter av. Jag har aldrig gjort rotfrukter i ugn och nog aldrig blivit bjuden på det heller så vardagsmat är det sannerligen inte. Rödbetor har de garanterat inte här, fetaost smakar tåbira och halloumi vet jag inte vad det är. Vi i vårt gäng äter inte sån märkvärdig mat och jag kan bara laga enkel vanlig mat. Eftersom det är samma gäng sen 11 år vet jag att maten gillas, ville bara ha lite variation och mat för sig p.g.a han som inte kan äta så bra. Ni andra kan sitta med oxfile´n ifred,jag skulle aldrig äta nöt frivilligt.

• Grande Rock
    Ja, grönsaker är tillbehör i vår värld, aldrig huvudrätt. Dessutom inget alla äter av. Jag har aldrig gjort rotfrukter i ugn och nog aldrig blivit bjuden på det heller så vardagsmat är det sannerligen inte. Rödbetor har de garanterat inte här, fetaost smakar tåbira och halloumi vet jag inte vad det är. Vi i vårt gäng äter inte sån märkvärdig mat och jag kan bara laga enkel vanlig mat. Eftersom det är samma gäng sen 11 år vet jag att maten gillas, ville bara ha lite variation och mat för sig p.g.a han som inte kan äta så bra. Ni andra kan sitta med oxfile´n ifred,jag skulle aldrig äta nöt frivilligt. Tungan ute
    Men nu var det ju rotfrukter du frågade om, inte grönsaker =P
    Born to lose, live to win!
  • Lena

För att inte bränna paprikan stoppa in den efter halva tiden.

• Trippelmamma76

Får man fråga var ni bor om det inte finns rödbetor att få tag i? För mig är rotsaker inte (och heller inte per definition) grönsaker, men potatisklyftor i ugn har du säkert ätit förut. Och potatis, morötter och lite andra rotsaker brukar jag blanda i samma långpanna. Det äter vi rätt ofta hos oss. Och som någon annan skrev

Pimpinellan skrev, är även halloumi (en slags ost) gott i.

2015-12-30 22:42:19 följande:

Ja, grönsaker är tillbehör i vår värld, aldrig huvudrätt. Dessutom inget alla äter av. Jag har aldrig gjort rotfrukter i ugn och nog aldrig blivit bjuden på det heller så vardagsmat är det sannerligen inte. Rödbetor har de garanterat inte här, fetaost smakar tåbira och halloumi vet jag inte vad det är. Vi i vårt gäng äter inte sån märkvärdig mat och jag kan bara laga enkel vanlig mat. Eftersom det är samma gäng sen 11 år vet jag att maten gillas, ville bara ha lite variation och mat för sig p.g.a han som inte kan äta så bra. Ni andra kan sitta med oxfile´n ifred,jag skulle aldrig äta nöt frivilligt.

• Alexi
    Har du aldrig hört talas om halloumi? Var bor du och hur gammal är du? Och vad är märkvärdigt i rotsaker eller ost?
Svar på tråden Ugns"bakade" rotfrukter?