• Leiben

SGI efter 1 år. 4 dagar med 1-åring + 1 dag med syskon.

Funkar det?

Kan man alltså ta dagar med syskon lika gärna? Det handlar väl om att Ha full sysselsättning inte Hur man har det eller har jag missuppfattat?

Och har pappan som tar över efter sommaren någon sorts skydd som gör att han inte behöver ta ut 5 dagar en viss tid?

Och fråga kring hur mkt semester han får? Har alla arbetsgivare koll och hur räknar man för att själv kontrollera. Om han tar över typ 8 augusti, har han mindre semester då eller använder man viss del av de där 120 kalenderdagarna som är semestergrundande?

Många frågor men tacksam för svar!

Gott nytt år!

• Svar på tråden SGI efter 1 år. 4 dagar med 1-åring + 1 dag med syskon.
  • pigglet

Det går utmärkt att kombinera dagar från syskonen.

Om pappan har jobbat minst 6 månader, utan avbrott, innan han går på föräldraledigheten kan han vara hemma 3 månader med skyddad SGI. Under dessa 3 månader är alltså hans SGI skyddad vare sig han tar ut fp eller inte. Efter det behöver han ta 5 dagar/vecka för att fortsätta skydda sin SGI.

Semestern är jag dålig på.

• Alexi

Fp kan grunda semester lite olika, kolla era kollektivavtal. I staten tex måste man lämna in utbetalningsavierna från FK så att de ser hur många SGI-dagar man tar ut.

• Alexi

Och jag kan inte tänka mig att alla arbetsgivare har koll...

• gruvan
    pigglet skrev 2015-12-30 20:46:57 följande:

Det går utmärkt att kombinera dagar från syskonen.

Om pappan har jobbat minst 6 månader, utan avbrott, innan han går på föräldraledigheten kan han vara hemma 3 månader med skyddad SGI. Under dessa 3 månader är alltså hans SGI skyddad vare sig han tar ut fp eller inte. Efter det behöver han ta 5 dagar/vecka för att fortsätta skydda sin SGI.

Semestern är jag dålig på.

Hoppas det är okej om jag frågare vidare på din tråd ts!

Om pappan tar ut lite strödagar för barnet innan det fyller 1 år, t ex 1-2 dagar i veckan under en period, gäller samma sak när pappan sedan tar över helt efter barnet fyllt 1 år? Alltså att han inte behöver ta ut fp de första tre månaderna men ändå behåller sin SGI?
  • Alexi
    gruvan skrev 2015-12-31 13:35:29 följande:
    Hoppas det är okej om jag frågare vidare på din tråd ts!

Om pappan tar ut lite strödagar för barnet innan det fyller 1 år, t ex 1-2 dagar i veckan under en period, gäller samma sak när pappan sedan tar över helt efter barnet fyllt 1 år? Alltså att han inte behöver ta ut fp de första tre månaderna men ändå behåller sin SGI?
    Nej det gäller bara den som avbryter sitt förvärvsarbete, dvs man kan inte ha använt en annan SGI-skyddsgrund innan.
  • pigglet

Precis. Man ska ha jobbat (heltid, eller vad det nu är man har som grund för sin SGI) minst 6 månader innan.

• Leiben

tack för svar!

ny fråga: om jag sedan jobbar 80 och vill skydda sgi måste ln-dsgen man fyller upp med vara på vardagen?  Jag har många ln-dagar kvar med det äldre barnet men som kommer att ha obligatorisk skolgång. kan jag jobba 4 dagar, hemma med dagisbarnet låt säga hemma tisdag men ta stora barnnets ln-dag på lör?

hoppas jag inte är för otydlig. nattar barn på kroppen ;)

• Alexi
    Leiben skrev 2016-01-04 21:27:12 följande:
    tack för svar!

ny fråga: om jag sedan jobbar 80 och vill skydda sgi måste ln-dsgen man fyller upp med vara på vardagen?  Jag har många ln-dagar kvar med det äldre barnet men som kommer att ha obligatorisk skolgång. kan jag jobba 4 dagar, hemma med dagisbarnet låt säga hemma tisdag men ta stora barnnets ln-dag på lör?

hoppas jag inte är för otydlig. nattar barn på kroppen ;)
    Nej ln-dagar kan du ta på helgen. Jag jobbar 87 procent och fyllde upp med fp under flera år och gjorde det genom att ta ut en ln-dag på söndagarna. Mycket bättre att göra så när man sen måste vabba eller så på en vardag, då slipper man dribbla med fpn också.
  • jyns00

Ni som nu är gravida med syskon nr 2 kan ni ge mig tips på vad jag ska tänka på inför med syskon nr 2, just med försäkringskassan? :)

• pigglet
    jyns00 skrev 2016-01-25 13:11:40 följande:

Ni som nu är gravida med syskon nr 2 kan ni ge mig tips på vad jag ska tänka på inför med syskon nr 2, just med försäkringskassan? :)

Om du jobbar som innan du fick barn - inget speciellt.

Om du däremot skyddar din SGI nu, antingen att du är hemma helt och tar 5 fp-dagar/vecka eller om du kombinerar jobb och fp. Då gäller att du behöver fortsätta skydda SGI ända fram tills syskonet föds. Du kan alltså inte, som med första barnet, gå ner i tid eller sluta jobba sista 6 månaderna utan att SGI påverkas.
  • jyns00
    pigglet skrev 2016-01-25 14:59:38 följande:
    Om du jobbar som innan du fick barn - inget speciellt.

Om du däremot skyddar din SGI nu, antingen att du är hemma helt och tar 5 fp-dagar/vecka eller om du kombinerar jobb och fp. Då gäller att du behöver fortsätta skydda SGI ända fram tills syskonet föds. Du kan alltså inte, som med första barnet, gå ner i tid eller sluta jobba sista 6 månaderna utan att SGI påverkas.
    Jag jobbar 75% nu och tar 1 1/4 föräldradagar för att säkra mitt SGI men hur fungerar det med föräldrapenningen? Hur bör jag göra med denna?
  • pigglet
    jyns00 skrev 2016-01-26 12:27:43 följande:
    Jag jobbar 75% nu och tar 1 1/4 föräldradagar för att säkra mitt SGI men hur fungerar det med föräldrapenningen? Hur bör jag göra med denna?
    Då fortsätter du ta 1 1/4 fp ända fram tills nästa barn föds, så får du behålla din SGI.
  • jyns00
    pigglet skrev 2016-01-26 14:03:39 följande:
    Då fortsätter du ta 1 1/4 fp ända fram tills nästa barn föds, så får du behålla din SGI.
    Men är inte SGI och föräldrapenning två olika saker? :)
  • pigglet
    jyns00 skrev 2016-01-27 06:27:47 följande:
    Men är inte SGI och föräldrapenning två olika saker? :)
    Absolut.

Men så länge din SGI är skyddad så behåller du samma FP också. Men jag förstår nog inte vad det är du frågar om egentligen?
  • jyns00
    pigglet skrev 2016-01-27 20:39:35 följande:
    Absolut.

Men så länge din SGI är skyddad så behåller du samma FP också. Men jag förstår nog inte vad det är du frågar om egentligen?
    Jag tänker på att om jag jobbar 75% nu och skulle få ett syskon under tiden jag jobbar 75% får jag inte föräldrapenning utifrån min 75% tjänst då? Jag har jobbat 100% innan jag fick mitt första barn. Jag får mitt sig utifrån min 100% lön
Svar på tråden SGI efter 1 år. 4 dagar med 1-åring + 1 dag med syskon.