Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Portionsstorlek 4 månader

Mooomin skrev 2016-01-02 16:41:09 följande:

Men jag kan väl oxå introducera långsamt över en lång period fast jag väljer att vänta längre än 3-4 månader?

Och du får givetvis vänta hur länge du vill. Jag har ju tagit ett beslut efter det jag läst mig till. Å du har ju gjort ditt beslut på något. Jag tror att du är en jättebra mamma å ser på ditt barn hur det mår efter dom förändringar du gör.
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-02 16:54:41 följande:

Efter 5 månader eller mellan 5-6.. Smakportioner rekommenderas ju från 6 månader.

Å jag tycker det är för kort tid. Dels för att jag verkligen inte ger varje dag utan det blir nån gång då å då. Dels ska det passa, hon vara intresserad å det ska vara lämplig mat å ge av. Då hinner

Det inte bli många ggr under hon är 3-4 månader hon fått smaksensationer. Men jag har ändå introducerat det. Hon är intresserad. Hon får en positiv upplevelse.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-02 17:27:19 följande:

De små mängder många, många bebisar äter vid 6, 7 och t o m 8 månader (och ofta oavsett om de fått börja med smakisar vid 4 eller 6 månader) så "räcker" det ändå inte till att täcka något näringsbehov. Man förväntas ha bytt ut ETT mål vid 8 månader - sedan finns det såklart individuella variationer, men rekommendationen ger en stark fingervisning om hur snabbt (eller långsamt om man vill se det så) en matintroduktion kan gå och fortfarande vara helt normal. Så ersättning och/eller amning räcker alldeles utmärkt att ha som bred bas hela första året! I USA brukar man säga "food before one is just för fun". Och det är ett bra utryck att ha i bakhuvudet.

Ersättning räcker inte efter 6 månader. Tillskottsring som man inställer börjar med innehåller mer energi. Å ges tillsammans med mat allt eftersom Tillskottsnäringen innehåller mer energi, protein å järn. Så det är verkligen å gå emot rekommendationerna å propsa på att ersättning är tillräckligt. Ja USA ja dom har fått göra hårda kampanjer för att folk ger sina barm mat ist för amma/ersättning tom coca Cola å dricka...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 19:59:55 följande:

Hur vet du det?

Jag råkar vara en extremt vetgirig person, så när jag fick barn läste jag allt jag kom över: forskning, litteratur, BVC's material, Livsmedelsverkets material, information på nätet etc etc etc.

Så jo, jag är väl påläst.

Utifrån all denna fakta och information så kom jag sedan fram till att Livsmedelsverkets rekommendationer verkade vara klokast och bäst att utgå ifrån.

Så gjorde jag.

Andra kanske hellre experimenterar själva, litar blint på BVC eller frågar en 10-barnsmamma. Det får de göra. Inte min sak. Varför ska jag visa fakta på sånt jag inte ens har skrivit? Verkar rubbat? Jag har aldrig någonsin skrivit att något är skadligt. Jag har bara skrivit vad som rekommenderas. Är det så illa att du måste hitta på saker som jag har skrivit...?

Enda anledningen till att jag har fortsatt diskutera med dig var för att du skrev att du har läst att det är bättre att börja med fast föda så tidigt som möjligt. Men sen kom det fram att detta bara var något som du själv tyckte och inte alls något du läst, utan att du bara hittade på, eller skrev fel.

Det punkterade hela diskussionen och jag upplever inte längre trovärdighet i det du skriver när du påstår saker som sedan inte visar sig stämma.

Efter det jag läst på så har jag baserat det ja. Om du läser bakgrunden till råden så kan man faktiskt lägga ihop ett å ett. Det är vad jag har gjort för min bedömmning. Så sluta säg att jag bara hittar på det är ju du som inte förstår, å därav kommer du med diverse påhopp å otrevligheter. Redan från början skrev jag att lika mkt som jag gör min bedömning utefter det jag läst å satt mig in, gör du din. Uppenbarligen har du hakat upp dig för att jag nämnde en i min föräldrargrups men det är ju DU som påstår att det jag baserar min bedömning till hur jag vill göra på bara det. Å det är ju rent av löjligt då så inte är fallet utan du har bara lagt det i din mun å antar. Fast jag skrivit flera ggr att jag gjort min bedömning efter det jag läst mig till. Dessutom hävdar du att du vet bäst å BVC sköterskor inte kan sitt jobb. Det är möjligt att d finns en å annan men du pekar på majoriteten med ditt påstående i denna tråd. Det är svårt att inbringa förtroende i det du säger då.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 19:59:55 följande:

Hur vet du det?

Jag råkar vara en extremt vetgirig person, så när jag fick barn läste jag allt jag kom över: forskning, litteratur, BVC's material, Livsmedelsverkets material, information på nätet etc etc etc.

Så jo, jag är väl påläst.

Utifrån all denna fakta och information så kom jag sedan fram till att Livsmedelsverkets rekommendationer verkade vara klokast och bäst att utgå ifrån.

Så gjorde jag.

Andra kanske hellre experimenterar själva, litar blint på BVC eller frågar en 10-barnsmamma. Det får de göra. Inte min sak. Varför ska jag visa fakta på sånt jag inte ens har skrivit? Verkar rubbat? Jag har aldrig någonsin skrivit att något är skadligt. Jag har bara skrivit vad som rekommenderas. Är det så illa att du måste hitta på saker som jag har skrivit...?

Enda anledningen till att jag har fortsatt diskutera med dig var för att du skrev att du har läst att det är bättre att börja med fast föda så tidigt som möjligt. Men sen kom det fram att detta bara var något som du själv tyckte och inte alls något du läst, utan att du bara hittade på, eller skrev fel.

Det punkterade hela diskussionen och jag upplever inte längre trovärdighet i det du skriver när du påstår saker som sedan inte visar sig stämma.

Det är inte konstigt BVC personal säger att det inte är på familjeliv man ska titta på råd när de finns folk som dig som hävdar att de har fel. Bvc personalen jobbar efter Livsmedelverkets råd så du säger ju dessutom emot dig själv när du gör det.
  • Kvinna30plus
    aleydis skrev 2016-01-02 22:25:15 följande:

Enligt WHO ska bröstmjölk eller ersättning vara huvuddelen av födan hela första året. Detta stämmer väl med Livsmedelsverkets och 1177s rekommendation

- ( ev smaksensation tidigast 4 mån)

- smakportioner från 6 mån, 1 smakportion börjar från ca 1/2 tsk och trappas upp

- ca 1 utbytt mål vid 7 mån

-ca 2 utbytta mål vid 8-10 mån

Oavsett amning/ersättning så bör man alltså fortsätta ge det hela första året. Alltså blir det enl dessa rekommendationer:

0-6 mån helamning/flaskning

6-12 mån upptrappning av mat. Det blir då inte stressigt att introducera mat

Det enda som inte täcks av bröstmjölk / ersättning är järnbehovet, därför bör man börja introducera mat vid 6 mån. Annars är bm/Tillskottsnäring väldigt bra och energität!

Detta är precis det natulcien försöker säga. (Som jag har förstått det)

Min BVC sköterska rådde mig att börja med gröt vid 4-5 mån om intresset finns hos barnet, hon menade att oralmotoriken var mogen för att äta då och att det var lättare att introducera då för att vid sex månader händer mer motoriskt och hon tyckte att barn är mer distraherade då. Det var hennes förklaring enl hennes erfarenhet men den stämmer INTE med Livsmedelsverkets rekommendationer.

Fast vet du bakgrunden till WHO s rekommendation? Jo för att i stora delar av världen är det förorenat vatten å direkt livsfara å ge ngt annat än amma. Men som sagt jag väljer ju att göra efter det jag satt mig in i och tittat på varför det finns de rekommendationer vi har å tror på utefter det. Å du gör det du tror på. Tror att både ditt å mitt barn mår bra. Att BVC rekommenderar gröt går inte emot Livsmedelsverket, det hade gått emot deras råd om det hade varit vanlig gröt de hade menat. Skriv till Livsmedelverket annars, jag kan ta på mig det å lägga upp svaret svart på vitt här annars.
  • Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-01-02 22:58:22 följande:

sagogrynet.wordpress.com/2011/09/30/vad-sager-livsmedelsverket/

En bit ner:" ? Aktuell forskning visar att det inte är en nackdel, men inte heller någon fördel, om barnet får smaka små, små mängder mat från tidigast fyra månaders ålder."

Alltså: Ingen nackdel, eller fördel, med smaksensationer vid ¨TIDIGAST 4 månader. För barnets välmående spelar det ingen roll, men vi pratar då om en slick. Tidigast vid 5 månader.

Orsaken till att SLV ändrade sina rekommendationer är alltså, enligt dem själva, att folk ändå inte kunde hålla sig från att ge små bebisar på 4 månader mat. Därför öppnade de upp för att ge en slick redan från 4 månader.

Strategin är minst sagt underlig, enligt mig, och funkar inte heller eftersom många likafullt börjar ge puré/välling/gröt för tidigt.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/

"En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."

Det citat som kvinna30plus använder sig av kommer senare i texten, när det handlar om mat från 6 månader. Där stämmer det att man kan gå olika snabbt fram osv.

Angående gluten:

"Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."

Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.

Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.

Ja men visst, jag har dock skrivit å menat att JAG ser fördelar med att mitt barn blir intresserad av mat, samt att jag långsamt introducerar mat för henne å nej inga nackdelar har ju kunnat påvisas. Så då har jag tagit ett beslut efter det. Jag vet också orsaken till varför man ändrade från tre till idag fyra månader och vet jag då orsaken och det inte berör mig så är det bara att lägga ihop ett plus ett. För du vet va att rekommendationen har varit tre månader tidigare? Dock började folk ersätta amningen/ ersättningen m mat å det var ju inte tanken, därav ändrades rådet. Sedan så är det skillnad på vanlig gröt å gröt som är sammansatt för 4 månadersbebis. Det går liksom inte att jämföra med en brödbit eller vanlig gröt. Ja absolut och det tycker jag man får med, du gör ju vad du tror på, jag gör vad jag tror på. Det finns massa mat som inte innehåller gluten. Och det introducerade vi inte förrän hon var 4 månade ngnting första ggn. Precis enligt rekommendation!
  • Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-01-02 23:23:45 följande:

Sedan tror jag kanske att du missar hur rekommendationerna har varit. När det var 3 månader som gällde, det vet jag inte. Enligt min mamma var det 2 månader på 70-talet. Sedan skriver du att det ändrades på 80-talet, jag antar att det var till smakportioner vid tidigast 4 månader då, som sedan gällde till 2003 när de ändrade till 6 månader.

Nu har jag ingen källa, men så vitt jag vet så ändrades det till 6 månader pga hälsoproblem hos bebisarna? En teori om varför glutenallergi var så vanligt, förstoppning, magproblem? Jag känner mig helt övertygad om att de sköt på gränsen 2 månader pga forskning som visade att det skulle vara bättre.

Sedan, 2011, gick de alltså tillbaks till att man om man ville kunde låta barnet få en slick av mat vid 4 månader, orsaken var att varken bvc eller föräldrar följde rekommendationerna. Alltså att man skulle hålla sig helt borta från mat (och gröt också, naturligtvis, eftersom det aldrig gjorts skillnad på mat/gröt/välling) till 6 månader. Inget nytt under solen alltså, fortfarande ska man vänta med mat till 6 månader, men vill man kan bebisen få ta sig en slick från tidigast 4 månader eftersom det verkar vara viktigt för föräldrar (och bvc).

Man ändrade för att det inkräktade på amningen. Smaksensationer gör inte det. Eller tycker du på allvar att smaksensationer gör det? Glutenintolerans är vanligare idag å ökar hela tiden....därför har Livsmedelverket backat å sagt SENAST introduktion av gluten vid 6 månader...
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 00:24:32 följande:

I denna artikel från Läkartidningen står det bl a

"Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter".

17 veckor = 4 månader.

Och vad gäller gluten:

"En rimlig slutsats är att kvinnor [som planerar att sluta amma] bör upplysas om fördelen med att introducera gluten i små mängder i barnets kost, dock inte före 4 månaders ålder (...)"

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Hur kan du få smaksensationer till tilläggskost? Det som menas där är ju att ersätta amning/ ersättning med mat. Och det har det ju aldrig varit tal om här.
  • Kvinna30plus

I

Rani skrev 2016-01-03 01:31:55 följande:

Ju mer jag läser i denna tråd desto mer övertygad blir jag att anledningen till att åsikterna går isär är bristande läsförståelse. Hur kan två människor läsa samma (väldigt tydliga) text och uppfatta den så olika? Våra myndigheter har det inte lätt. Jag upplever samma i den här tråden som när jag går in på försäkringskassans facebook-sida. Informationen går liksom inte fram - hur tydlig den än är.

Jag tycker det är jättebra med rekommendationerna från Livsmedelsverket när man läser här så behövs det verkligen uppenbarligen. Eftersom det å ena sidan kan bli att folk matar m mat så det konkurrerar ut amningen/ ersättningen eller går tvärtom å andra sidan å undviker mat så långe som möjligt.... WHOs rekommendationer är inte för Sverige utan för att rädda liv på bebisar som växer upp med inget rent vatten etc där det är livsfarligt för sådana små med bara slick på fingret.....forska lite i uppkomsten av det å lägg lite tid på det så kommer du förstå det själv troligtvis. Och jag tror att det är det som förbryllar folk och inte tror på Livsmedelsverkets råd....eftersom de säger olika.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader