Inlägg från: Anonym (Familjehemsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Att bli familjehem

    Hej. Självklart kan ni ha önskemål ang ålder på barnet. Det finns oftast inga garantier däremot att en tänkt uppväxtplacering verkligen blir det. Möjligen om barnets föräldrar inte är i livet men annars så kan förhållandet i situationen för föräldrarna ändras och de klarar att ta hand om barnet. Kanske ska ni tänka helt tvärtom och istället ta ett flera år äldre barn än era egna. Åldersskillnaden gör så att det kanske inte blir lika kännbart för era barn om placeringen flyttar hem igen. Bara en tanke.

  • Anonym (Familjehemsmamma)

    En till fördel med att det är större åldersskillnad är att det också minskar risken för eventuell svartsjuka/avundsjuka då behoven ser så olika ut för barn i olika åldrar. Tänk igenom det och så önskar jag er lycka till med er nya familjemedlem oavsett ålder.

  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Du har alldeles rätt ts. Signaturen Nej dyker upp i varje tråd som handlar om familjehem och har sin uppfattning klar : alla föräldrar är lämpliga föräldrar och alla familjehem är giriga oempatiska personer som gräver guld på varje placerat barn. Spelar ingen roll att argumentera mot henne då hon inte tar till sig något som helst motargument. Att det finns och alltid kommer att finnas föräldrar som inte klarar att se till barnets behov och många gånger har egna problem som t.e.x. droger, alkohol eller våldsamhet är inget som biter på " Nej" .

  • Anonym (Familjehemsmamma)

    För övrigt tycker jag att ni tänker förnuftigt genom att tänka igenom dels hur det blir för den nya familjemedlemmen och även hur det blir för biobarnen. Meningen är ju att alla ska må bra i familjen. Den svåraste delen är just att veta längden på placeringen då den kan förändras mycket snabbt ibland. Och självklart ska ni inte ta emot ett barn och låta de egna barnen samt det nya barnet höra att hen ska bo hos er ett tag om inte placeringen bara är menad att vara begränsad. Som t.e.x jourplaceringar som ofta är tidsbestämda. Det skulle skapa otrygghet både hos bio men framförallt för den nya lilla. Däremot kan man säga att hen kommer att bo hos er så länge hen behöver och alltid vara öppen med att hen har en annan mamma och pappa som inte kan ta hand om hen just nu och att ni är så glada över att få ha hen i familjen.

    Och att upprepa det ofta om hen är ett litet barn.

    Och när det gäller att önska ålder så är det så att ni alltid bestämmer om ni ska säga ja till en placering. Ni kan ha önskemål och kommer säkert få förslag på placering och i slutändan så är det ni som tackar ja eller nej. Följ magkänslan om förslaget inte känns bra och försök att få så mycket information ni kan innan så ni slipper så många onödiga överraskningar som möjligt. Ganska ofta så upplever jag att soc undviker att berätta viktig information om jag inte frågat. Så våga fråga!

  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Själv tror jag att ni underlättar både för er och biobarnen med ett äldre barn. Även den nya familjemedlemmen förstår mer av vad som händer runt denne. Finns så många barn i t.e.x 9-12 års åldern som behöver trygghet, stabilitet och värme. Som lärare så vet ni ju också att tålamod är viktigt att ha och att det sällan finns snabba lösningar för att förändra. Att det måste få ta tid för en liten person att acklimatisera sig och orientera sig i en ny främmande miljö innan hen har funnit sin plats och trygghet i den nya familjen. Tilliten kan ta lång tid att bygga upp, speciellt om man blivit sviken otaliga gånger under sitt korta liv. Så räkna med att bli testade många gånger innan ni visat er värdiga förtroendet.

  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Jag har inte minsta svårt med läsförståelsen och man behöver inte vara Einstein för att begripa hur generaliserande , dömande och obegripligt logik du har. Du drar omedelbart slutsatsen att om ett familjehem kämpar emot en hemflytt så måste det bero på girighet?! Det kan ju inte i din lilla begränsade värld bero på att familjehemmet SER och FÖRSTÅR att barnet inte skulle gagnas av en hemflytt?! Mina föräldrar är precis ett sådant exempel med två bröder i 6-7 års åldern som det precis börjat gå framåt för både i skola och hemma men som soc av någon anledning valde att flytta tillbaka till föräldrarna. Mina föräldrar, barnpsykologer samt barnens läkare motsatte sig det men tillbaka skulle dom. Den ena av dem åket ut och in i fängelser och den andre har svåra missbruksproblem. Gick ju väldigt bra........ Eller inte. Men så klart att det handlar om pengarna de gick miste .....för det vet ju alla att det kryllar av familjehem så det är jättesvårt att få en ny familjeplacering ? ! Eller? Du gör sken av att ha arbetat inom detta men det tror jag inte en sekund på . Människor som du som ser föräldrarnas rätt till barnen och knappast barnets rätt till en vettig uppväxt brukar vara väldigt korttänkta precis som jag upplever dig.

  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Hahaha. Du är verkligen för rolig.. Jag är knappast färgad av vad mina föräldrar "tutat i mig" då jag var så gott som vuxen och MED under hela skedet. Däremot så är du otroligt korttänkt och jag hoppas , vilket jag tror, att du knappast arbetat inom socialtjänsten vilket jag däremot gjort och gör sedan många år tillbaka. Jag tror att du är en av dessa " kränkta" föräldrar utan självinsikt som inte får tillbaka dina barn och som absolut inte begriper varför. Och just de föräldrarna har så mycket synpunkter på hur dåliga de flesta familjehemmen är.

    Men du det vore mycket intressant om du någon gång kunde vara lite konstruktiv och berätta hur ett bra familjehem är enligt dina normer? Att de ska göra arbetet utan att ta betalt har jag redan förstått men för övrigt? Ser fram emot att äntligen få veta hur jag ska göra enligt dig?

Svar på tråden Att bli familjehem