• Anonym (Livsfrågor)

Dagens "måsten"! Resa, karriär, fina materiella saker.

Läser trådar om att man vare sig blir förälder ung eller gammal, så verkar det vara så viktigt med resor, karriär och pengar. Varför är det viktigt för dig? Dör du olycklig om du inte har gjort allt?

Tänker på alla dom i andra länder(även i i-länder) som inte har dessa möjligheter, är de inte lika lyckade människor då? Dör de missnöjda?

Om man är nöjd med att vara hemma med vänner och familj och skaffar många barn istället, är det då fel? Nöjd med det lilla?

Den som har mest vinner, eller?! Vad går livet ut på?

• Svar på tråden Dagens "måsten"! Resa, karriär, fina materiella saker.
  • Anonym (M)
    ica skrev 2016-01-03 08:21:34 följande:

Håller med!

Jag har mina hela men gamla kläder och det spelar ingen roll. Att ränna på stan och slösa pengar är ett torftigt liv.

För dig eller generellt?

Förstår inte varför man inte kan vara nöjd med de egna livsvalen utan att klanka ned på andras.
  • Anonym (Hej)
    Mandel skrev 2016-01-03 08:04:30 följande:

Rikast är den vars nöjen kostar minst!

Vet inte hur det är för andra, men jag har inget som helst behov av att visa mig eller barnen i märkeskläder, ha en massa dyra onödiga inredningsprylar, resa utomlands och förstöra miljön osv.

Har inget behov av massa löjliga selfies heller på FB eller instagram.

Vet att barnen är supernöjda om vi tältar utanför dörren likväl som de är supernöjda om vi tar en tur till Gröna Lund. 

En dag i lekparken i stan med medhavd matsäck och ett besök på biblioteket är något de kommer ihåg länge osv.

För mig är det även en "sport" att köpa bra varor - kläder, mat osv, till ett så lågt pris som möjligt. 

Bättre att finnas till hands för dem än att jobba massor för att köpa saker man inte behöver för att imponera på folk man inte tycker om

Jag jobbar inte heltid och maken tjänar inget vidare, men vi lever gott ändå. Vi skulle kunna åka utomlands, men jag har inget behov av det. Upplever det mer som stress än avkoppling, så därför avstår jag hellre och med tanke på miljön så avstår jag helt.

Stämmer in på allt. Barnen har inte behov av prylar de vill ha närvarande föräldrar. Vi jobbar bägge mindre och har inga höjdarlöner men en bra avslappnad fungerande vardag utan stress. Dvs vi har valt bort karriärer, resor och materiella ting. Obs vi har jobb vi trivs med, reser utomlands ibland och vi handlar nytt men också begagnat.

Vi är lyckliga och nöjda med vår tillvaro utan jakt på mer.
  • Anonym (try)

För min del är det snarare så att jag vet exakt vad jag vill ha. Barn, hus och resor ingår inte där, utan det är ett speciellt jobb som hägrar, men det är i princip omöjligt att kunna leva på. Så... känner inte riktigt igen mig i statusjagande, däremot är jag fruktansvärt olycklig för att jag inte får jobba med det jag vill. Känner igen mig i det många ofrivilligt barnlösa skriver om hur de upplever sin situation. Samtidigt vet jag att många skulle tycka att jag var fånig om de fick veta hur mycket det betyder för mig...

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Livsfrågor) skrev 2016-01-02 21:41:10 följande:
    Ja, men jag får lätt panik av det. Jag kan aldrig ge mina barn allt det och skulle vilja ha fler barn. Visst, de skulle alltid ha mat på bordet och kläder, men jag har inte möjlighet att ge dom "allt annat". Kommer de må skit isf?! De har inte senaste mobilen, de har varit utomlands två gånger i sitt liv. Jag kan inte ha ett större sparande till dom. Bor i hyreslägenhet och kommer inte få något arv som jag senare kan överlämna till dom. Köper så gott som aldrig kläder till mig själv eller saker till hemmet. Men jag kräver inte det till mig själv, jag är nöjd, bara mina barn mår bra. Men det känns som att man inte duger om jag inte kan ge barnen de bästa förutsättningarna och ge dom allt som andra verkar kunna göra. Klart jag också vill visa dom världen, men kan man inte få ett lyckligt liv, även utan det? Förr var man sällan utomlands, det är ett nytt påfund men nu krävs det nästan och man ses som konstig om man inte är på skid- och charterresor eller utvecklar sig själv och sina drömmar. Mvh, "Livskrisar"

"Inte duger" "krävs" - antingen inbillar du dig en massa eller också umgås du med konstiga personer. Man kan ha hög livskvalitet på olika sätt. Att spela spel med barnen och mumsa hembakade chokladbollar är väl ett bra exempel på att ha ett bra liv, men det ger ingen rätt att klanka ner på oss som reser, gör karriär och tjänar pengar. Vi reser mycket för att vi har stort utbyte av det, jag tänker en del på karriären för jag vill ha ett intressant jobb och jag vill tjäna mycket pengar för att kunna resa, bo bra etc - en del här verkar förutsätta att sådant görs för att imponera på grannarna, vilket är märkligt. Alla blir nöjda på sitt eget sätt och man ska varken skämmas för att semestra hemma eller i Thailand. Kan inte tänka mig att någon förfasar sig över att ett barn inte får åka utomlands, tror att du inbillar dig alla dessa "krav" från omvärlden TS.
  • Sandthy

Tror det handlar mer om att sätta perspektiv på det man gör, allt man gör om det nu handlar om att plugga, resa eller hitta sina sätt att trivas med sin tillvaro genom att resa, satsa på karriär, bilda familj, laga hemlagad mat, göra upptäcksfärd och vandra i skogen ett stenkast bort från sitt hem och hitta blåbär eller svamp eller ja genom att t.ex. inte resa, inte skaffa allt sånt som "alla andra gör och ha alla måsten" osv. Man ska väl tänka mer på vad som viktigt för en själv och försöka uppnå det, sånt som ät viktigt för en själv, för barnen, familjen, för framtiden osv MEN inte för någon annan.

Vad är det för mening att skryta eller hävda sig för att man kör en schysst modern bil, bygga ett sprillans nytt villa, resa 3-4 utlandsresor i fjol, piska sig upp längs karriärstegen? Det är snarare patetiskt. Det går inte att ha allt, livet är inte alltjämt perfekt, någonting måste ju strykas på foten för att kunna ha något annat. Går liksom inte att äta av kakan och samtidigt ha det kvar. Förstår att det blir sånhär hets med alla dessa "måsten" för många, därför är jag mer för att prioritera vad som är viktigast först och utifrån det leva och ha lite drömmar/mål som är uppnåeliga och kunna njuta och må bra!

Att ligga på topp är väl samtidigt en stor prestation och prestige utan dess like, frågan är vad är det slitet värt egentligen i slutändan? Är det värt det kan jag köpa det, annars inte.

• Pedagog200701

Ja, vad leder denna levnadsstandard till? Kaos, inte minst för miljön.

Stressade vuxna, utbrända barn?

Jag har ofta stört mig på reklam som tex "byt ut din mobil varje år", "Rädda julfriden med mer surf" eller "Tröttnat på ditt gamla kök?". Tröttnat? TRÖTTNAT?

Vad hände med att ta tillvara på det som redan finns... Vi går vårt eget öde tillmötes snabbare än vad vi kan föreställa oss med denna överkonsumtion.

Jag har i alla fall valt att backa vad gäller detta och det känns så bra! Jag mår bättre av att skicka iväg en säck kläder till bättre behövande än att köpa nytt. Vill jag förnya något hemma kan det räcka att plocka bort lite saker. Jag och en vän brukar byta kläder vi tröttnat på och det känns så bra!

När du köper den där nya telefonen och skrivet på FB "Idag kom min stora kärlek hem", hur tänker du då? Hur länge håller den där känslan i sig?

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Anonym (Money)

Jag tror att många faller offer för att visa upp sig för kompisar, släkt och grannar med fina prylar, bilar och dyra resor till exotiska destinationer och vissa skuldsätter sig tom för att kunna göra det. Men sen finns det självklart människor som ärligt uppskattar ett fint smycke, ett dyrt matsalsbord till den tjusiga våningen i stan eller en resa till Bora Bora för att dom bara gillar sakerna och inte för att imponera på någon.

Som alltid så finns det två sidor på myntet. Men visst är det sorgligt med människor som fastnar i något rat race dom egentligen inte vill delta i men dom vill inte heller visa sig "sämre" än omgivningen. DET är det sorgliga om du frågar mig, inte att människor som har råd köper fina saker för sin egen skull.

• falukorv

Jag tycker att det är väldigt tragiskt med folk som gör saker bara för att vara lika fina som andra, eller kanske tillochmed bättre än andra. Att folk som känner så dessutom skaffar barn tycker jag är ännu värre. Jag tycker att man bör vara bekväm med sig själv och sitt liv innan man skaffar barn och för över det dåliga på dem. Att vara först med att skaffa barnen telefoner och datorer och andra dyra prylar blir bara skevt om man inte själv är en extrem teknikmänniska så man älskar teknik. Att ge barnet dyra  märkeskläder för att de ska vara lite finare än andra blir också skevt. Att resa för att alla andra gör det är skevt.

Att  göra saker av fel orsaker är fel.
    Att göra det för att man genuint tycker om att göra det är inte fel. Att göra det för att verka bättre än andra är fel. Att dessutom föra över på sina barn att det inte duger att vara som man är och göra saker man tycker om är fördjävligt.,

Anser jag.

• Anonym (Sköt dig själv skit i andra)

Alla är olika och de som vill resa göra karriär och tjäna pengar är det fel ? Jag gillar att resa och uppleva saker och ett jobb där jag utvecklas är inte fel. Jag och min familj har ett bra liv och vi är friska och krya och harmoniska och det känns viktigt för mig

• Anonym (Drömmar)

Jag tycker att resa är jätteroligt och prioriterar därför det, inga husdjur och ingen villa här inte.

Jag känner redan nu i 40-årsåldern hur hjärnan liksom stelnar till i vardagen, man går på rutiner och den ena veckan är den andra ganska lik.

Att komma bort väcker upp mig, ger mig nya tankar, nya möten, ny kunskap om världen, lust att skapa och gör mig mer harmonisk.

Svar på tråden Dagens "måsten"! Resa, karriär, fina materiella saker.