• FDFMGA

    Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

    Konstatera skrev 2016-01-12 21:08:44 följande:
    Läste hennes artikel. Jag tar henne på allvar. Hon upplever säkerligen det hon beskriver, vilket är mycket illa. Om vi nu dock ska konstatera att asiater behandlas sämre än svenska kivnnor på en systematisk basis vore det faktiskt av värde att ha någon statistik att förhålla sig till.

    Jag är naturligtvis öppen för att vissa nationaliteter är mer utsatta. Jag tror även att det kan ligga något i att asiater, kanske främst thailändskor, vietnamesiskor etc. behandlas sämre än många andra kvinnor av den anledningen att det finns en lång historia av svenska män som köper just thailändskor på semester men även tar med dem hem till Sverige. Det skänker per automatik någon sorts WT filter över dessa kvinnor och behandlingen riskerar att bli därefter. Finns även ett visst mått av amerikanisering i detta synsätt, eftersom att många upplever samma problembild i USA och i övriga västvärlden. Jag tror samtidigt inte att svenska män har samma uppfattning om ex japanskor. Många män vittnar säkerligen om att de känns som mer "exklusiva" eftersom att den japanska kulturen har väldigt hög status, samt att de kommer från ett rikare land. Kanske finns det en sådan korrelation inbyggd hos många svenska män, varav även de med ett visst typ av utseende associeras med ett visst värde? Vad tror du?

    Det som är en aning problematiskt med denna artikel och att därefter dra slutsatser, är att vi måste utgå från en persons personliga upplevelser. Jag är dessutom man och behandlar alla kvinnor med lika stor respekt och kan därför inte dela med mig av några skillnader. Det här är anledningen till varför myndigheter kanske rentav ska syssla med en viss geografisk indelning i sitt statistikförande. Vore väldigt intressant att se om det fanns någon överrepresentation när det kommer till svenska män som våldför sig på asiatiska kvinnor i större utsträckning än på svenska kvinnor. Inte minst för att kunna lista ut varför detta sker.
    Ja, där har du en möjlig ingång. Det är naturligtvis fullt möjligt att göra en undersökning bland ett större antal kvinnor med asiatiskt utseende och jämföra deras upplevelser av hur de bemöts av svenska män med hur kvinnor med "svenskt" utseende upplever att de bemöts.  På så vis kan man belägga skillnader och i så fall gå vidare med att undersöka om bemötandet skiljer sig åt beroende på vad det är för miljöer männen vistas i eller kommer ifrån.

    Ja, jag är övertygad att det finns en syn på asiatiska kvinnor som undergivna och som sexuellt tillgängliga för alla bland en del svenska män. Jag ser ingen större skillnad mellan synsättet hos en svensk man som antastar en kvinna med asiatiskt utseende på krogen men aldrig skulle göra detsamma gentemot en kvinna med svenskt utseende - och en del flyktingpojkar som anser att kvinnor med svensk bakgrund är sexuellt tillgängliga för alla men som inte ser på kvinnor med samma ursprung som dem på samma sätt.

    Vill man förstå ska man jämföra likartade beteenden i olika (sub)-kulturer, inte blunda för den ena subkulturens sjuka och rasistiska kvinnosyn men förfasas och peka finger åt den andra.

    Dubbelmoral är sällan någon framkomlig väg om man vill förstå.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-01-12 21:08:44 följande:
    Läste hennes artikel. Jag tar henne på allvar. Hon upplever säkerligen det hon beskriver, vilket är mycket illa. Om vi nu dock ska konstatera att asiater behandlas sämre än svenska kivnnor på en systematisk basis vore det faktiskt av värde att ha någon statistik att förhålla sig till.

    Jag är naturligtvis öppen för att vissa nationaliteter är mer utsatta. Jag tror även att det kan ligga något i att asiater, kanske främst thailändskor, vietnamesiskor etc. behandlas sämre än många andra kvinnor av den anledningen att det finns en lång historia av svenska män som köper just thailändskor på semester men även tar med dem hem till Sverige. Det skänker per automatik någon sorts WT filter över dessa kvinnor och behandlingen riskerar att bli därefter. Finns även ett visst mått av amerikanisering i detta synsätt, eftersom att många upplever samma problembild i USA och i övriga västvärlden. Jag tror samtidigt inte att svenska män har samma uppfattning om ex japanskor. Många män vittnar säkerligen om att de känns som mer "exklusiva" eftersom att den japanska kulturen har väldigt hög status, samt att de kommer från ett rikare land. Kanske finns det en sådan korrelation inbyggd hos många svenska män, varav även de med ett visst typ av utseende associeras med ett visst värde? Vad tror du?

    Det som är en aning problematiskt med denna artikel och att därefter dra slutsatser, är att vi måste utgå från en persons personliga upplevelser. Jag är dessutom man och behandlar alla kvinnor med lika stor respekt och kan därför inte dela med mig av några skillnader. Det här är anledningen till varför myndigheter kanske rentav ska syssla med en viss geografisk indelning i sitt statistikförande. Vore väldigt intressant att se om det fanns någon överrepresentation när det kommer till svenska män som våldför sig på asiatiska kvinnor i större utsträckning än på svenska kvinnor. Inte minst för att kunna lista ut varför detta sker.
    Ser att tråden "papegojifierats" en hel del sen ditt inlägg, precis som tusentals andra trådar där statistik över invandrares överrepresentation som våldtäktsmän rabblas med det underliggande budskapet "att vi importerar våldtäktsmän".

    Ja, jag tror att det är med hjälp av jämförelser kan skapa större förståelse och att man kan lära sig en del av att jämföra vissa invandrares syn på svenskor med den vissa svenska män har på kvinnor med ett sydostasiatiskt utseende.

    Parallellerna är uppenbara. Även parallellen att eftersom jag som svensk man vägrar ta på mig ett kollektivt manligt ansvar för andra mäns handlingar så är det självklart för mig att även flyktingar ska ses som enskilda individer och att den lilla minoritet bland dem som kommer att begå brott inte ska få representera majoriteten.

    Ser man till FN:s definition av rasism så är det uppenbart att papegojvarianten av våldtäktsstatistik har ett rasistiskt syfte. Därmed inte sagt att invandrarnas överrepresentation är ointressant eller ett "noa-fenomen". Tvärtom måste det kunna vara möjligt att ha hur starka åsikter som helst om straffskärpning, inklusive utvisning, avseende icke-svenska medborgare som begår brott i Sverige utan att dessa åsikter behöver vara på papegojifierade.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-15 21:01:54 följande:
    Hahaha, intressant omskrivning av en situation vi vet inte existerar. Kvinnor står för sexuellt val inom mänsklig sexualitet. 

    Män väljer om de investerar eller inte.

    Men jag är säker på att du tillskriva även detta till enskilda mäns olika beteenden. Om de bara...:)
    Haha, där kom förstås "vi-et".

    Märkligt hur vanligt det är på FL med jagsvag argumentation där man skriver vi i stället för jag.

    Och det är väl också bara jagsvaga män som skyller sina sexuella tillkortakommanden på att det är kvinnorna som väljer bort dem.

    Här på FL har vi en mindre armé av sådana män.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-16 14:27:30 följande:
    Haha riktiga barn...Hahaha.. Vi skrattar så vi skriker åt dina inlägg. Så fortsätt och skriv. Det är grym underhållning. Ja, jag har kvinnliga vänner som en riktig karl klarar av att ha. Bara idioter som inte klarar av det.
    Tja, högutbildade stavar inte frukost på samma sätt som grind gör.

    Visst kan man tycka att det vore logiskt att stava frukost "fruckost"  på grindmanér - men stavningsreglerna är inte logiska.

    Däremot anser jag inte att det enbart är förbehållet högutbildade att kunna umgås med motsatta könet i vänskap utan att antalet våldtäkter skjuter i höjden. 

    Däremot är detta förbehållet oss som lärt oss att kunna kontrollera impulser och känslor - alltså vi som kan bli förbannade på någon utan att slå personen på käften, vi som kan se kassörskan öppna kassan utan att rafsa åt oss pengarna, vi som kan se en läcker person av motsatta könet utan att börja kladda eller drägla eller mer.

    Kort sagt - vi som kan se oss själva och våra drifter utifrån ett överjag - vi som kan reflektera över oss själva, förstå och till och med förändra vårt beteende, vi som vet att det är detta som skiljer människan från övriga djur.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    grind skrev 2016-01-16 16:01:39 följande:

    När FDFMGA entrar tråden duggar personangreppen tätt och sakargumenten lyser med sin frånvaro i vanlig ordning.

    Tillbaka till ämnet.

    I Bornheim i Tyskland har manliga asylsökande blivit portförbjudna efter att de ofredat kvinnor.

    www.independent.co.uk/news/world/europe/cologne-attacks-asylum-seekers-banned-from-german-swimming-pool-a6815591.html

    Har vi liknande åtgärder att vänta i Sverige?


    Hm, du verkar ju vara så känslostyrd att du inte ens klarar av att uppfatta trådens ämne, det verkar som dina vallningar kom redan till frukost.

    Trådens ämne anges av ts, inte av grind.

    Trådens handlar om huruvida det är rimligt att skuldbelägga kvinnor som våldtas genom att påstå att de just har sig själva att skylla och på så vis är ju ditt uppträdande på FLett givet ämne för tråden.

    Du projicerar din egen syn på kvinnor när du påstår att män och kvinnor inte kan vara vänner utan att man riskerar att detta leder till våldtäkt.

    Lär dig behärska dig så ska du nog se att kvinnor inte är så farligaSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (Obehagligt) skrev 2016-01-16 16:56:20 följande:
    Bara för att understryka hur gnälligt grinden låter. Den har inte blivit smord på länge, om ens någonsinFlört
     Tis 5 mar 2013 07:04#1596CiteraAnmäl

    Det är allmänt kännt att s.k. killkompisar ofta är förövare vilket inte är konstigt. De är ju killar som vill vara ihop med tjejen men fått nobben.

    Slutar tjejer med killkompisar, och att träffa främmande män på krogen och istället lever sunda liv enligt traditionella värderingar så kommer de att bli betydligt mindre våldtagna. Det är ingen slump att Sverige har flest våldtäkter i hela västvärlden när tjejer här försöker umgås med killar som "vänner".


    Svårt att veta om hen graderar våldtäkter, typ hon blev bara lite våldtagen eller om hen avser färre våldtäkter.

    Gissar att hen menar att om kvinnor inte uppträder så utmanande att de går på krogen eller att de har manliga vänner så kommer antalet våldtäkter att minska.

    Ja, det är ett utmärkt exempel på ett skuldbeläggande av kvinnor som blir våldtagna.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-01-16 17:56:01 följande:
    En sämre företrädare för bättre attityder får man leta efter, i dessa forum. Vederbörande verkar enbart vara ute efter att sitta på andra, förnedra och hetsa upp stämningar.
    Föreslår att du startar en tråd om ämnet,

    Dina omdömen om mina åsikter är en avspegling av ditt förstånd och ditt svassande efter uppmärksamhet.

    Jag föredrar att diskutera grinds kvinnosyn och hens skuldbeläggande av kvinnor som utsätts för våldtäkt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Rutgers skrev 2016-01-16 20:53:23 följande:
    Var att överdriva lite. Finns många grader på gråskalan. Det sista i TS är något jag inte alls håller med om. Men första delen där finns det en poäng i. Efter ha skriket halsen av sig att alla är välkomna hit och bete sig så som i sina hemländer, sen när de väl gör det så är det helt plötsligt alla vita mäns fel att det sker.

    Helt klart finns det en massa som inte känner empati för de drabbade.

    Lever vi ens i samma världsdel eller universum du och jag.

    Jag har inte sett eller hört någon som "skrikit halsen av sig att alla är välkomna hit och bete sig som i sina hemländer".

    Ingen överhuvudtaget. Jag har inte hört något om att inte svenska lagar ska gälla för invandrare - eller att de inte ska anpassa sig till Sverige.

    Själv tycker jag att man iofs kan vara tydligare gentemot invandrare vad som gäller i Sverige, att man kan få tycka vad man vill men att man också måste acceptera att det gäller alla och att Sverige är ett sekulärt samhälle där ens egen tro aldrig får inkräkta på andras, att Sverige är ett jämställt samhälle där ens egna sexuella behov aldrig får inkräkta på andras.

    En del av att göra detta är att hålla efter våra svensktillverkade talibaner, deras åsikter om hur kvinnor ska uppträda för att inte bli våldtagna eller tafsade på har inget med svenska värderingar att göra utan skulle passa bättre bland männen i någon klan i Jemen eller så.

    Dessutom är det så att Sverige inte har proklamerat rasism. Vi kan alltså inte tillskriva enskilda personer som söker asyl egenskaper som våldtäktsbenägna på grund av en generell överrepresentation bland de som kommer från samma land och har invandrat till Sverige.

    Däremot är det fullt möjligt att ha ett system som säger att asylsökande som begår vissa brott har förverkat sin rätt till asyl utan att det på något sätt kan sägas vara främlingsfientligt eller rasistiskt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Rutgers skrev 2016-01-16 23:09:00 följande:
    Fysikt absolut. Hur vi ser på omvärlden verkar skilja sig ja.

    Och då är du ändå en av de mer sansade sverigedemokraterna på FL, om jag nu inte blandar ihop dig med någon annan.

    Inte desto mindre har du hört hur man "skriket halsen av sig att alla är välkomna hit och bete sig så som i sina hemländer, sen när de väl gör det så är det helt plötsligt alla vita mäns fel att det sker"

    Och så hör du också rop om att det är vita mäns fel att det förekommer att invandrare våldtar eller antastar kvinnor.

    Helt obegripligt. Hur kan det ens vara möjligt att förstå så lite av sin omvärld!

    Kan du inte ge exempel från FL på alla dessa röster som skrikit sig hesa. Det finns ju en liten grupp frekventa "pk-skribenter" här på FL, kan du inte länka till en tråd där någon av dem skriker halsen av sig om att invandrare inte ska behöva anpassa sig till svenska förhållanden.

    Själv har jag inte uppfattat någon överhuvudtaget som påstått att invandrare inte är personligt ansvariga för sina handlingar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Rutgers skrev 2016-01-17 00:52:19 följande:
    Troligen, för jag är ingen SD.

    Tänkte inte enbart på FL utan rent allmänt. Bl.a. ledarsidorna/krönikor av den s.k. opartiska bra journalistkåren vi har är knökfull med just sådana saker.
    tja, de ledare jag läser där diskuteras det hur integrationen måste bli bättre, inte att det är fel att ställa krav på anpassning till Sverige.

    Förmodligen syftar vi på olika fenomen, men jag förstår faktiskt inte vad du menar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?