• Fattilappen

    Chockad efter sonens femårskalas!

    Hade kalas för sonen helgen som var. Ungefär hälften av alla föräldrar hade ringt och frågat innan vad han gillar. Jag sa att han precis börjat gillar smålego och pyssel, men att presenten inte är det viktiga - huvudsaken är att alla kompisarna kommer och firar sonen.

    Nu undrar jag: vad brukar ni köpa till era barns förskolekompisar - som fyller fem år?

    Min son fick: en avancerad radiostyrd bil, en robot, samt sju STORA legopaket. Det ena var så stort (och jag är inte så jättehemma på detta med lego, då sonen precis börjat gilla lego) så jag kollade legonr på Google och fann att paketet kostade 799:-!!! Alltså, ja, fel av mig att kolla, men va faaaan! Jag kollade resten också, för jag fick panik, och ingen present var under 300:- - INGEN!

    Jag får sån ångest! Jag kommer inte att ha råd att låta min son gå på kompiskalas! :( Jag kan inte lägga 300:- på presenter.

    Området vi bor i är inget höginkomstområde. Snarare tvärtom.

    Är det så här det ser ut nuförtiden?

  • Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!
  • Minza83

    Nä men va knepigt! Vi brukar lägga 100-150kr när barnen ska på kalas. Absolut inte mer än så. Och det verkar de andra föräldrarna här också göra..
    De kanske har köpt på rea eller fått dubletter i julklapp? :O

  • Ann-Louise

    Här brukar vi ge runt 100 kronor. Ibland är båda mina barn bjudna till samma kalas, och då köper jag oftast en gemensam sak för 200 kr. Skulle aldrig ge mer än så. Mina egna barn ger jag runt 1000 kronor då de fyller år, så då känns det alldeles för mycket att köpa lego för 800 kr till någon annans barn.

  • Fattilappen

    Ja, så kan det ju kanske ha varit.

    Fast om min son hade fått två likadana legopaket för närmare 1000:- i julklapp, så hade jag frågat den givare som jag kände att jag kunde ställa frågan till, om jag kunde få kvittot och byta.

  • Pissetuss

    Helt sjukt om man frågar mig att haussa upp hela barnkalasruljansen på detta vis! Egentligen borde de inte få presenter alls höll jag på att säga just på grund av att alla inte har råd, men det räcker med ett värde upp till max 150 kronor. Oavsett om man har råd med mer eller ej sänder det fel signaler. Barnen inser inte värdet på presenten och det hela resulterar bara i en fånig kapprustning föräldrarna emellan. Jag kan tänka mig att somliga vill visa att de minsann har råd att fläska på och att de kanske rentav VILL skapa lite ångest hos andra genom att gå i bräschen gällande värdet på presenterna. Det finns ju som bekant alla sorter.

  • Fattilappen

    Vi är nyinflyttade här. Vi har flyttat 50 mil, jag och sonen, och har bara bott här sedan oktober förra året. Jag känner inte någon av kompisarnas föräldrar, så delvis var detta kalas för att knyta lite band.

    Jag måste ju verkar väldigt otacksam, då jag bara log åt barnet och dess förälder, tackade samt sa till min son att tacka. Eftersom att det var lego efter lego, så tänkte jag inte så mycket på det. Hade jag vetat innan, att alla paket kostade minst 300:-, då hade jag inte reagerat lika lamt.

    Fan va pinsamt!

  • Lowika

    Fick också chock av sonens presenter av kompisarna när han fyllde 4. Tre av kamraternas föräldrar hade följt "inget stort och dyrt" som jag sa. De andra tre kom med dyra grejer...200-400

Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!