• Fattilappen

Chockad efter sonens femårskalas!

Hade kalas för sonen helgen som var. Ungefär hälften av alla föräldrar hade ringt och frågat innan vad han gillar. Jag sa att han precis börjat gillar smålego och pyssel, men att presenten inte är det viktiga - huvudsaken är att alla kompisarna kommer och firar sonen.

Nu undrar jag: vad brukar ni köpa till era barns förskolekompisar - som fyller fem år?

Min son fick: en avancerad radiostyrd bil, en robot, samt sju STORA legopaket. Det ena var så stort (och jag är inte så jättehemma på detta med lego, då sonen precis börjat gilla lego) så jag kollade legonr på Google och fann att paketet kostade 799:-!!! Alltså, ja, fel av mig att kolla, men va faaaan! Jag kollade resten också, för jag fick panik, och ingen present var under 300:- - INGEN!

Jag får sån ångest! Jag kommer inte att ha råd att låta min son gå på kompiskalas! :( Jag kan inte lägga 300:- på presenter.

Området vi bor i är inget höginkomstområde. Snarare tvärtom.

Är det så här det ser ut nuförtiden?

• Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!
  • Fattilappen
    Lowika skrev 2016-01-08 16:53:05 följande:

Fick också chock av sonens presenter av kompisarna när han fyllde 4. Tre av kamraternas föräldrar hade följt "inget stort och dyrt" som jag sa. De andra tre kom med dyra grejer...200-400

Hur tänker du då? Kommer du att köpa för samma belopp till de barnen, när de barnen har kalas?
  • Pissetuss
    Fattilappen skrev 2016-01-08 16:51:43 följande:

Vi är nyinflyttade här. Vi har flyttat 50 mil, jag och sonen, och har bara bott här sedan oktober förra året. Jag känner inte någon av kompisarnas föräldrar, så delvis var detta kalas för att knyta lite band.

Jag måste ju verkar väldigt otacksam, då jag bara log åt barnet och dess förälder, tackade samt sa till min son att tacka. Eftersom att det var lego efter lego, så tänkte jag inte så mycket på det. Hade jag vetat innan, att alla paket kostade minst 300:-, då hade jag inte reagerat lika lamt.

Fan va pinsamt!

Du och sonen tackade, det var väl korrekt? Vad mer tycker du att ni borde ha gjort? De fick ju ett kalas i gengäld... Förresten kan de ha fått tag på legot på rea så det kanske inte gick på 300 utan 200 vilket jag tycker är acceptabelt ändå. Ibland har folk bråttom och hinner inte kuta runt halva stan för att hitta något lite billigare. Men 800 spänn var ju ändå helt utanför spelplanen.
  • enmamma

Sakerna kan vara köpta på rea eller överblivna leksaker.

Min erfarenhet är att vissa föräldrar som inte har så god ekonomi prioriterar dyra presenter och dyra kläder till barnen. 
    Mina ungar bor i ett bättre villaområde i storstad och här lägger man upp till ca150 kr på present. Tex lego 99kr, biobiljett, bok eller pysselsaker.
    (En gång fick dottern 6år en barndator, vi blev chockade men det visade sig att givarens familj importerade direkt från Kina, så kostnaden kanske inte var så hög:)

• Tecum

Folk har onödigt mycket pengar om de ger så dyra presenter vid barnkalas.

• Pissetuss
    Tecum skrev 2016-01-08 17:21:46 följande:

Folk har onödigt mycket pengar om de ger så dyra presenter vid barnkalas.

Eller så är det Lyxfällan nästa för dem!
  • Alexi

Vi lägger runt hundralappen ofast. Verkar ju vansinnigt att de med minst pengar lägger mest, men förklarar väl varför de har minst pengar...

• bo50

Ts:

Men varför end kolla upp vad presenterna kostade?

Ganska fult gjort om du frågar mig.

• Tecum
    bo50 skrev 2016-01-08 18:14:19 följande:
    Ts:
    Men varför end kolla upp vad presenterna kostade?
    Ganska fult gjort om du frågar mig.
    Det var för att veta hur mycket hon skulle köpa för när grabben gick på andra kalas. Helt ok att kolla nivån när man är ny i området. Så varför är det fult?
  • Natulcien
    Nej, jag tror inte att det ser ut så nu för tiden. Det är nog olika. Vi har en 5-åring som har haft kalas själv och gått på ett antal kalas, och det har genomgående varit små presenter som gissningsvis ligger runt 100-lappen. Det är också vad vi har lagt när sonen har gått på kalas. Och då bor vi i ett villaområde där folk generellt tycks ha det ganska gott ställt.
    Sjukt att lägga sådana summor på kalaspresenter.
Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!