• Fattilappen

Chockad efter sonens femårskalas!

Hade kalas för sonen helgen som var. Ungefär hälften av alla föräldrar hade ringt och frågat innan vad han gillar. Jag sa att han precis börjat gillar smålego och pyssel, men att presenten inte är det viktiga - huvudsaken är att alla kompisarna kommer och firar sonen.

Nu undrar jag: vad brukar ni köpa till era barns förskolekompisar - som fyller fem år?

Min son fick: en avancerad radiostyrd bil, en robot, samt sju STORA legopaket. Det ena var så stort (och jag är inte så jättehemma på detta med lego, då sonen precis börjat gilla lego) så jag kollade legonr på Google och fann att paketet kostade 799:-!!! Alltså, ja, fel av mig att kolla, men va faaaan! Jag kollade resten också, för jag fick panik, och ingen present var under 300:- - INGEN!

Jag får sån ångest! Jag kommer inte att ha råd att låta min son gå på kompiskalas! :( Jag kan inte lägga 300:- på presenter.

Området vi bor i är inget höginkomstområde. Snarare tvärtom.

Är det så här det ser ut nuförtiden?

• Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!
  • bo50
    Tecum skrev 2016-01-08 18:31:37 följande:

Det var för att veta hur mycket hon skulle köpa för när grabben gick på andra kalas. Helt ok att kolla nivån när man är ny i området. Så varför är det fult?

Får inte jag tycka att det var fult gjort utan att du kräver värsta motiveringen varför?
  • HWR

Vi lägger 100-200 kr på present. Till dagiskompisar runt en hundring och till våra vänners barn blir det runt 200. Alla gör samma sak. Så får dottern lego i present blir det en sån där mindre förpackning.

Men jag gissar som vissa andra i tråden, att det kan vara dubbletter från julklappar eller rea-saker. Annars låter det heelt galet!

Vi ska ha kalas imorgon för dottern som fyllt sex. Kan uppdatera då vad hon fick :)

• gbgumman

Känner mig chockad. Mina barn har nästan bara kompisar till höginkomsttagare. Bor i villor som kostar mellan 5-10 miljoner. Aldrig att liknande presenter förekommer (förutom i undantagsfall till bästisar) vi lägger mellan 150-200kr.

• gbgumman
    bo50 skrev 2016-01-08 18:14:19 följande:

Ts:

Men varför end kolla upp vad presenterna kostade?

Ganska fult gjort om du frågar mig.

Fult och fult. Jag hymlar inte om att jag är nyfiken av mig. En egenskap som inte är så dålig långsiktigt. Tvärt om så har det givit mig mycket.
  • Mellanmjölkens land

Vi drar gränsen vid 100:- och det verkar de flesta i bekantskapskretsen oxå göra.

De senaste gångerna har vi gett plus-plus (99:- på claes ohlson), playmobil riddare/prinsessor köpta när det varit rea, ett par mindre Frost-grejer och en dinosaur. Prisklassen har varit 50-100.  Tror inte vi fått nått för över 150:- och det billigaste har varit gatukritor för typ 30:-

• Ego Lovers

Oj! Vi lägger mellan 100-150kr

• tobbe01

Helt absurt! Om TS inte bor på Solsidan så är antagligen presenterna köpta på kredit. Lyxfällan nästa.

• gbgumman
    tobbe01 skrev 2016-01-09 07:11:01 följande:

Helt absurt! Om TS inte bor på Solsidan så är antagligen presenterna köpta på kredit. Lyxfällan nästa.

Med Gud så löjligt att anklaga folk för lyxfällan hit och dit. Jag tror mycket väl det finns de som lägger stora pengar på presenter. Det är viktigt att inte verka snål för folk. Har själv fått liknande anklagande på mig. Helt grundat på fördomar.
  • tobbe01
    gbgumman skrev 2016-01-09 09:06:03 följande:
    Med Gud så löjligt att anklaga folk för lyxfällan hit och dit. Jag tror mycket väl det finns de som lägger stora pengar på presenter. Det är viktigt att inte verka snål för folk. Har själv fått liknande anklagande på mig. Helt grundat på fördomar.
    Köper man presenter för 700-800 kr till sin unges kompisar så är men endera onödigt rik eller så handlar man som de gör i Lyxfällan. Betalar sedan eller aldrig.

• fredsduvan

Det kan även vara julklappar de fått av andra som inte deras barn velat ha; ) dom de gav bort

ALL KÄRLEK
Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!