• Fattilappen

Chockad efter sonens femårskalas!

Hade kalas för sonen helgen som var. Ungefär hälften av alla föräldrar hade ringt och frågat innan vad han gillar. Jag sa att han precis börjat gillar smålego och pyssel, men att presenten inte är det viktiga - huvudsaken är att alla kompisarna kommer och firar sonen.

Nu undrar jag: vad brukar ni köpa till era barns förskolekompisar - som fyller fem år?

Min son fick: en avancerad radiostyrd bil, en robot, samt sju STORA legopaket. Det ena var så stort (och jag är inte så jättehemma på detta med lego, då sonen precis börjat gilla lego) så jag kollade legonr på Google och fann att paketet kostade 799:-!!! Alltså, ja, fel av mig att kolla, men va faaaan! Jag kollade resten också, för jag fick panik, och ingen present var under 300:- - INGEN!

Jag får sån ångest! Jag kommer inte att ha råd att låta min son gå på kompiskalas! :( Jag kan inte lägga 300:- på presenter.

Området vi bor i är inget höginkomstområde. Snarare tvärtom.

Är det så här det ser ut nuförtiden?

• Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!
  • Rocket Mania
    bo50 skrev 2016-01-08 18:40:45 följande:
    Får inte jag tycka att det var fult gjort utan att du kräver värsta motiveringen varför?
    Varför är det fult? TS gjorde det ju för att få bekräftat att det var på tok för dyra saker, inget annat.

TS: vi lägger c:a 100 kr. Ibland mer, ibland mindre. Hittar man en perfekt sak kanske den kostar 200 kr (eller 50 kr, värdet i sig är ju inte det viktigaste utan mer att det är passande till personen).
  • gbgumman
    tobbe01 skrev 2016-01-09 10:04:05 följande:
    Köper man presenter för 700-800 kr till sin unges kompisar så är men endera onödigt rik eller så handlar man som de gör i Lyxfällan. Betalar sedan eller aldrig.

Hur vet du att de inte har pengar. Alla skyltar inte med det.
  • bo50
    Rocket Mania skrev 2016-01-09 12:08:25 följande:

Varför är det fult? TS gjorde det ju för att få bekräftat att det var på tok för dyra saker, inget annat.

TS: vi lägger c:a 100 kr. Ibland mer, ibland mindre. Hittar man en perfekt sak kanske den kostar 200 kr (eller 50 kr, värdet i sig är ju inte det viktigaste utan mer att det är passande till personen).

För att jag tycker det..
  • tobbe01
    gbgumman skrev 2016-01-09 12:21:49 följande:
    Hur vet du att de inte har pengar. Alla skyltar inte med det.
    Jag tror inte att folk som har pengar är så korkade så de köper presenter till en femårig dagiskompis för 800-900 kronor. Är de det så... så har de vunnit pengar och är nyrika och de pengarna är snart slut och så är de skuldsatta igen. Helt absurt och händer bara där TS bor.
  • Themis

Vi bor också i ett hyggligt område, presenter går på 100 -200 kr.

MEN sen är jag en jävel på nätshopping och ett tag kunde man beställa Lego från Frankrike till halva priset med frifrakt. I det läget köper jag på mig några paket och ger barnen valutan för pengarna, så att säga.

Ibland har det också blivit dubbletter över från julkapp/släktkalas som ej har kunnat bytas.

Så det är inte säkert att föräldrarna har betalt det pris som du hittar i affären eller ens på svenska websajter, för paketen.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • gbgumman
    tobbe01 skrev 2016-01-09 13:41:14 följande:
    Jag tror inte att folk som har pengar är så korkade så de köper presenter till en femårig dagiskompis för 800-900 kronor. Är de det så... så har de vunnit pengar och är nyrika och de pengarna är snart slut och så är de skuldsatta igen. Helt absurt och händer bara där TS bor.
    Kan bara bli så irriterad på att folk går och tror massa. Vi har bra löner och stort sparande men lever ett till synes enkelt liv. Vi var nyligen på en stor lång och dyr resa. Genast tisslas det och tasslas. Nu ska vi bygga ett stort och dyrt hus (7,5 miljoner) och vissa kommentarer tror man inte är sanna.
  • SmalaSara

Det låter mkt. I våra "kretsar" går presenterna på dryga hundralappen ungefär

• xhhfhj

Säger som många i tråden,100-200kr är nog väldigt normalt.

Verkar utav kommentarerna att döma inte heller spela någon roll på inkomst.

• Margaux

Vi brukar lägga mellan 100-250 kr. Ibland mer om det är nära vänner. Jag gillar att gå i affärer och ibland köper jag på mig om jag hittar saker på rea. Tex Lego. Bra att ha i skåpet om man inte har tid ibland... Så kan ju hända att några av sakerna är köpt på halva priset tex. Hur som helst är det inte oartigt att komma med en mer normal present när din som blir bjuden på kalas....

Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!