Anonym (Hej) skrev 2016-01-10 00:24:20 följande:
Har ni alltså haft pengar men lagt dem på annat? Annars kan jag inte se i vilken sits man sitter i för att inte kunna få hjälp från försörjningsstöd om man inte har till mat och räkningar.
Söker ni jobb alla tre?
Ungefär, ja. Jag har försökt lägga mina pengar på mat och hygien, men det är lite svårt, medan mamma och bror har försökt få ihop till hyra, el, och internet, med mera. Mamma jobbar bara extra på ett arbete där de ringer in henne när det behövs, vissa månader blir det mycket pengar, vissa månader nästan ingenting..
Anonym (Nej) skrev 2016-01-09 21:24:36 följande:
Då får de väl jobba då, oerhört dumt av dig att skuldsätta dig. Och nej, ingen bank lär låna ut med den inkomsten. Kanske kan du få något kreditkort, men det ska då betalas ikapp rätt så fort annars börjar det ticka en hög ränta.
Och om du skulle behöva 5000 kr för att överleva resten av månaderna (?) - vart är utrymmet för att betala tillbaka lånet?
Bästa sättet att få mer pengar är att du skaffar dig ett extrajobb, börja kolla hos caféer, restauranger, butiker, kommunens äldrevård, hemtjänst o.s.v.
Det är inte så lätt att "skaffa mig ett extrajobb". Jag har letat i ett år och min bror likaså, men vi hittar inget. Jag har starkt funderat på att samla ihop allt onödigt vi har hemma och sälja på loppis, men vet inte hur jag riktigt ska gå tillväga, hur man får ut meddelandet så folk vet att det är en loppis.