• anlili

BF Augusti 2016

Jag hoppar in här! Andra barnet (första blir 16 månader när den här är beräknad) och BF 6 Aug. Jag gick in i vecka 13 idag och har vid två tillfällen idag tyckt mig känna barnets rörelser. Det var så nyligen jag var gravid senast så jag minns hur det känns, men tycker det är alldeles galet tidigt att känna nåt. Är det ens möjligt? Förra gången hade jag moderkakan fram men kände ändå redan i vecka 17. Båda gångerna nu har jag haft byxor som sitter åt lite precis över livmodern och varit framåtböjd så att det har blivit ganska tajt.

• anlili

Kub avklarat idag och allt såg bra ut! Så skönt, nu kan man pusta ut lite. Jag börjar faktiskt känna mig lite piggare. Vecka 12 +3 idag.

• anlili
    Mamma pa landet skrev 2016-01-31 21:12:45 följande:

Är det någon mer som har som sammandragningar? Är inte det lite tidigt? Eller det är något annat som känns? Nån som vet?

Hur känns det då? Det låter tidigt, men jag är verkligen ingen expert, det kan säkert komma tidigt också. Vilken vecka är du i?
  • anlili
    Skogsnorpan skrev 2016-02-07 12:33:01 följande:

Hej

Jag har läst mycket i tråden men inte skrivit förut. BF 8 augusti med andra barnet har en 2-åring oxå.

Jag måste få fråga er andra om någon mer har ont i brösten och om någon har något bra förslag på vad jag kan göra?

Mina bröst är större nu än när jag ammade min första, de spänner, smärtan är enorm och de är stenhårda det känns som om jag skulle behöva pumpa ur! Men jag kan ju inte ha så mycket mjölk nu att jag ska behöva pumpa! Eller? Ska jag göra det i flera månader då eller? Är helt desperat på vad jag ska göra! 

Ska ringa bm i morgon om jag inte kommer på något bra! 

Jag har tvärtom inte det minsta ont den här gången. Trots att de redan har växt två storlekar. Förra gången däremot kändes det som att jag hade blivit slagen över brösten med ett basebollträ varje dag de första 15-20 veckorna. Jag tror inte att jag hade en massa mjölk i dem då, det var nog bara växtvärk.Stod bara ut med smärtan tills den gick över då.

Fick mjölkstockning direkt efter dottern hade fötts. Då fick jag med mig som en jättetrevlig fylld med förvald som jag skulle ha under tröjan. Tyckte faktiskt att det hjälpte, men inget man går ut med direkt - såg ut som en michelingubbe
  • anlili

Måste bara fråga om nån har fått samma konstiga känsla i magen som jag. Det har hänt 3-4 gånger kanske, alltid när jag har varit i nån lite konstig ställning, typ när jag har lekt med lillan på golvet och rest mig upp igen. Då har jag fått som en ganska kraftig elektrisk stöt i magen. Det gör inte ont, och går så snabbt att jag inte riktigt kan lokalisera vart stöten var. Själv tänker jag att det kanske är nån nerv som kommer i kläm eller nåt. Men blir lite orolig att det ska va nåt annat. Vad nu det skulle kunna va?

• anlili
    Emmasofiabe skrev 2016-02-12 08:39:59 följande:

Hej! Jag har bf 27/8 ???????? jag ser att många här skrivit om illamående och jag vill bara komma in och rekommendera akupunktur!! Jag har gjort det tre ggr hos min barnmorska (får det under varje besök) och det är helt fantastiskt hur det funkar! Tänkte på om det är någon som lider kan det vara värt!

Även såg jag en kommentar om nån som fick en blixtrande känsla nere vid äggstockarna när du reser dig. Jag har haft exakt samma!!! Men min barnmorska sa att det är en muskel som hamnar lite i kläm nu när allt växer och man kan massera den, den ligger långt ner typ under höftbenet och det har funkat för mig!

Jättekul att så många skriver här ????????

Skönt att höra att fler har fått samma underliga känsla. Det går ju så fort så det är som sagt svårt att avgöra vart i magen det "blixtrar" men jag tror ändå att det har varit lite högre upp i magen mellan naveln och höftbenet typ, lite åt sidan. Men det finns säkert muskler/ligament/nerver som kan komma i kläm där med. Har bara hänt 3-4 gånger än så länge och är inget jag lider av direkt, mer att man blir lite chockad och orolig att det ska vara nåt som är fel.
  • anlili
    Yarrow2 skrev 2016-02-21 02:29:28 följande:

Serah, som vi ;) har en 15 månaders och en som fyller 3 i maj. Har 16 månader mellan dem. Fullt sjå här hemma och så helt plötsligt blev där en till, vi som inte ens har tid med sex :) haha.

Är runt vecka 14 nu, vet fortfarande inte exakt. Kan vara vecka 16, eller 12 med.. Eller ja. Kanske inte 12 då jag gjorde positivt test på julafton.. Men jag tycker det är jobbigt att inte veta. Vi har fortfarande inte berättat för någon, det känns för overkligt liksom..

Vi kommer ha 16 månader mellan första tjejen och lillen i magen också. Hur skulle du säga att det har varit att ha två så tätt? Hur reagerade 3-åringen på att få ett syskon?

Folk brukar säga att har du två barn kan du lika gärna skaffa en trea. Att det är övergången från 1 till 2 barn som är jobbig, den tredje bara hänger med. Hoppas att det blir så för dig!
  • anlili
    Anonym (Nr4) skrev 2016-03-02 15:31:27 följande:

Fler än jag som är i v.14-15 som inte jan känna livmodern eller som har någon grav mage alls. Min är endast uppblåst vilket gör att jag ser jättegravid ut fast när jag drar in den finns inget alls. Har rul 30/3, så långt kvar :/

Jag är lite längre gången - v. 18 nu - och mage har jag haft länge. Först de senaste veckorna som jag inte har kunnat dra in den dock. Men det där är så olika. Har två kollegor som ligger några veckor före mig och den ena har en riktig gravidmage medan den andra inte har någon synlig mage alls.

Känt nån livmoderkant har jag aldrig gjort, varken den här graviditeten eller förra. Och då har jag verkligen försökt ändå. Och bett bm förklara hur hon gör, när hon började mäta förra graviditeten, men jag fattar verkligen inte vad det är hon påstår sig känna. Nästan så jag har tänkt att hon bara hittar på att hon känner den där hon tycker att den borde vara, haha.
  • anlili
    skattenmust skrev 2016-03-06 09:33:20 följande:

Tack för ett lång och utförligt svar 

Jag brukar inte ha ont i huvudet, faktiskt aldrig men har haft det i 2 dagar nu, vaknade nu och känner en liten antydan till det idag igen, jag tycker att jag dricker en hel del..Angående skinka så har du såklart rätt, nu äter inte jag griskött men övrigt pålägg och absolut så var det inte alls lika hysteriskt för enbart ett par år sedan som det är nu, jag ringde ner en väninna, granne igår och frågade henne om hon trodde jag fått listeria pga huvudvärken, hahahaha

Hon tittade på mig, suckade och sa NEJ det har du inte!!  Det ömma i fiffin kommer ocg går, kanske är foglossning som du säjer, har aldrig haft det innan så vet inte hur det känns, däremot så kände jag som ett tryck emellanåt typ neråt inatt, behöver jag säja att jag blev livrädd?

Sparkar och puffar har jag känt sedan ca 1 vecka tillbaka, det är ju så mys, jag lät min stora dotter känna och just då kom en knuff rakt i handen på henne, hon slet till sig armen å sa- va läskigt!! hahaha

Men igår till min oro då så kände jag inget en enda gång och inte heller idag eller inatt än så länge as på att hon bara vänt sig åt andra hållet--ahh jobbigt å nu inatt när det där trycket kom som en press neråt fiffin så blev jag väldigt orolig, det känner jag dock inte nu. Jag är i vecka 16, och brukar ju aldrig annars ha huvudvärk...hur är det med dig nu?

Jag blev också öm i fiffi i fredags. Och kände efter ett tag som ett tryck neråt. Fick för mig att det kanske var UVI, det kan ju tydligen kännas lite annorlunda när man är gravid. Men nu har det gått över, så jag vet inte. Känner en viss oro ändå, så om nån känner igen det och vet vad det kan bero på så... Hur känns det för dig nu? Fortfarande likadant?
  • anlili
    skattenmust skrev 2016-03-06 09:56:00 följande:

okey, då är jag inte ensam i den känslan då, Jag har inte ont i fiffin just nu men natten till idag så var det som ett väldans tryck neråt, som sedan släppte men kom tillbaka i intervaller, lite som krystvärkar, så jag ska strax bege mig hemifrån till sjukan och kolla upp då det oroar mig, har inte känns lillan alls nu heller sedan i förigår.  Jag känner mig alldeles för orolig för att vänta nu, kanske man öppnar sig för tidigt, å går man i tid så kan dom sätta som ett gummiband runt livmodertappen, nu hoppas jag verkligen inte attd et är någon fara, men detta trycket kom och gick hela natten....ska strax åka in nu..

Bra att du kollar upp det! Hoppas att du får lugnande besked! Eller att de iaf kan göra någonting åt det. Vilken vecka är du i?
Svar på tråden BF Augusti 2016