• anlili

BF Augusti 2016

Nmg skrev 2016-03-19 16:13:47 följande:

Tack för era svar! När jag nämnare detta för läkaren på familjeläkarjouren sa sa han bara att det inte hade med uvi att göra men sa inget om jag borde kolla upp det?kan man få migrän om

Man inte har haft det? Under hela den dagen hade jag lättare huvudvärk. Jag ich dottern var i Sthlm och shoppade men vi bar inte runtNåt tunga kassar, sen när på Kvällen åt jag strips och hamburgare sen kom jag till hotellet ich fick uvi känningar, blev orolig över att jag inte var hemna samtidigt som min huvudvärk eskalerade kraftigt. La mig i sängen jag hade ont i nacke och axlar men jag kunde vrida på mig fast det va jobbigt, sa åt dottern att sänka volymen på tv för det blev jobbigt, fick inget panik över att om jag behöver vård ska då dottern ringa ambulans mm? Den började Jag må illa när jag tänkte på maten jag åt, tog 2 alvedon och den mådde jag mer illamoch kräktes, direkt efteråt försvann smärtan i axlar o nacke, huvudvärken var kvar en hel dag efteråt

Men mycket lättare. Kan det vara migrän?

Man tror ar migrän kan ha med hormoner att göra. Många som har migrän, däribland jag, blir av med den under graviditeten. Men man kan också få migrän under graviditeten om man aldrig haft det förut. Då har jag för mig att det brukar gå över efter förlossning. Det låter mycket som migrän det du beskriver. Vart i huvudet hade du ont? Oftast sitter det i tinningen och bakom ögat på ena sidan. Första gången jag hade migrän trodde jag på riktigt att jag skulle dö, hade aldrig haft så ont i huvudet förut. Började få migrän i 25-årsåldern och hade i spett sett aldrig ont i huvudet innan dess.
  • anlili
    Nmg skrev 2016-03-20 19:27:52 följande:

Det är ju helt sjukt va mycket grejer det finns, jag som har beslutsångest för allt. Haha. Är det nån här som har nån erfarenhet av fint love babysitter 3 in 1? Jag funderar på att köpa den ich även använda den som sovplats för barnet första tiden. Vi har väldigt litet sovrum så jag kommer inte få med spjälsäng bredvid sängen, den får står i bebisens rum, men jag skulle ändå vilja ha bebis i rummet första dagarna. Så en sån där skulle ju få plats i alla fall

I och med att den går att fälla till liggläge funkar det ju. Alternativt kan du köpa ett babynest om ni har plats för ett sånt mellan er i sängen. Jag tyckte det var mysigt att kunna ha henne så pass nära i början. Vi hade nest och en klassisk babysitter och de två grejerna var helt klart de bästa investeringarna jag gjorde under första tiden.
  • anlili

Så oerhört ledsen för er skull Serah! Hoppas att ni finner stöd i varandra och att ni tar ett igenom det här så gott det går. Och som flera andra har sagt, självklart ska du dela med dig och söka stöd även här utan att få dåligt samvete.

Angående att ta med barn på RUL så stod det så på vår kallelse också. Jag frågade innan varför och om det var en strikt regel. Min bm sa att det var mest för ens egen skull, för att det blir svårt att koncentrera sig på ultraljudet om man har en ettåring med som inte vill sitta still. Men om vi inte kunde ordna barnvakt var det fritt fram att ta med henne.

• anlili

Vad roligt att så många har haft/ska ha sina rul nu. Och att det har sett bra ut för alla. Grattis!

HazelGrace: Min bm sa att det hinner fyllas på tillräckligt om man går en halvtimme innan. Det är ingen fara om det är för fullt i blåsan - mer att det blir obehagligt om hon trycker för hårt på en full blåsa. Jag får alltid höra att blåsan är väldoft full - sist hade jag gått på toan 20 minuter innan ul och det var ändå mycket i. Fast jag är väldigt okänslig för sånt. Känner mig inte ett dugg kissnödig trots att hon säger att jag borde vara så nödig att jag måste springa till toaletten direkt efteråt, haha.

Igår fick jag ett nytt symptom. Magen kändes så spänd att jag trodde den skulle spricka. Och så gjorde det ont runt naveln, så pass att jag kakor kunde leka med dottern för att det var så obehagligt när hon bara nuddade den. Och hon är en riktig klättermaja när jag kommer hem från jobbet på kvällarna. Blev lite orolig, kändes aldrig så under förra graviditeten vad jag kan minnas, 6 efter lite highlander kom jag fram till att även detta var helt normalt. Och idag är det bättre tack och lov, har varit tråkigt att vara tvungen att hålla dottern på avstånd i 18 veckor.

• anlili
    Mulan91 skrev 2016-04-09 23:25:47 följande:

Jag trodde man inte fick använda nässpray? :o

Välkommen Linda!

Haha, nässpray. Man får använda, det är bara att risken att bli beroende är stor efterom man är gravid och därmed nästäppa så länge. Jag får panik när näsan täpper igen. Förra året var jag vaken i två dygn när jag var förkyld. Får för mig att jag ska sluta andas om jag somnar.

Så jag använde nässpray under hela graviditeten. Under förlossningen (krystfasen) täpper näsan igen och jag ber sambon om nässpray. Varpå barnmorskan tar en paus i heja-på-andet och ger mig en föreläsning om att nässpray är farligt, man kan bli BEROENDE! !!! Hahaha, lite fel tillfälle att ta den diskussionen kan jag tycka :)
  • anlili
    minMonchichi skrev 2016-04-10 17:42:30 följande:

Kul att se var flera av er kommer från, fortsätt uppdatera ni andra med!

Jag som är förstföderska har ingen aning om sånt här med råmjölk... När kommer det ungefär, när det är första barnet? Eller är det väldigt individuellt?

Är lite småskraj för såna här naturliga saker, men för mig helt nya... Är det något mer man bör förbereda sig på (förutom barnet hehe!)?

Än att brösten läcker, sammandragningar, ligament och växtvärk i magen. Borde man börja med någon speciell graviditetsträning? Något annat? När ska man börja i föräldragrupp/mammagrupp?

Läckande bröst behöver man inte få. Jag hade ingenting sånt i min förra graviditet. Däremot var det jävla jobbigt när man var lite längre gången och blev förkyld. Kissade på mig lite varje gång jag nös eller hostade. :) I övrigt har mina graviditeter varit väldigt "lätta " så vad man mer kan drabbas av får nån annan fylla på med.
  • anlili

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kö

• anlili

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

• anlili
    Nmg skrev 2016-04-17 07:27:26 följande:

Fråga till er som inte kan motstå att köpa lite kläder till bebis redan hur tänker ni med storleken? Stl 50 känns relevant men tänk om bebis är lång och lite tjock blir det 56 då ? Är så sugen att köpa nåt enstaka plagg ibland men jag är väldigt osäker på storleken! Eller kan alla nyfödda ha stl 50?

Det är nog väldigt olika. Vår dotter var 48 lång när hon kom och hon drunknade i 50. Dröjde minst en månad innan 50 satt bra. Men kompisens barn som vägde nästan 2kg mer när han kom växte ur 56 på en vecka.
Svar på tråden BF Augusti 2016