• anlili

BF Augusti 2016

Har ätit som vanligt och ökat ganska lite i vikt fram till för två veckor sen. Nu har jag gått upp 2 kg på 1.5 vecka. Och plötsligt blivit konstant vrålhungrig. Skulle kunna äta hela tiden. Och samtidigt har magen ploppat ut ett rejält hack så jag har svårt att hitta jämvikt i kroppen och har börjat vagga fram. Känns lite tidigt i vecka 25 men det kanske ger sig snart. Känns som att jag har tillväxtperioder och sen avstannar det några veckor innan det drar igång igen.

• anlili
    Mulan91 skrev 2016-04-24 11:27:45 följande:

Här gör MVC inga hembesök, bara BVC som kmr som ni skriver, efter hemkomsten.

Jag va dum som dammsög :( tyckte foglossningar varit "lugn" så tänkte att en snabb dammsugning inte kan göra så stor skillnad. Va fel jag hade haha har fortfarande ont idag :(

Blir så irriterad på FK också de vill typ neka mig sjukpenning pga hur min arbetsgivare lagt upp mina timmar! De tycker jag uppvisar förmåga på att kunna jobba som vanligt vilket är helt sjukt! Hade jag jobbat 100% som usk nu skulle min rygg krasa ihop efter första omvårdnaden jag ger mig på. Gah de suger!!

Angående sjukpenningen - ge dig inte. Har varit med om samma grej fast jag då var arbetsgivaren som lagt upp schemat "fel". De vill ju att man tar bort så många procent man är sjukskriven från varje arbetsdag. Den tjejen jobbade mycket nätter och tyckte att nattjobb var det hon klarade av bäst, så hon fick behålla nätterna och så tog vi bort från övriga pass. Då jobbade hon ju 100% av varje pass när hon jobbade natt. FK tyckte att hon borde ha gått hem efter halva passet - alltså mitt i natten eller inga nätter alls och då ha många korta dagpass. Men eftersom vi kunde motivera varför hon mådde bättre av det schemat hon fick fick hon rätt till slut - efter många samtal med FK och till slut ett byte av handläggare.
  • anlili
    Mulan91 skrev 2016-04-25 21:44:02 följande:

Tack för rådet! Men ska jag vara på eller ska jag be min arbetsgivare motivera mitt schema? Jag har över totalt 4h resväg per pass :/ Dagis ligger där vi bodde förut och kommunen godkänner inte att vi byter dagis för att min son ska börja skolan nu i augusti, han e för gammal. Bara pendlandet sliter ut mig :/ sen att behöva pendla så länge varje dag för 3h pass känns jätte dumt och helt ärligt får jag ingen vila utav det..

I det fallet jag var med om ringde även jag som arbetsgivare till FK för att förklara hur vi hade tänkt, men jag tror att det hade ytterst liten påverkan. Det var snarare tjejens egna argument som bet till slut. Men det kan ju va bra om din chef är med på tåget och vet hur du argumenterar mot FK om de skulle ringa upp hen och fråga. Vad är du sjukskriven för? Foglossning?

Enligt reglerna ska det vara en viss procent per dag, men om det finns skäl kopplade till det man är sjukskriven för kan de göra undantag. Men vissa handläggare känner bara till grundregeln och håller sig strikt till den. Då kan det vara bra att be att någon annan tittar på ärendet.
  • anlili
    Snuttispluttis skrev 2016-04-26 13:36:17 följande:

Det där med foglossning alltså. Kan det kännas när man kör bil också? Liksom strålar värk från korsryggen, genom höften och ut i höger lår. Sjukt irriterande är det iaf när bilen är enda sättet att ta sig nånstans :/

Det du beskriver som strålar genom höften till låret låter lite som det jag har. Får svårt att gå ibland och det händer att jag "fastnar" på en stol och inte kommer upp igen för att det gör så ont. Min bm sa att det troligtvis är ichiasnerven som kommit i kläm. Och är det så är det bättre än foglossning för det kan ge med sig. Foglossning blir man oftast inte av med och ofta blir det bara värre med tiden.
  • anlili
    skattenmust skrev 2016-05-02 10:40:04 följande:

hahha smiley heart....så går det när man kopierar sin status från facebook :)

Höjer mitt glas å skålar med en stor kall mjölk :) 

Grattis! Måste kännas helt fantastiskt! Kan roa dig lite till med att även jag läcker när jag nyser. Kan bli rejält mycket ibland dessutom, men konstigt nog bara hemma!
  • anlili
    skattenmust skrev 2016-05-02 10:59:42 följande:

Tack så jättemycket  , ja jag känner mig så lättad och glad, vi överlevde emot alla odds, haha galet :)

Ahh du gör det, skönt att man inte är ensam, blev rädd att jag läckte fostervatten, meeen antagligen inte då. Har tid imon till spec mvc å ska ta upp detta då med :) Men skönt att höra att man inte är ensam om det.

Min förra förlossning började med att jag läckte fostervatten. Jag försökte intala mig att jag "bara" kissade på mig lite :) Men det som skilde då från nu var att det läckte när dom helst. Jag kunde sitta/ligga helt still och det kom ändå. Därför tänker jag att det bara är kiss nu eftersom det bara kommer när jag nyser...
  • anlili
    Kela1981 skrev 2016-05-03 21:54:02 följande:

Jo det skiljer sig säkert från olika landsting.

Varför slipper du glukosbelastningen? Jag trodde det var något som alla gjorde? Är det beroende på BMI? Mitt BMI är normalt så jag tror inte att jag ligger i någon riskgrupp eller så :/

Glukosbelastning har inte ens kommit på tal hos min bm. När gör man det? Och varför? Och vad innebär det?
  • anlili

Tack Mika! Då kanske det bara görs på överviktiga här då.... Har läst att den där sockerlösningen ska va vidrig så jag är glad om jag slipper :)

• anlili

Här är en till som börjar tröttna på att vara gravid. Trodde aldrig jag skulle säga det, och det är inte själva graviditeten jag är trött på egentligen utan alla följdsymptom. Är extremt trött igen. Har förmodligen lågt blodvärde eftersom jag inte kan äta järntabletter. Känner mig dessutom allmänt sjuk och febrig. Har haft en temperatur på mellan 37.2 - 37.9 de senaste dagarna. Vet inte om man kan kalla det feber - man kan väl få lite förhöjd temp under graviditeten? Har också börjat må illa från och till och det här blivit svårt att få i sig nåt. Så nu har jag gått ner i vikt. Jag gissar att det beror på att magsäcken inte riktigt får plats längre. Skönt att få spy ur sig lite! Förhoppningsvis blir det bättre snart...

• anlili

Tycker också det är svårt att veta hur hon ligger. Än så länge är jag säker på att hon inte lagt sig till rätta iaf för rörelserna ändras hela tiden. Iom att jag har moderkakan i bakkant den här gången känner jag så mycket mer och det är ofta en stor knöl nånstans på magen. Är den stor antar jag att det är rumpan eller huvudet, men kan aldrig avgöra vilket. Det är ofta jag sitter och känner på "knölarna" och försöker klura ut vad som är vad och hur hon i så fall ligger,men det är skit svårt.

Svar på tråden BF Augusti 2016