Mulan91 skrev 2016-04-25 21:44:02 följande:
Tack för rådet! Men ska jag vara på eller ska jag be min arbetsgivare motivera mitt schema? Jag har över totalt 4h resväg per pass :/ Dagis ligger där vi bodde förut och kommunen godkänner inte att vi byter dagis för att min son ska börja skolan nu i augusti, han e för gammal. Bara pendlandet sliter ut mig :/ sen att behöva pendla så länge varje dag för 3h pass känns jätte dumt och helt ärligt får jag ingen vila utav det..
I det fallet jag var med om ringde även jag som arbetsgivare till FK för att förklara hur vi hade tänkt, men jag tror att det hade ytterst liten påverkan. Det var snarare tjejens egna argument som bet till slut. Men det kan ju va bra om din chef är med på tåget och vet hur du argumenterar mot FK om de skulle ringa upp hen och fråga. Vad är du sjukskriven för? Foglossning?
Enligt reglerna ska det vara en viss procent per dag, men om det finns skäl kopplade till det man är sjukskriven för kan de göra undantag. Men vissa handläggare känner bara till grundregeln och håller sig strikt till den. Då kan det vara bra att be att någon annan tittar på ärendet.