moen skrev 2016-06-22 09:40:05 följande:
Har lite funderingar om hundar och nya familjemedlemmar. Någon som har erfarenhet? Kommer ihåg att det var någon annan med hund här i tråden :)
Har två hundar, chihuahua så dom är inte så farliga... Problemet är att dom aldrig träffat ett barn innan och dom kan bita folk dom inte känner som kommer för nära. Dom ryker även ihop med varandra ibland. Är självklart lite nervös inför att bebis ska komma men tror dom accepterar henne efter ett tag. Men de här med första mötet och så? Ena är mer framåt, bestämd och aggressiv (hanen) och andra är tillbakadragen och rädd men försvarar gärna sin mat (honan). Funderar på att presentera lilltjejen i magen för dom en och en då dom ofta påverkar varandra.
Vi har också två hundar. Molly är 8år och papillion/corgi/dvärgpincher och Stella är 3år och boardercollie/labrador/DanskSvensk gårdshund. Molly har blivit en riktig surkärring på gamla dar så henne är jag faktiskt lite orolig för hur det ska gå med. Min gamla hund blev likadan när hon blev gammal, sur, grinig och vaktade sin mat. Hon bet faktiskt Felix en gång när han tog hennes mat. Stella är jättemysig med oss i familjen men väldigt osäker. Hon är en omplacering så vi vet inte vad hon varit med om innan. Hundarna har rykt ihop några gånger när de bråkat om ett ben. Eftersom Stella är mycket större så har det slutat med ordentliga köttsår på Molly. Nu var det längesen det hände (peppar peppar) och det är alltid Molly som börjar, så förhoppningsvis har hon lärt sig. Jag är inte så orolig så länge bebis är liten och ligger still. Värre när han börjar röra sig och kan ta deras mat och ben. Då gäller det verkligen att ha koll. Jag funderar på att ta med en filt eller handduk till BB som får ligga nära bebis så den luktar honom. Sedan får sambon ta hem den och lägga den i hundarnas korg innan vi kommer hem. Hoppas få stanna kvar på BB nån dag eller två och få vila upp mig utan hundar, ungar och snarkande sambo. ;)