Inlägg från: Curlingmorsan |Visa alla inlägg
  • Curlingmorsan

BF Augusti 2016

Frågade om den när jag låg inne på sjukhuset (v 12), men de sa att de inte skriver ut den. Så det beror kanske på vilken läkare man kommer till. För jag har hört att det finns gravida som har fått den.

Nej örter har jag inte testat, kan vara värt ett försök. Tack för tipset!

Här har också våren kommit ordentligt. Underbart! Vi är i husvagnen så medans jag har legat inne så har barnen varit ute i solen och lekt hela dagen. Hemma bor de flesta av barnens kompisar så man måste skjutsa dem, men här har de massor av kompisar på campingen. Perfekt när man inte har ork att aktivera/skjutsa dem. :)

• Curlingmorsan

Mika86 vilken vecka har du fått planerad igångsättning? Jag är riktigt förlossningsrädd och hoppas få en igångsättning. Ska på Aurorasamtal om två veckor.

• Curlingmorsan

Jag är inte så rädd för själva smärtan, den vet jag ju att jag inte kommer ifrån. Men förlossningen med min dotter var ingen rolig upplevelse. Vattnet gick på söndag kväll och på måndag kväll satte det igång. När vi kom in till förlossningen så möttes vi av en mindre trevlig bm, eftersom jag var förstagångsföderska och dessutom bara i v 36+4 så trodde hon inte att det var på g. Tog lång tid innan hon undersökte mig och förstod att det faktiskt var på g. Väl i förlossningsrummet så blev det ännu värre. Mina värkar avtog aldrig, kändes som en enda konstant lång värk, fick panik. Samtidigt gapar bm på mig för att jag inte tog bort lustgasen. Jag höll på att svimma och la mig då med huvudet neråt utanför sängen, då skällde hon för det. Kändes som hela förlossningen bara var panik och bråk med bm. Låter inte så farligt kanske, men min upplevelse var riktigt jobbig. Med sonen blev jag igångsatt pga foglossning/psykiskt. Då hann jag komma in i lugn och ro, förklara min rädsla innan allt satte igång. Fick även denna gång panik, men bm hanterade det på ett helt annat sätt, kanske för att jag förvarnat. Är rätt säker på att jag kommer få panik även denna gång. Den här gången är det med en annan pappa, han är inte lika omhändertagande och empatisk så rädd att han inte kommer vara något vidare stöd. Dessutom är jag rädd att han inte ska kunna förmedla mina känslor och min rädsla om jag inte kan göra det själv. Rädd att jag ska känna mig ensam i allt trots att han är med. Hade känts lugnare om jag visste att jag blev igångsatt och hann in i lugn och ro så jag själv hinner förbereda både mig själv och bm på min panikkänsla.
    Är livrädd för KS, så det vill jag absolut inte ha. Då får de söva mig!!!

• Curlingmorsan
    Hazel Grace skrev 2016-05-10 02:08:52 följande:

Curlingmorsan, fy vilken upplevelse! Första gången och bli bemött på det viset, håller tummarna att du får din vilja igenom denna gång. Tycker lite också att din kille får shapea up under förlossningen och ta fram sin mest stöttande sida så att du får känna dig tryggare. Ni ska ju göra detta tillsammans :) är det hans första? Kan ju vara omtumlande såklart. Men annars är ju kelas idé bra, att ta med någon mer som kan finnas till hands.

Kela hoppas du får snabbt svar på dina smärtor och att det inte är något allvarligt. Ta det lugnt med städningen, perfekt tillfälle att tvinga mannen att göra det ;)

Skattenmust, den där starka lilla du har där inne har det säkert jättebra. Så länge hon rör sig är det en seger, så som hon redan varit med om.

Har någon av er sökt gravidpenning? Och har ni fått svar än? Min kollega fick avslag hörde jag idag men skulle överklaga. Hon fick med sin förra så varför inte nu liksom? Jag känner att jag kommer bli otrevlig om jag jobbar för länge. Jobbar i butik. Har redan nu problem med humöret och jag tjafsar dagligen med kunder om priser och skit. I vanliga fall är jag lugn och sansad när jag förklarar för dom hur rabatter dras, medlemspriser osv. Men nu vill jag bara idiotförklara alla. Sambon fick två dagars silent-treatment efter en fånig diskussion om huruvida vitt bröd var nyttig frukost för ett barn. Jag kan gå loss på vad som helst och är lite rädd för mina egna reaktioner ibland. Å andra sidan är jag sjukt lycklig emellanåt och mår helt förträffligt. Känns skönt att kunna skriva av sig här iaf haha :)

Nej det är min sambos 3:e också, vi har två barn var sedan innan. Hans ex-fru är betydligt tuffare och känslokallare än vad jag är, så där behövde han nog inte stötta så mycket. Min mamma är nog ännu värre att ha med sig än min sambo. ;)

Inte så många dagar kvar med sol och värme för den här gången så ska försöka njuta en stund i solen i eftermiddag. Dagen igår gick åt till att sitta på akuten med dottern som fått en dörr uppslängd på sin fot. Inget brutet och ingen spricka men svullen och rejält ont. Så blir till att ta det lugnt och hoppa på kryckor några dagar för henne.
  • Curlingmorsan

Lämnar ni ofta urinprov till bm? Jag fick göra det vid inskrivningen v 12. När jag var där på andra besöket förra veckan tog hon inga prover alls. Bara pratade lite och lyssnade på hjärtljudet. Nu ska jag inte tillbaks förrän i mitten på juni när jag är i v 29. Verkar som ni andra både fått lämna urinprov och kolla järnvärdet oftare?

• Curlingmorsan
    Nmg skrev 2016-05-11 06:32:01 följande:

Nån som har tips för vad jag kan göra åt fötterna? Igår Kväll När jag skulle ta en dusch såg jag att jag hade lite svullna vrister. Der Har ju varit varmt nu npgra dagar och jag har ett VÄLDIGT stillasittande jobb, kan sitta hela dagen med paus för toa och lunch ungefär.'

Hjälper det om jag lägger upp benen på en stol medans jag jobbat? Kanske en liten stund ett par ggr om dagen. Könns lite nonchalant att sitta så och jobba... Med en laptop i knät men vad ska man göra... Vill inte se ut som en elefant vid fötterna. Ligger i sängen nu och ska strax upp och just nu ser de normala ut efter att ha legat en hel natt.

Måste man ha stödstrumpor? Får panik av tanken att ha de hela sommaren i värmen...

Har du inget höj- och sänkbart skrivbord så du kan stå upp lite ibland? Det brukar jag göra ibland, skönt att variera lite. Annars får du gå på toa ofta så du kommer upp och rör dig. :)

Fin mage Skattenmust! :)
  • Curlingmorsan
    Kela1981 skrev 2016-05-11 12:51:50 följande:

Då har jag varit hos läkaren och blivit sjukskriven. Jag tyckte att 50% nog var lagom men han propsade på 100% i och med att jag har haft så mycket sammandragningar. Så nu är jag hemma på heltid till 17/6. Fick nästan lite skäll av läkaren då han tyckte att jag inte tog sammandragningarna på allvar :( Sa att jag måste ringa fl om jag känner samma igen så att jag får komma in på kontroll.
    Är onekligen inte så bra på det här :/
    Han var dock riktigt bra och lyssnade ordentligt på vad jag sa osv. Dessutom idiotförklarade han sjukgymnasten jag var hos igår så nu väntar jag på en ny tid hos en annan.

Skönt att du fick träffa en bra läkare som tog dig på allvar. Hoppas du även får träffa en bättre sjukgymnast nu!

Har ni mycket sammandragningar? Jag har en del varje dag. Oftast är det när jag tar det lugnt. Ibland gör de inte ont och ibland gör det ont som mensvärk. Tänker att så länge det inte gör jätteont så är det ingen fara. Var så längesen jag var gravid sist så kommer inte ihåg hur det var då.
  • Curlingmorsan

Har funderat lite.... vad kommer man kalla våra barn födda 2016? Barn födda 2007 kallar man ju för 07:or eller 07:a. Men barn födda 2016 vad kommer man kalla dem? 16:or eller 16:a låter ju inte klokt.

• Curlingmorsan

När jag väntade min son så pluggade jag en termin. När den var slut i december så fick jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Hon nästan skrattade åt mig på Arbetsförmedligen då jag var höggravid och skulle ha i februari. :)

• Curlingmorsan
    Mika86 skrev 2016-05-12 15:33:23 följande:

Är rätt glad nu att man är mammaledig o slipper krångla med FK, de är ju inte alltid lätta att ha att göra med. Skönt för er som fått igenom gravpenning nu

Sitter med o fundera på det här med årtalet, sånt jag inte tänkt på innan men just de här -tonåren är svåra, 16or låter fånigt men 16ar låter mer fel.

Har ändå barn födda både 13 o 15 men aldrig tänkt på det, haha vilket huvudbry man fick nu

Ja det är väl mellan 2013-2019 som det blir lite svårt med hur man ska säga. Ger väl sig men har tänkt mycket på det. :)
Svar på tråden BF Augusti 2016