• Mal Mal

BF Augusti 2016

Kela1981
    Vad jobbigt! Ibland önskar man att man kunde dela sig i tre! Då hade man kanske räckt till! Vi har det liknande här ibland då våran tvååring varit jättearg och skrikig sen bebis kom. Han vaknar o skriker o smäller i dörrar om nätterna :( Börjar bli lite bättre nu dock. Jobbigt att bli storebror...

För övrigt är min bebis superförkyld :( Kör både koksaltspray och Physiomer Baby Mist. Kan verkligen rekommendera den sistnämnda! Den spolar rent och kan användas från nyfödd! Så min bebis sover endast i bärsele dagtid, så synd om honom. Ledsen och besvärad av slemmet/snoret i andningsvägarna. Tack o lov kräks han en del pga det så hoppas en del kommer upp/ut..

• Mal Mal

Min kille har fått krupp.. Gick jättefort.. Vid 13-tiden började det och nu är vi på akuten :( Stackars! Det gör ont i mig o se han så dålig...så liten. Vi kanske blir inlagda.

• Mal Mal

Nmg
    Ja han har varit jätteförkyld i två dygn. Ingen feber dock, men jobbigt slem och snuva.

• Mal Mal

Jag tog inte vaccinet 2010 för svininfluensan. Jag vaccinerade mig heller aldrig mot säs-influensa som gravid, vilket de runt omkring mig ville att jag skulle. Men för barnen så tycker jag det är bra med vaccin när det är väl testat och tycker då vinsten är större än förlusten om ni förstår mig.

För övrigt blev vi inlagda igår em och min kille har fått inhalera både adrenalin, ventoline och fått kortison... Nu är han bättre men väntar på provsvar om rs och lite fler undersökningar. Gör så ont i mammahjärtat!

• Mal Mal

moen
    Jag har efterkontroll på tisdag och letar anledningar att avboka :( Jag tror jag ska gå. Är dock inte redo o vädra muffen för nån än men får väl försöka bita ihop.

Hallonpajen
    På tal om kost så är lilleman jättekänslig. Jag kan inte äta nåt som smakar! Maten är väldigt okryddad just nu. Dock verkar kaffet gå bra. Dricker två mindre koppar på morgonen och ibland en el två på dagen.. Tog Ipren sön och mån för huvudvärk. REKOMMEDERAS EJ! Han skrek nästan nonstop två dgr i sträck.

För övrigt gav sig kruppen, fick stanna ett dygn på sjukhuset o inhalera. Dock är han tokförkyld. Kör Physiomer Baby Mist och även massa koksalt. Någon som har nåt bra tips för att hjälpa en liten bebis med förkylningen? Han hade det jobbigt inatt och svårt att äta. Sover väldigt gott på bröstet men annars nästan inte alls.

Jag har även jag massa irritation på svärföräldrarna och andra i familjen, men efter 10 år så orkar jag inte riktigt "go there", det tar för mkt energi och snart kommer jag nog explodera och då blir det inte kul för dem el för mig tror jag!

• Mal Mal
    Mulan91 skrev 2016-09-22 12:15:25 följande:

Nmg akta dig haha har hört om par som haft svårt med att bli gravida men när det väl hänt en gång så sker det lättare igen! :) har också svårt med preventivmedel, ska förmodligen köra på kopparspiral och hoppas på det bästa för jag vill verkligen inte bli gravid igen :P

Anlili jag äter som vanligt jag med, har märkt att lillen blir oroligare på kvällstid mellan 18 och 20 ungefär. Vet inte om det är gaser dock...

Hur ofta sköter era bebisar magen? Min son gör det konstant :o typ en gång i timmen! Är det normalt haha?

Min bajsar typ hela tiden.... Det gjorde mina andra två barn också.. Kul på natten när man byter tredje bajsblöjan :( Han bajsar gärna vi 01-03 tiden..

Vill inte ha ngt preventivmedel alls helst!! Vill inte bli gravid heller. Försöker övertala min man till att knipsa sig då han verkligen inte vill ha fler barn nu (dock är han "bara" 31 år). Men han verkar tycka det är lättare om jag löser den frågan. Är dock riktigt trött på p-piller/hormoner och vill inte stoppa upp ngt heller. Får väl diskutera med bm på tisdag......
  • Mal Mal

moen
    Ja jag har hört att vi kvinnor också kan knipsa oss.. :) Även om jag inte tänkt skaffa fler barn så känns det så definitivt, vet inte om jag är redo för det..?

• Mal Mal
    moen skrev 2016-09-23 18:26:12 följande:

Sitter så dåligt när jag ammar. Har fått så sjukt ont i ryggen, lite för att jag bär, men mest för att jag måste sitta säckigt. Använder oftast en helt vanlig huvudkudde men funderar på om man kanske ska införskaffa sig en amningskudde. Är det stor skillnad? Kommer barnet upp mycket bättre än med en vanlig kudde så jag slipper böja på ryggen? Tycker att det känns så sjukt dyrt för bara en kudde :S men om det räddar min rygg så är det väl värt. Någon som ni rekommenderar? :)

Har bekymmer m min rygg och räddningen för mig är en kudde bakom ryggen, i ländryggen. Fast jag liggammar mest. Tycker det är så skönt! Haft så ledsen/skrikig bebis och tillsammans med kass rygg kan jag tacka min bärsele (Ergobaby) för att jag överlever dagarna! Det är enda sättet att få honom o sova dagtid, nu när han är förkyld/hostig och/eller när han har magont.
  • Mal Mal

Här avlöser sjukdomarna varandra.. Än så länge har bebis "bara" haft krupp och efterföljande förkylning. Fortf rosslig dock. Mina andra två barn och min man har haft feber och höstblåsor! Mindre kul! Min tvåa var sjuk hela våren i princip så hoppas innerligt att vi slipper en likadan höst. Vill inte va instängd mer än vad man redan är av en liten bebis.

Hur går det för era bebisar med förskole-syskon?

• Mal Mal
    Snuttispluttis skrev 2016-09-28 12:49:32 följande:

Säger inte att det riskfritt att samsova, så ni inte missförstår. Men jag samsov med min första och gör det nu med min lilla. Och då menar jag ligga precis bredvid utan rede. Jag försöker hålla mig vaken när jag liggammar så hon inte ska få ligga och snutta obegränsat, men oftast somnar jag. Vi sover riktigt gott båda två och varken rapar eller byter blöja på natten. När jag ska byta bröst reser jag mig och flyttar henne till andra sidan och lägger mig igen. I med bröstet och sova vidare. Jag har nollkoll på hur ofta eller hur länge jag ammar på natten :P

Det här funkar iaf superbra för oss. Men så dricker jag aldrig alkohol, vi har "korven" som vägg mot min mans del av sängen, hon har egen filt och jag vet att jag inte rör mig nåt i sömnen med henne bredvid.

Enda nackdelen som jag kan komma på är att hon har svårt att somna utan bröstet på dagen. Och hon gillar inte att sova helt själv i sitt rede om jag inte ligger bredvid. Men för mig är nattsömnen viktigare och jag kan ju ta henne i sjalen på dagen om hon verkligen inte vill ligga själv :)

Här har inte mitt bvc nån föräldragrupp :( Tror att jag ska byta faktiskt. Går på öppen förskola på en annan bvc och den är mycket större och personalen verkar mycket roligare.

Då gör vi lika du och jag. Jag vet att det finns viss risk. Men detta är min tredje jag gör så här med och jag tycker det funkar så bra. Sover hela natten förutom ammandet. Går tyvärr upp o byter blöja eftersom han gillar att bajsa vid 01-04. Igår la vi oss redan kl 19 :) Jag var så trött att jag inte stod ut att va uppe längre. Så då behövs verkligen blöjan bytas på natten. Mellan 05 och 06 funkar inte bröstet längre då vill han gå upp, och det är helt okej...
Svar på tråden BF Augusti 2016