Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Min son är inne i 4e utvecklingsfasen. Han blir ilsken för minsta lilla, om hans händer försvinner (pga reflexen de har) blir han sjukt arg och börjar gråta och skrika. Om han inte når sin ena hand när han äter blir han också galen (han håller sina händer äter) han är väldigt känslig men distraherar man honom så blir han på bra humör igen direkt! Skönt de iallafall :)

• Misszandra
    moen skrev 2016-11-13 06:28:28 följande:
    OBS gnälligt inlägg

Visst är 4e fasen kul?! ;) och att den ska vara så länge.. den här fasen har gjort något med min och sambons förhållande (egentligen är det ju inte fasen det är fel på, utan på mig och sambon..). Hon kan inte vara hos honom. Hon skriker på en gång när han tar henne. Och inget vanligt gråt, utan hon skriker lungorna ur sig i ren panik. Så blir hon knäpptyst när hon kommer till mig. Han blir frustrerad för att han känner sig hjälplös och tar ut det över mig. Han är så otrevlig och säger så otrevliga saker.. han försöker inte ens dölja det när vi har gäster utan blir nästan ännu elakare då och dumförklarar mig på en gång.. han har blivit som en annan person senaste dagarna. Som att han är avundsjuk på mig. Hon är inte så lätt nu och blir så där frustrerad som du beskriver, Misszandra, så jag blir också väldigt slut när jag får kämpa själv med henne utan att kunna få avlastning. Och så blir jag irriterad över att inte sambon kan hjälpa till. Han har typ gett upp nu så han lägger henne i sängen på rygg, lägger sig bredvid på rygg så hon inte ser honom, hon börjar skrika och han "ser du hon vill inte va hos mig." Ne men de är ju fan klart när du är sådär tråkig! Jag säger "men sjung, lek eller nåt då. Hon måste bli underhållen hela tiden annars skriker hon." Han "'jag har ju försökt"....

Jag försöker verkligen hålla minen och ignorera hans elakheter för jag vet att han innerst inne är jätte ledsen. Men det tar verkligen på krafterna och jag blir nog mer sårad än han :(

Hörde att dottern pruttade nu och det lät som att det kom bajs. Jag är väldigt täppt i näsan så känner ingen lukt. Bad sambon byta hennes blöja (vi har kommit överens om att han ska göra det på nätterna om han inte börjar tidigt på jobbet). Hon skriker mer än vanligt och tydligen va blöjan nästan tom. Han kommer tillbaka och man får höra att man är sämst som inte kan skilja på en full och en tom blöja.. jag får inte ens lämna över henne till honom för att gå och kissa för då tycker han att jag går på toa hela tiden och att jag har fel på systemet och borde gå till doktorn... ?!?!?!

Idag är det fars dag och han ska få en jättefin kopp med en bild på han och vår lilla tjej. Har slagit in den riktigt omsorgsfullt och lagt väldigt mycket tid på det. Men nu har jag bara lust att kasta paketet i väggen och säga åt honom att dra åt helvete.. hoppas han blir sig själv snart igen :/
    Men usch säger jag bara! Jag som tycker att jag har det jobbigt då min sambo både pluggar heltid och jobbar halvtid och har inte mkt tid över för mig och lillen. Men sådär otrevlig är han inte, vi kan också bråka då han kan ifrågasätts varför jag ska duscha när jag gjorde det igår! Hmm, jaa. Om jag känner för att duscha 3 gånger om dagen ska jag väl få göra det utan att bli ifrågasatt?

Jag kan förstå att det är jobbigt för din sambo att inte kunna ta henne osv men det är ju för bövelen inte ditt fel att det har blivit så. Som mammaledig är man ju första anknytningspersonen i bebisens liv och ofta den bebisen tyr sig till, oundvikligt att det inte blir så. Vår son är helst hos mig men är ganska nöjd hos pappa också, iallafall ett tag. Vilket är skönt, jag kan gå och handla/duscha utan problem.

Men jag tkr helt ärligt inte att du ska ta sån skit från din sambo (jag vet att det är lätt för mig att sitta och säga) men eftersom du inte gjort något fel ska inte du få skäll eller dåligt samvete och att bete sig illa framför folk visar ju att han verkligen inte bryr sig. Usch, hemskt att du ska behöva vara med om det.
  • Misszandra

Asså, är det nån mer än jag som märker att de saker en bebis ska uppnå i kommande utvecklingsteg redan har kommit för längesen hos bebisen?

Jag läser i den appen (the wonderweeks) och när han är 19 veckor gammal ska han vara inne i utvecklingsteg 4 som nu redan börjat så smått. Läser om alla grejer han ska klara av EFTER detta utvecklingsteg. Alltså som 20 veckor typ, och han har redan gjort typ 90% av allt i några veckor nu. Kollar på videorna och min son beter sig precis som är flera veckor äldre. Jag la märke till det redan vid förra utveckligsfasen då han också redan gjort många av de grejerna ett tag innan den fasen började. Kan det vara så att han är en fas före än han ska vara? Att det han ska klara som 19 veckors klarade han som 12 veckors?

Hade det bara varit nån grej han redan kunde hade jag nog inte lagt märke till det men allt de beskriver i fas 4 kan redan min son. Förhoppningsvis blir denna fas lugn då, kanske inte för mkt skrik och gråt! Håller tummarna (y)

• Misszandra

Jag känner att vi inte har några rutiner alls när det kommer till sömn. Jag själv är väldigt oregelbunden och gillar att va vaken på kvällen och sova på förmiddagen. Typ igår, somnade inte min pojke innan kl 1 på natten, men han var inte på dåligt humör eller så, och då gör det inte mig något. I vanliga fall brukar han somna mellan 21-23 och jag byter blöja innan jag lägger mig och då får han äta igen, i hopp om att få sova längre tills nästa amningstillfälle! Han brukar vakna 2 gånger på natten, och en på morgonen men vi somnar om igen och går upp mellan 9-10 tiden.

Helt ärligt så vet jag inte om vi någonsin kommer få rutiner för jag själv är så oregelbunden och oförutsägbar. Jag försöker skapa rutiner genom att han ska sova i sin säng på dagen men oftast blir det att jag lämnar honom i vår säng efter han ätit och somnat för att slippa råka väcka honom för att lägga över honom!

• Misszandra
    Nmg skrev 2016-11-14 21:52:02 följande:

Behöver era åsikter!

Nästa vecka har jag blivit tillfrågad om jag vill vara med och vara värdinna på vårt företag när det är en "hel dag för allmänheten", jag skulle tycka det vore kul att vara med samt en chans att få

Visa upp mig och nätverka då jag vill byta jobb. Tänkte i så fall vara med på första passet bara som är 2,5 tim (tar ca 10 min att gå dit och 10 tillbaka) min man är tyvärr borta hela dagen då han ska iväg med En kompis. Så nu till frågan, jag tänkte fråga syrran om

Hon kan passa bebis en stund när hag är borta och sen ska jag , syrran dottern, bebis hem till min mamma och äta lunch. Problemet är att svärmor

Kommer bli skitsur om jag inte har frågat henne om barnvakt. Så hur ska jag göra ska jag skita i att gå dit och stanna hemma så att det inte blir sura miner eller ska jag skita i att hon blir sur och gå på det där?

Måste hon veta att du ska dit och att din syster är barnvakt? Om ni vet att hon bara blir sur så berätta inte. Vad tkr din man om att hon inte får vara barnvakt? Tror du han kommer berätta om han vet att hans mamma blir ledsen och besviken?

Sen tkr jag absolut att du ska sticka dit om du vill, och du litar ju på sin syster. Så där finns inga problem, jag tkr inte heller att du ska strunta i att göra grejer som du vill göra pga hur din svärmor kan reagera och vad hon kommer tycka, inte ditt problem!
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-11-18 14:45:51 följande:
    Jag har sån Alvedon man dricker hemma för bonus tar ibland då han blir förkyld och så. Men förhoppningsvis behöver vi inte använda den :p
    Något som BVC sa är att bebisar oftast spottar ut mkt av det som de får i munnen och man vet ju inte hur mkt av alvedonen som faktiskt kommer i kroppen då. Så hon rekommenderade också sup-tablett för bebisar, vi köpte hem men behövde inte använda. Hans temp höjdes från typ 37.2 till 37.8 som högst och han mådde bra förutom att han sov ovanligt mkt den dagen och nån dag efter.
  • Misszandra
    moen skrev 2016-11-26 17:24:16 följande:

Idag fick våran lilla tjej sin första smakportion :) Va jättekul och hon älskade de! Potatis och majs ;)

Jag har fuskat lite, min son har fått smaka på clementin och äpple, ett tag. Han suger ut safterna, igår fick han smaka havregrynsgröt och idag mosad avokado. Han verkligen älskar det, men minerna han gör är ju bara för roliga. Tur man har kamera så man kan föreviga ögonblicken!
  • Misszandra
    moen skrev 2016-11-26 18:25:17 följande:
    Haha ja de ser kul ut :'D de e tur att man har kamera!! Hmm har hört att man inte ska ge dom frukt tidigt för det är för sött?

Ikväll ska vi börja borsta tandsingarna också :D Stora tjejen!
    Jag har också hört det men han är så nyfiken på allt och blir glad över all mat jag stoppar i hans mun, sen tkr jag frukt är bra oavsett hur sött de än är, så det struntar jag i. Han blir nämligen lika glad över havregrynsgröt som han blir av en clementin. Så det har inte satt några spår hos honom!

Åh herregud, har hon redan fått tänder? Jag hoppas min inte får innan jag slutar amma. Han har börjat bitas och hade han haft tänder hade det gjort bra mer ont än de gör nu, så tack gode Gud för det! ;0
  • Misszandra
    moen skrev 2016-11-27 16:42:33 följande:
    Ja men då är det bara att köra på! :) det sägs sp mycket så man vet inte vad som stämmer. Så länge det funkar för en själv och sitt barn är det ju inga problem!

Ja hon har två små tänder :) dom där fram på underkäken. Fan vad vassa dom är.. och nu känner jag verkligen när hon biter. Man ropar ju aj automatiskt och då tittar hon bara på mig som "vadå???"! Skitunge :D <3
    Asså haha, det känns lite som "bara för att" men måste fråga, hur blev din dotter vid tandsprickningen? Min son har börjar dregla jättemkt, han biter verkligen på AALLLT, och han tar allt till munnen. Idag har han varit så otroligt gnällig, inte velat äta riktigt och nästan kvittat vad jag gjort så har han ändå inte varit nöjd. Kan det vara tänder på g? Asså han har så mkt saliv att det bara rinner och rinner, aldrig varit så förut, bara idag. Försökt känna men tkr det är svårt för han vill inte riktigt "hjälpa" mig med det, bara tugga.
  • Misszandra
    moen skrev 2016-11-28 22:48:08 följande:
    Ja typ ganska exakt som du beskriver det :D hon har dreglat ett tag nu, så de bara rinner ur henne. Kanske 1 månad har det runnit mer än vanligt. Hon började bita då också. Gnällig va hon ca 1v innan ja upptäckte tänderna men nu när dom väl är igenom har hon blivit en helt ny bebis. Så glad hela tiden! Jag tyckte att jag såg tänderna under tandköttet när hon skrattade ca 1 månad innan dom kom också. Typ som att dom lös igenom när man tittade i dagsljuset, och tandköttet va lite ljusare just där (som att blodet pressats bort). Dom kanske är på G för lillkillen med! Haha grattis :'D! Hoppas han inte vill testa att bitad under amning! Hon bet mig så hårt idag när jag ammade så jag ropade till "aj!!", hon stannar upp och tittar på mig, sen skrattar hon. Sen gör hon så flera gånger om! Biter, tittar på mig och skrattar... jag tittar bort och försöker hålla minen så hon inte tycker det är kul.. ville bara skrika av smärta xD jäkla skitunge! Känns som att mina bröstvårtor brinner nu flera timmar senare
    Haha ååååh nej, det är exakt det jag är så rädd för. Han började för några dagar sen med att bita och dra ifrån bröstet och utan tänder gör de också ont. Idag har han varit konstant gnällig, aldrig varit med om detta förut. Får lite halvt panik då sambon är bortrest också så ingen avlastning, han kan inte sitta själv men även fast han är hos mig så gnälls det ändå. Detta eviga gnällande asså. Och det var när han började dregla som jag misstänkte att tänderna kanske är på g, det bara rinner, känns nästan som att nån glömt stänga kranen, från en dag till en annan. Hela jag har varit täckt av saliv idag, det ska gnuggas och bitas hela tiden. Måtte det gå snabbt om den nu ska komma. Men usch, stackars våra bröst, hur ska detta sluta? :0 hur lång tid hade din dotter sin gnällperiod innan tanden kom? Dreglade hon länge?
Svar på tråden BF Augusti 2016