• Mulan91

BF Augusti 2016

moen skrev 2016-10-08 22:23:38 följande:

Mulan, jag och några mammor ska träffas och gå på babyrytmik som hålls på en av de öppna förskolorna här i orten :) måndag kl 14 ska det vara. Du får gärna hänga på om du känner för det :D vi träffades en gång tidigare på ett info möte på BVC

Åh tack för inbjudan! Hade dock besök :( men nästa gång kanske? Kram :)
  • Mulan91

Ska kika på den där appen!

Ledsen att man ej varit så aktiv, min lilla kille har haft mycket gaser o därav inte varit så glad... När han då sovit eller varit glad har jag inte haft tid att vara här så mycket.... Min son har börjat svälja mer luft nu när han ammar o då blir d kaos :( nån som varit me om nåt liknande o har tips mot magont eller så? Han börjar jämt slingra sig när han ska äts nuförtiden , just när han svalt luft. Han är dessutom väldigt svårrapad :(

Sen har han en orolighetsperiod också mellan 20-22 varje kväll, nån som känner igen sig?

• Mulan91
    moen skrev 2016-10-20 22:15:04 följande:

Jag har ju fortfarande problem med att min lilla tjej spyr konstant (kaskader). Hon måste dessutom rapas för att hon sväljer luft. Finns nog inte så mycket att göra mer än att rapa honom. Du säger att han är svårrapad. Testa att mellan rapa honom. Mjölken kan lägga sig som ett lock och göra det svårare för luften att komma upp, då underlättar det att man rapar lite då och då under amningen. Testa att rapa efter att han ätit ca 3 min.

Använder du Windi pysventil för hans gaser också? Funkar super bra på min lilla :D du kan ju testa att ge honom magdroppar också

Tack så mkt ska testa att mellan rapa! Jobbigt att lillan fortfarande spyr :( hoppas d går över snart!

Pysventilen fungerar bara ibland av nån anledning :/ typ 3/10 gånger, kanske jag e för snabb med att ta bort den? Har testat minifom magdroppar men de funkade bara första natten. Igår började vi med fänkål/anis te, får se om d ger nåt. Sen finns ju Sempers magdroppar men har inte testat de än, får göra det om det ej blir bättre.

Har lillan alltid svalt mkt luft? Min son började med det för några dagar sen :/
  • Mulan91
    moen skrev 2016-10-22 07:11:49 följande:

Mulan, hmm konstigt att Windi inte riktigt funkar på han :/ jag vet inget om det där haha men funkar typ varje gång på min. Kanske det inte är gaser alla gånger du testat? Jag tror att min alltid svalt luft då hon alltid måste rapas och är väldigt gasig. Hon fiser som en vuxen man haha! Vi använder Sempers magdroppar. Vet inte riktigt hur dom fungerar men igårkväll när hon skulle få sina droppar märkte jag att dom va slut så vi lär väl se idag om dom hjälpt eller inte :D

Jaa jag vet inte kanske tar ut den för fort! För ibland kmr det inget o sen några min senare pruttar han själv och då visar det sig att han faktiskt hade gaser ändå? Jätte skumt. Men ska försöka igen!

Haha känner igen det där med en minsting som pruttar som en vuxen xD

Jag kanske ska prova Sempers droppar snart. Trooor problemet ligger i att min mini inte rapas på natten... Jätte svårt för om jag försöker rapa honom så vaknar han, och måste ammas till sömns igen o d blir en ond cirkel. Så jag brukar inte rapa honom så han får sova... Pest eller kolera? Haha brukar du/ni rapa era även på natten?
  • Mulan91
    Moorii skrev 2016-10-22 07:59:32 följande:

Haha, precis så vi ska göra XD satte in kopparspiral för två veckor sen och lär väl plocka ut den i mars igen. Kände som du att det KAN ju hända, och hade nog gråtit om jag blivit gravid igen efter tre månader :P känns skönt att ha lite kontroll på det nu iallafall.

Tänkte också sätta in en kopparspiral! Hur har du mått av den?
  • Mulan91

Usch känner mig dum som klagar när du verkar ha det ännu jobbigare med alla kräkningar.. Hur håller du ihop? Jag börjar nästan böla av frustration som det är just nu!

• Mulan91

Vad olika det var med rapandet! Skönt att man inte e ensam om att hoppa över rapandet under natten...

Zarisen min son sover rätt mycket, om jag skulle gissa så är han vaken Max 5-6 timmar sammanlagt av 24h

• Mulan91
    Nefermiw skrev 2016-10-23 20:16:46 följande:

Läste i senaste nummer av Vi Föräldrar att man inte bör ge fänkåls te barn under 4 år och ammande kvinnor eftersom man inte vet tillräckligt mycket om effekterne. (nr 11/2016 sida 30)

Jag såg att d e en hel del diskussion om fänkål men jag såg att det inte fanns något konkret om det skulle vara någon fara.. Fänkål har ändå givits till barn och ammande i väldigt många år så jag ger det eftersom minifom inte funkat. stackarn får så ont så jag vill inte att han ska lida :( det har faktiskt blivit bättre med fänkål iaf! Men tack för rådet !
  • Mulan91
    Moorii skrev 2016-10-25 20:01:56 följande:

Våran kille sover ungefär likadant, fast på dagarna sover han bra när han ligger i vagnen. Går minst två timmar varje dag, sammanhängande då, och han sover oftast hela den tiden. Kvällarna är han ganska svår, vill inte komma till ro och somna och till slut skriker han av trötthet :/ varje kväll måste jag komma på ett nytt sätt som lugnar ner honom, funkar nästan aldrig med samma sak.. Har blivit så att han också vänt på dygnet, vaknar mellan 9-11, då med tre uppvak. Hoppas det är en fas, de jobbiga kvällarna. Har pågått i två veckor nu kanske. Hur gammal är din lille?

Min son har också blivit sådär jätte svår på kvällen! Inte ens tutten duger, just nu vill han bara ligga på min mage med napp i munnen o sin filt över sig..
  • Mulan91
    Moorii skrev 2016-10-26 05:55:59 följande:

Åh, visst är det jobbigt :/ nä, tutten duger inte här heller när han blivit sådär skrikig. Ikväll var han likadan, med skillnaden att han vaknade en kvart efter vi lyckats få honom att somna, suck. Inatt har jag dessutom haft svårt att sova, trodde inte det var möjligt som småbarnsförälder! Men jo. Lillen somnade om strax efter fem efter matning, men här ligger jag och kan inte sova :/

Usch va jobbigt! Haha skulle ta en selfie häromdagen o kände inte igen mig själv :o hade så mörka ringar under ögonen haha :( fy!

Om nån bhvr öka mjölkproduktionen kan jag tipsa om fänkålste! Dricker ju det för lillens mage o så märkte jag att brösten e sprängfyllda hela tiden nu (hade lagom innan o lite till) , läste på lite och det är tydligen fänkålens förtjänst.
Svar på tråden BF Augusti 2016