Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Jaa det var verkligen skönt att få bekräftat att allt stod rätt till, man har ju ändå oroat sig och att fortsätta oroa sig i onödan känns bara onödigt. 

Hazel Grace: kan det vara så att din bebis har fixerat sig? Jag har märkt sen han fixerade sig att jag har mkt mer foglossning, har väldigt svårt att göra vissa grejer och att ligga på ett sätt en längre tid fungerar inte längre. Doktorn sa också igår att när de fixerar sig kan man känna mer smärta och foglossningen blir oftast värre. 

Sen känner jag igen mig i det du skriver, sover också alltid på mage och det är nog det jag saknar allra mest. Sover också dåligt, vaknar typ 100 gånger per natt och är helt slut hela dagen. Nu jobbar inte jag, som tur är för då hade jag nog varit ett riktigt åskmoln. Sen får man lov att ha dåliga dagar och bara tycka synd om sig själv, det är verkligen tillåtet när man är i slutet av graviditeten har jag märkt. Jag gnäller ofta, OFTA. Och det är tillåtet! :) 

• Misszandra

Jag tänkte också fråga, ni som planerar att amma, ska ni köpa hem ersättning fall i fall det inte skulle fungera? Detta är ju mitt första barn och vet inte riktigt hur man brukar göra, är bara rädd att om jag har det hemma är det lätt att ge upp. Och vilken ersättning rekommenderas? Jag stod och kollade i hyllorna på Ica Maxi för nån dag sen och känner mig bara så förvirrad, det kändes som rena djungeln. 

• Misszandra

Tack för tipset Snuttispluttis ang ersättning. Jag kollade in NAN men tänkte att det fick bli ett annat tillfälle då jag blev helt förvirrad och tänkte att jag fick fråga er här innan jag ger mig på att köpa något. 

Hazel Grace, vilken vecka är du i? Jag är 99% säker att han fixerade sig natten mellan 32+5-32+6. Den största skillnaden jag kände var att magen fick en annan form och att min halsbränna var som puts väck, inte känt av den alls sen dess. Har haft det till och från varje dag i ett antal veckor då han legat så otroligt högt upp (ska inte ta ut min glädje i förskott nu, för då kommer den väl tillbaka) Sen att jag helt plötsligt fick problem med att sova, kvittar hur jag ligger så kan jag inte ligga så för länge för då gör de ont och ändrar jag inte ställning känns de som att nån sliter av mig höfterna. 

Sen fick jag göra VUL nu igår för att kolla min tapp och då såg man att hans huvud var verkligen låååångt långt ner. Man såg hans skallben precis vid tappens början. Så som jag har förstått det kan de fixera sig tidigt, speciellt om de är första graviditeten och vara fixerade i flera veckor. Det betyder inte att förlossningen är på G, även om man blir lite nervös. 

• Misszandra
    HJohannesson skrev 2016-06-19 19:04:17 följande:
    Jag har köpt hem ett paket Semper och har flaskor redo om det inte fungerar :)
    Flaskor inhandlade jag på min Gekås tur för nån månad sen, tror jag också köper ersättning, känns säkrast. Och som Hazel Grace skrev att man kanske står där mitt i natten och det fungerar inte, och ingen affär öppen. Det kanske fungerar som ett lugn också om man har det hemma, att man blir lugn av bara tanken. Jag vill verkligen att amningen ska fungera, så ska satsa stenhårt på det. 
  • Misszandra

Kela det var jag som skrev det om att foglossningen kan bli värre om bebisen fixerar sig. Jag har själv märkt av det och även doktorn sa det till mig i lördags. Min foglossning är helt sjuk nu, jag har så himla ont i mina höfter, sover sjukt dåligt och har ont bara jag rör mig. 

• Misszandra

Asså jag har en fråga som kanske inte är helt fräsch, haha. Jag undrar om det bara är jag. Jag har typ varit förstoppad hela graviditeten, gjort nr 2 kanske varannan var tredje dag ungefär och det har inte alltid varit helt lätt, ibland har det gått fler dagar emellan. Nu i en vecka har jag haft typ diarré och behövt gå på toa mellan 2-3 och 5(!!!!) gånger per dag. Det bara vände tvärt och blev en så lustig omställning för en, vad kan de bero på? Nån annan som känner igen sig?

• Misszandra

Jag är i vecka 34, och vill gärna inte ha det så här i flera veckor till. Fast jag vet inte vad som är värst, diarré eller förstoppning. Jag har hört det, att när förlossningen sätts igång får man diarré men som sagt, det känns tidigt men det går inte över. Har varit förstoppad från att jag blev gravid tills för en vecka sen, så man blev ju lite smått chockad. Järntabletter gör ju magen konstig också, så förstår att din mage kanske inte är i ett med dig, Mulan. 

Kela: Gör det, fråga dom. Det verkar ju som att alla läkare har olika svar på allt men de kanske ger dig en bättre förklaring. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att hon sa att om man har haft foglossning innan och bebis fixerar sig kan det förvärra foglossningen. Men sen finns det säkert 1000 andra grejer som förvärrar en foglossning. Men förutom foglossning så är det jätteskönt att han har fixerat sig, min magsäck mår mycket bättre och även mina revben. 

• Misszandra

Usch vad hemskt, Curlingmorsan. Blev väldigt rörd av vad du skriver och förstår inte alls hur folk tänker. Om man nu tycker att det är en dålig idé så kan man faktiskt hålla det för sig själv, och oavsett hur dåligt man mår så får man INTE "skylla sig själv" man kan ju aldrig veta hur man ska må när man blir gravid, jag planerade inte att vara världens tråkigaste som bara är trött och har ont hela tiden men så blev det denna gången. Och oavsett om det inte hade varit planerat så är det fortfarande ett barn som SKA komma till världen. Då kan man stötta oavsett vad ens egna värderingar säger. Speciellt om man är familj. 

Jag känner på mig att min sambos syskon nog tyckte att vi är för unga för att skaffa barn, att det var en dålig idé, de har inte sagt något men jag har bara den känslan.

• Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-06-21 15:51:21 följande:

Är det någon som vet hur det är med att färga håret under graviditeten? Barret ser hemskt ut här. Hört att kemikalier eller något från färgen kan vara dåligt. Antar att det är att andas in det som är kasst eller? Måste åtminstone klippa mig tänker jag innan bebis kommer. Stackarn kommer bli helt förskräckt av sin mamma när han kommer ut :)

Min svägerska jobbar som hårfrisörska och hon säger att det inte är farligt, för då hade ju inga hårfrisörskor kunnat få barn heller om andas in det hade varit det farliga, de står ju 5 dagar i veckan i detta, 8h per dag. 

Det jag däremot har hört är att det kan gå in genom huden i hårbotten och på de viset komma in i kroppen, men jag har inte hört att det heller ska vara farligt. 
  • Misszandra

Hur tänker ni kring salva för blöjexem? Borde man köpa sånt när/om det uppstår, eller ska man göra det i förebyggande syfte? 

Svar på tråden BF Augusti 2016