• SaandraL

Blir han onormalt lång?

När min son föddes vägde han 5kg och var 57cm lång. Vid 1 månadskollen så vägde han 5220kg och var 60(!!)cm lång. Jag är väldigt orolig att han kommer dra iväg i längden och bli väldigt lång. Jag själv är 169cm och pappan är 192cm.

Undrar ifall de finns de som fött långa bebisar, och ifall de planat ut i längden under det första året eller om det fortsatt växa väldigt mycket och blivit långa jämfört med jämnåriga?

• Svar på tråden Blir han onormalt lång?
  • Jag är bara jag

Inte alls säkert. Vet en tjej som hade exakt de måtten som nyfödd, men blev normal. Kanske t.o.m kort,jag vet faktiskt inte, men hennes föräldrar är sannerligen inte långa så hon har inget att släkta på.

Tvärtom med min systerson. Han var 46 lång och vägde 2600-vid halvåret hade han passerat normalkurvan totalt,vid 2 var han 98 lång och som vuxen drygt 190.

• Anonym (Långdotter)

Min dotter föddes lite tidigt och var 4200 kg och 52 cm lång. Vikten planades ut efter att hon började krypa men inte längden. Vid 15 månader var hon 85 cm alltså +3SD men jag tycker det är bara gulligt.

Jag är 172 och pappan 191. När jag var liten växte jag också sjukt fort men efter mensen blev det mycket långsammare.

• Minza83

Varför oroa dig? Oftast planar de ut efter 6-12mån, de växer inte lika fort i regel.
    Och längden som bebis och barn säger ingenting om hur de blir som vuxna! :)
    Min äldsta son var 55cm lång vid födseln, 59cm vid 1mån och 68cm vid 3mån, 75.5cm vid 6.5mån och 82cm vid 12mån. Idag ligger han bara pyttelite över normalkurvan. Hans äldsta lillebror har däremot dragit iväg som sjutton på längden! Men han var inte alls lika lång som bebis! :) båda var på normalkurvan vid 3&4år..

Min tredje son var 5506gr tung och 57cm lång vid födseln, 61cm vid 1mån,65.5cm vid 2mån & 67.5cm vid 3mån samt 70cm vid 4mån. :) han växer precis som äldsta sonen! Identiskt! Återstår att se om han också planar senare eller hur det blir.. (Äldsta hade svåra magproblem så han stannade av helt på längdtillväxten en period och gick ner i vikt!)..

Vi föräldrar är 178 resp 186.5cm långa..

• Milleman

Min son vägde 5300 g och var 56 cm lång vid födseln.
    Nu är han 4,5 och är runt 115 cm lång och väger 23 kg. Så fortfarande stor men bara 1 streck över "normala". När han föddes fanns inte hans vikt med i kurvan ens så högt han låg.
    Oroa dig inte över det nu!! Om han skulle bli "onormalt" lång kommer de att notera detta hos BVC och skolsköterska och göra något åt det i tonåren.

• Anonym (J)

Oroa sig för att han ska bli lång? Udda sak att oroa sig för. Så länge barnet är friskt finns inget att bli orolig över.

Min son var 51 cm vid födsel, vid 1 år var han 86. Han blir en lång kille men ser inte problemet med det. Jag är 178, hans pappa 187.

• SaandraL

Onormalt lång är kanske fel ord inser jag :) det är väldigt fint att vara lång. Anledningen till att jag undrar är att sambon var 50cm vid födseln och redan vid halvåret var han mycket längre än alla jämnåriga. Och under hans skolår har han blivit retad för sin längd och fått höra ord som "långben" och "benrangel". Och sambon känner att det vore tråkigt om vår son behöver gå igenom samma sak. Med tanke på hans längd så är ju chansen stor :) men som tonåring/vuxen är det fint att vara lång! Han får gärna bli som sin pappa!

• Kokoala

Denna formel brukar stämma vad avser att räkna ut längd hos en person; Pappans längd + mammans längd = X. X/2 = Y. Y är längden på flickan och är det en pojke så adderar du 10 cm.

Fungerar på i stort sett alla personer jag "gjort" denna på :) 

• Milleman

Det sägs också att den längd barnet har på sin 2-årsdag ska man dubbla, då får man slutgiltiga längden :) har inte kollat upp om det stämmer...

Men oroa dig inte nu för såna saker. Det kommer komma mycket där emellan som du behöver oroa dig för :)

• WeCanDoIt

Min son var också stor och lång när han var nyfödd och upp till ungefär 3-4 årsåldern.

Nu är han fem år och ligger mellan normalkurvan och +1 kurvan. Så han har planat ut både på vikt och längd.

• WeCanDoIt
    Kokoala skrev 2016-01-11 11:36:21 följande:

Denna formel brukar stämma vad avser att räkna ut längd hos en person; Pappans längd + mammans längd = X. X/2 = Y. Y är längden på flickan och är det en pojke så adderar du 10 cm.

Fungerar på i stort sett alla personer jag "gjort" denna på :) 

Stämmer ytterst sällan. Hur vet jag det? - Jo, för det är väldigt sällan som bröder och systrar är lika långa.

Jag är 5 cm lägre än min äldre syster, tex. Vi har två kusiner (killar) där den ena är en hel dec längre än den andra.
Svar på tråden Blir han onormalt lång?