• SaandraL

Blir han onormalt lång?

När min son föddes vägde han 5kg och var 57cm lång. Vid 1 månadskollen så vägde han 5220kg och var 60(!!)cm lång. Jag är väldigt orolig att han kommer dra iväg i längden och bli väldigt lång. Jag själv är 169cm och pappan är 192cm.

Undrar ifall de finns de som fött långa bebisar, och ifall de planat ut i längden under det första året eller om det fortsatt växa väldigt mycket och blivit långa jämfört med jämnåriga?

• Svar på tråden Blir han onormalt lång?
  • tulip79

Min son var 56 cm när han föddes till sina 4,3 kg. Vid 18 mån kontrollen var han 88 cm, vid 3 år 102 cm o vid 4 år var han 111 cm. Han är lite längre än sina jämnåriga kompisar, men de växer säkert ifatt honom för eller senare o det är absolut inget jag oroar mig för.

För övrigt är jag 174 cm (födelse: 54 cm, 4,4 kg) o pappan 196 cm (födelse: 51 cm, 3,2 kg).

• SaandraL

Kul att läsa om er andra som också har större bebisar/barn. Var på BVC idag och nu är min son 5 och en halv vecka och är 60.5 cm lång. Alltså växt 3.5 cm på nästan 6 veckor, det är väl inte så mycket? Han kanske gjorde sin spurt i magen haha. Hur mycket hade era guldklimpar vuxit vid 2 månader? =)

• mammalovis
    SaandraL skrev 2016-01-12 16:25:10 följande:
    Kul att läsa om er andra som också har större bebisar/barn. Var på BVC idag och nu är min son 5 och en halv vecka och är 60.5 cm lång. Alltså växt 3.5 cm på nästan 6 veckor, det är väl inte så mycket? Han kanske gjorde sin spurt i magen haha. Hur mycket hade era guldklimpar vuxit vid 2 månader? =)
    Inte för vi hör hemma i tråden egentligen, men vår kille har vuxit 8 cm på 2 månader och en vecka till 60,1 cm. Imorgon får vi veta vad han räknas för som 3-månaders. Lång och smal känns han. Vi gissar på 64 cm imorgon. Han är född 9 dagar för tidigt.  
  • IsDimma
    Kokoala skrev 2016-01-11 11:36:21 följande:

Denna formel brukar stämma vad avser att räkna ut längd hos en person; Pappans längd + mammans längd = X. X/2 = Y. Y är längden på flickan och är det en pojke så adderar du 10 cm.

Fungerar på i stort sett alla personer jag "gjort" denna på :) 

Då skulle jag varit 184.5 cm. Jag är 175 (lika lång som mamma).
    Och min bror skulle varit 194.5 cm och han är 189 tror jag (iaf långt ifrån 194.5).
  • IsDimma
    Milleman skrev 2016-01-11 11:58:54 följande:

Det sägs också att den längd barnet har på sin 2-årsdag ska man dubbla, då får man slutgiltiga längden :) har inte kollat upp om det stämmer...

Men oroa dig inte nu för såna saker. Det kommer komma mycket där emellan som du behöver oroa dig för :)

Jag var lång som tvååring, hade passerat 100 cm. Tur att det inte stämde på mig
  • LillanMa

Min son vägde 5100 vid födelsen och var 57 lång, idag är han sju år, 147 cm lång, alltså ett huvud (minst) länge än alla i klassen och har storlek 39 på fötterna. Alla har alltid sagt sen han föddes att det avtar snart, än har det Inte gjort det ;) Inget han mår dåligt av, snarare drar nytta av i de sporter han håller på med!

• SaandraL

#16 kul att läsa :) en lång och ståtlig kille med andra ord! Kanske borde introducera basket vid en tidig ålder haha!

Har ni andra tyckt det varit jobbigt att få höra hela tiden "oj vilken stor kille"? Det är ju det enda man får höra och tycker det är tröttsamt och tråkigt.

• Kattflickan
    SaandraL skrev 2016-01-13 17:09:48 följande:

#16 kul att läsa :) en lång och ståtlig kille med andra ord! Kanske borde introducera basket vid en tidig ålder haha!

Har ni andra tyckt det varit jobbigt att få höra hela tiden "oj vilken stor kille"? Det är ju det enda man får höra och tycker det är tröttsamt och tråkigt.

Min son är fem månader, väger 9,6 kg och är 72 cm lång. Jag får hela tiden höra att han är en så stor kille. Ingen säger att han är fin, det glöms bort för att de bara ser att han är stor. Det gör mig lite less. Han är en fantastiskt charmig bebis!
  • SaandraL

Det har du rätt i! Det som alla små bebisar får höra så som "gud va söt" eller liknande glöms bort. Det hörs aldrig, himla tråkigt =( ska bli spännande att se vad min guldklimp kommer väga/längd vid 5 månader! Tippar på mer än din fining!

18
  • Minza83
    SaandraL skrev 2016-01-13 23:20:51 följande:

Det har du rätt i! Det som alla små bebisar får höra så som "gud va söt" eller liknande glöms bort. Det hörs aldrig, himla tråkigt =( ska bli spännande att se vad min guldklimp kommer väga/längd vid 5 månader! Tippar på mer än din fining!

18
    Du får kolla kurvan, tippar på att han inte kommer att vara 72, utan kortare ;)
    Min bebis var 61 vid 4v ålder och är 72 vid 5mån prick. Växer 2,5cm per månad.
    Växte 5cm från födseln till 4v ålder och därefter 2.5cm ;)

Har inte fått höra "vad stor han är", däremot blir folk förvånade när de frågar hur gammal han är då de förväntar sig att han är äldre ;)

Han är 5mån nu, ska på 5mån koll den 20/1, alltid lika spännande! :)
  • Minza83
    Kokoala skrev 2016-01-11 11:36:21 följande:

Denna formel brukar stämma vad avser att räkna ut längd hos en person; Pappans längd + mammans längd = X. X/2 = Y. Y är längden på flickan och är det en pojke så adderar du 10 cm.

Fungerar på i stort sett alla personer jag "gjort" denna på :) 

Inte stämt för mig och min tvillingsyster. Då skulle vi båda blivit 170.5 cm långa eller nåt sånt. Men jag blev 178 och hon 159! Haha!
    Stämmer inte för min mans familj heller, där de är tre bröder och en syster ... 186.5cm, 182cm, 174cm och 165cm.. ;) helsyskon är de :)
Svar på tråden Blir han onormalt lång?