Brumma skrev 2016-01-19 17:28:35 följande:
Glömde ju svara på det sista. .
Nej, varför skulle jag tycka att ngn är dum i huvudet för att de inte har samma åsikt som jag? Familjeliv är ett diskussionsforum och om alla haft samma åsikt så hade det inte varit mycket att diskutera.
DÄREMOT så kan jag tycka att vissa åsikter är "dumma". Eller snarare trångsynta. Tex när man antar att ens eget sätt är det bästa för alla.
Jag själv älskar min bonusdotter (jo, jag ser henne som en bonus eftersom jag aldrig haft förmånen att ha henne i min familj om jag inte träffat hennes pappa - det innebär inte på ngt sätt att hon är mindre del av min familj än mina biologiska barn) och behandlar henne dom om hon vore min.
Jag vet däremot att vårt sätt att leva inte passar alla. Och DET är vad jag argumenterar emot. Att man svartmåla alla som väljer en annan väg.
Ja menar absolut inte att bonusföräldern inte får vara med o bestämma! Jag älskar att min bonuspappa bestämmer o tar ansvar. Då känner ja mig som hans dotter istället för hans frus dotter. Kanske låter lite konstigt. Iaf. Ja vet bara att det kan vara riktigt svårt för ett barn att lyssna på sin bonusförälder. Därför tkr jag att man ska ta det lite lugnt med vissa grejer. (Nu säger jag hur det är i min familj) min bonuspappa bestämmer över mig lika mkt som min mamma. Men sen har dom även samma tankesätt o värderingar. O det skulle aldrig falla dom i tanken att barnen inte får vara hemma, eller så. Ska dom göra nått själva så är det dom som lämnat huset, nu är jag 16 så ja kan ta hand om mig själv o mina syskon vilket jag väldigt gärna gör. Så därför har vi aldrig barnvakt eller så. Ja ställer upp så ofta jag kan för att jag vill. Vi får även besök väldigt ofta, och oftast utan förvarning. Så vi är alltid alla hemma och vi älskar att vi har det så spontant, och alla är välkomna hem till oss. Tex kommer mammas o hans kompisar så sitter vi alla tillsammans. Dom mindre barnen går ju såklart o lägger sig. Men jag har inga "läggtider" eller nått speciellt som ja måste följa. Oftast vill dom jätte gärna att ja sitter kvar o är social. O vi har väldigt roligt ihop. Det är stor skillnad på mig o mina syskon (1,6,10) så jag är lite mellan ungvuxen. Tex hos min biologiska pappa är det annorlunda, då vi inte har så bra kontakt och han kanske inte är den "optimala" pappan. Hans fru skulle aldrig få bestämma över mig. Där ska det vara på mina villkor. Så vill jag ha det, min pappa och min mamma. ska jag gå dit så är det PÅ MINA VILLKOR för att ja är deras barn o ja ska må bra. Pappas nya skulle aldrig få säga till om något. Då skulle både min mamma och pappa bli väldigt arga.