Inlägg från: Anonym (Bonusdottern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusdottern)

Ansvar för bonus?

Vissa människor behöver ju riktig hjälp... Jag är ingen förälder men jag är 16 år och ett bonusbarn, jag har bonussyskon och ett biologiskt, jag älskar mina bonussyskon som mina egna, dom är d finaste som hänt mig. Likaså min bonuspappa. I våran familj finns det inget som är "bonus" utan vi alla är en familj som älskar varandra. Min bonuspappa tar hand om mig lika mkt som min mamma. Det finns ingen skillnad. Punkt slut. Alla är där för varandra. Spelar ingen roll om d är bonus eller inte. Ta er i kragen människor!!

• Anonym (Bonusdottern)

Jag önskar bara att alla barn som har bonuspappor/mammor/syskon ska få vara lika lyckliga som jag. O därför är det föräldrarnas ansvar att göra så det blir så. Inget barn ska någonsin känna sig utanför, o speciellt inte hemma hos sin mamma/pappa. Ingen annan ska få komma i bestämma o ändra på hur pappan eller mamma har det hemma med sina barn. Så du som är bonusmamma/bonuspappa ska faktiskt inte få ha nått att säga om när barnet ska vara där eller när den inte ska vara där tex. Barnet var ju med sin förälder innan DU som bonus kom in o ville bestämma o röja. Ett barn får vara hemma när h*n vill. Vart den vill. Punkt slut

• Anonym (Bonusdottern)

Till anonym (L) förlåt att du blev så förödmjukad, men såhär funkar det i min familj iaf. Vi är väldigt tajta. Men min mamma bestämmer inte över min bonuspappas barn. Hon kommer alltid finnas där för dom o ge dom råd. Men hon har ingen rätt att säga när dom får vara där eller inte tex. Det är pappan som bestämmer det. Men hos oss funkar det så att hans barn får komma o gå som dom vill (sen har dom bestämda veckor) men utöver det får dom själva bestämma. Jag o min bror bor med dom heltid. Skulle min bonuspappa inte vilja ha mig där så skulle min mamma nog bli rasande. Vi är alla en familj o det är allas hem. Hos oss har även barnen en röst. Vilket det verkar som att det inte finns hos dig. Bara för att du är vuxen betyder inte att du bestämmer eller att du är klokare på något sätt. Sätt dig ner i båten o andas lite. Du har för mkt luft. Alla vuxna är inte som du. Suck it up. Vänj dig vid att alla lever olika. Hoppas du nån gång får uppleva en sån kärlek som finns i min familj iaf. DÄR ALLA BLIR HÖRDA och inte bara VUXNA.

• Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-19 16:07:49 följande:
    Fast det du skriver är att ni barn och eran respektive förälder som har röster. Inte bonusföräldern..
    Nu kanske vi har fattat varandra fel. det jag menar är att bonusföräldern bestämmer inte när barnet ska få vara hemma hos pappa o när den inte ska få vara hemma hos pappa. Det är helt absurt. I min familj tkr vi det låter helt sjukt. Men sen så lever vi alla olika. Så ja kan ju inte utrycka mig egentligen. För att på familjeliv ska alla tycka lika. O den som tkr olika är dum i huvudet. Har ja fel? Näää. Ni är väldigt konstiga människor
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-18 15:18:20 följande:

Jag tycker det var väldigt fint och kärleksfullt skrivet av dig. Väldigt klokt för att vara 16 år.

Nä, det kanske inte funkar så hos alla men i min värld håller jag med dig. Inte för det sagt att någon annan gör fel men jag vill leva precis så som du beskriver! :)

Tack så mycket! Jag är så glad för hur det fungerar hos oss. Jag har nog aldrig riktigt förstått detta med "bonus" det finns ingen bonus. Vi är en hel o ren familj som älskar varandra mest i hela världen. Ja önskar dig allt gott! O ett stort lycka till med det du tänker på eller kommer o göra. Nu vet inte jag om du har en partner med barn elle så. Men ja hoppas ni oxå får vara såhär lyckliga i familjen tillsammans :)
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-19 17:28:35 följande:
    Glömde ju svara på det sista. .

Nej, varför skulle jag tycka att ngn är dum i huvudet för att de inte har samma åsikt som jag? Familjeliv är ett diskussionsforum och om alla haft samma åsikt så hade det inte varit mycket att diskutera.

DÄREMOT så kan jag tycka att vissa åsikter är "dumma". Eller snarare trångsynta. Tex när man antar att ens eget sätt är det bästa för alla.

Jag själv älskar min bonusdotter (jo, jag ser henne som en bonus eftersom jag aldrig haft förmånen att ha henne i min familj om jag inte träffat hennes pappa - det innebär inte på ngt sätt att hon är mindre del av min familj än mina biologiska barn) och behandlar henne dom om hon vore min.

Jag vet däremot att vårt sätt att leva inte passar alla. Och DET är vad jag argumenterar emot. Att man svartmåla alla som väljer en annan väg.
    Ja menar absolut inte att bonusföräldern inte får vara med o bestämma! Jag älskar att min bonuspappa bestämmer o tar ansvar. Då känner ja mig som hans dotter istället för hans frus dotter. Kanske låter lite konstigt. Iaf. Ja vet bara att det kan vara riktigt svårt för ett barn att lyssna på sin bonusförälder. Därför tkr jag att man ska ta det lite lugnt med vissa grejer. (Nu säger jag hur det är i min familj) min bonuspappa bestämmer över mig lika mkt som min mamma. Men sen har dom även samma tankesätt o värderingar. O det skulle aldrig falla dom i tanken att barnen inte får vara hemma, eller så. Ska dom göra nått själva så är det dom som lämnat huset, nu är jag 16 så ja kan ta hand om mig själv o mina syskon vilket jag väldigt gärna gör. Så därför har vi aldrig barnvakt eller så. Ja ställer upp så ofta jag kan för att jag vill. Vi får även besök väldigt ofta, och oftast utan förvarning. Så vi är alltid alla hemma och vi älskar att vi har det så spontant, och alla är välkomna hem till oss. Tex kommer mammas o hans kompisar så sitter vi alla tillsammans. Dom mindre barnen går ju såklart o lägger sig. Men jag har inga "läggtider" eller nått speciellt som ja måste följa. Oftast vill dom jätte gärna att ja sitter kvar o är social. O vi har väldigt roligt ihop. Det är stor skillnad på mig o mina syskon (1,6,10) så jag är lite mellan ungvuxen. Tex hos min biologiska pappa är det annorlunda, då vi inte har så bra kontakt och han kanske inte är den "optimala" pappan. Hans fru skulle aldrig få bestämma över mig. Där ska det vara på mina villkor. Så vill jag ha det, min pappa och min mamma. ska jag gå dit så är det PÅ MINA VILLKOR för att ja är deras barn o ja ska må bra. Pappas nya skulle aldrig få säga till om något. Då skulle både min mamma och pappa bli väldigt arga.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-19 17:33:48 följande:
    Du pratar om begreppet "rätt" på ett för mig märkligt sätt. Din mamma liksom hennes man har självklart rätt att säga vad de tycker, liksom alla andra vuxna i bonuskonstellationer (och alla andra konstellationer för den delen). Sedan vad som verkligen införlivas är en annan fråga.

Min sambos barn är i dagisåldern. Menar du att sambons barn ska ha mycket att säga till om gällande hur jag och min sambo lägger upp livet hemma hos oss, eller? Jag anser mig själv, i egenskap av vuxen, vara mycket klokare än barnet och har mycket större rätt att bestämma hemma hos oss än vad hans barn har. Konstigt vore annat. Med ålder kommer ansvar. Ett hem där barnen styr är ett utflippat hem enligt mig. Hade barnet varit äldre så hade det kanske varit så att barnet hade mer att säga till om var hen skulle befinna sig, om det var hos barnets mamma eller pappa, exempelvis om barnet själv kunde transportera sig mellan platserna. Men nu är det så att barnet är så pass litet att det är de vuxna som bestämmer detta för barnets räkning.

Det blir svårt att ha en konstruktiv dialog med dig i och med att du uppenbart själv är ett barn, framförallt då du använder sådana begrepp som att jag fått för mycket luft. Du har säkert starka känslor inför detta då du själv är ett bonusbarn och det kan jag förstå. Men du måste samtidigt förstå att det inte är rimligt att hävda att vissa vuxna "inte ska ha något att säga till om" kring saker som i allra högsta grad påverkar deras liv.
    Nu är jag inte i dagisåldern och jag är inget barn utan en ungdom/ung vuxen. Det var fel utav mig att säga att du har för mycket luft. Jag blev bara provocerad och ja ber så mkt om ursäkt. Men det är klart att det är min mamma o bonuspappa som bestämmer. Vi har världens finaste familj. Men efter som ja nu är 16 (17 snart) så är det annorlunda för mig. Men jag o min bonuspappa har en väldigt nära relation, likaså min mamma. Dom är mina bästa vänner, som ja älskar högt över något annat. Men dom skulle aldrig få för sig att säga åt mig "när jag får vara hemma eller inte) bara ett rent exempel. Vi är med varandra dag in dag ut. Sen så funkar ju detta inte hos alla
  • Anonym (Bonusdottern)
    BioBonus skrev 2016-01-19 18:13:14 följande:
    Och skulle jag ge mig på en gissning så har din pappa TILLSAMMANS med din bonusmamma kommit överens om att ni alltid är välkomna. Dvs hon har antagligen fått säga sitt och de var överens. Det är inte samma sak som att vissa föräldrar bestämmer att barnen får komma och gå även om de inte själva är hemma och bonusföräldern förväntas ta ansvaret.

Dvs ingen blir överkörd i sitt eget hem.
    Min familj har aldrig ens behövt bli "överens" med nått sånt. Det har kommit naturligt. Vi har alltid varit såhär. Ja har frågat min mamma om han någonsin har velat haft det på ett annat sätt eller om hon vill det. Men hon bara kollade på mig o frågade hur kan du ens fråga nått sånt. Ni ska alltid vara här. Så dom har inte behövt bli överens TILLSAMMANS över detta. Det har funnit sin plats naturligt.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-19 21:26:02 följande:
    Med all respekt så är inte alla bonusbarn 16 år. Och alla sextonåring är inte ansvarstagande ungdomar.

Att det funkar hos din mamma gör inte att det funkar hos alla.

Ditt sista stycke motsäger ALLT du sagt om att alla skall bli hörda och att det är så det "ska" funka. Vilket tyvärr gör att det du säger förlorar lite av sin trovärdighet.
    Förstår inte riktigt vilket stycke du menar. Men om du menar det med att hos min biologiska pappa är de annorlunda är det pga väldigt många anledningar där han inte är lika ansvarstagande. Och inte hans fru för den delen. Dom har ingen vårdnad över mig utan bara min mamma. Så där kommer o går jag som jag vill. Men dom båda har ingenting att säga o tycka om hur jag uppfostras. M.m
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-19 22:33:07 följande:
    Det här får mig verkligen att ifrågasätta att det skulle ligga i barnets bästa att tvingas umgås med båda sina föräldrar.

Hur kommer det sig att ett barn ska behöva spendera tid med en förälder om denne inte har vårdnad, hen inte är ansvarstagande, man kommer och går som jag vill och ingen vuxen i hushållet har något att säga till om gällande barnet?

Detta är ABSOLUT INTE någon form av kritik eller ifrågasättande dig "Bonusdottern", absolut inte, utan mer en "fråga i luften". Att biologiska föräldrar ska ha så stor rätt till sina barn och vice versa, om barnet uppenbart mår bättre utan den kontakten. Bara för att det är en biologisk förälder? Är det biologiska bandet så viktigt?
    Nej jag förstår vad du menar. Min mamma vill helst inte att jag ska gå dit. Då hon vill mitt bästa. Men jag älskar ju min pappa oxå, och nånstans vill jag utveckla min relation med honom. Men jag behöver absolut inte gå dit om jag inte vill! Jag är där nån gång i månaden i några timmar o sen åker jag hem igen. :)
Svar på tråden Ansvar för bonus?