Inlägg från: Anonym (Bonusdottern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusdottern)

Ansvar för bonus?

Anonym (L) skrev 2016-01-19 22:33:07 följande:
    Det här får mig verkligen att ifrågasätta att det skulle ligga i barnets bästa att tvingas umgås med båda sina föräldrar.

Hur kommer det sig att ett barn ska behöva spendera tid med en förälder om denne inte har vårdnad, hen inte är ansvarstagande, man kommer och går som jag vill och ingen vuxen i hushållet har något att säga till om gällande barnet?

Detta är ABSOLUT INTE någon form av kritik eller ifrågasättande dig "Bonusdottern", absolut inte, utan mer en "fråga i luften". Att biologiska föräldrar ska ha så stor rätt till sina barn och vice versa, om barnet uppenbart mår bättre utan den kontakten. Bara för att det är en biologisk förälder? Är det biologiska bandet så viktigt?
    För mig är inte det biologiska bandet så viktigt egentligen. Då ja känner att min bonuspappa är min riktiga pappa. Ibland är blod inte tjockare än vatten. Men att utveckla min relation till min pappa är viktigt endå. Förstår du vad jag menar? Till (L)
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-20 06:33:59 följande:
    Ja, det är precis det stycket jag menar.

Och även om jag förstår att de inte har speciellt mkt att säga till om dig - vilket känns naturligt då du inte lever med dem - så kan jag inte förstå hur du kan anse att de inte skulle ha ngt att säga till om i sitt eget hem.

Nu verkar du vara en ansvarstagande tonåring men säg att du kommer dit utan att ha hört av dig först. Din pappas sambo har bjudning med bästa väninnan. Du går ut i köket och drar fram massor av mat som du bara lämnar - hade hon då inte fått "lov" att be dig plocka undan?

Om du beter dig illa går hon inte säga ifrån?

När du kommer och går som du vill - hör du av dig innan? Förväntar du dig att mat skall lagas när du kommer?
    Jag beter mig inte illa som vissa andra tonåringar, iaf vad jag har fått höra. Jag har aldrig varit respektlös eller så mot mina föräldrar. Vi har en väldigt stor respekt gentemot varandra. Jag har tex aldrig bråkat med min pappa eller hans fru för att det har inte funnits nått att bråka om. När ja är hos pappa kommer jag oftast dit lite hur som. Och det har aldrig varit nått problem. Sitter min pappas fru i köket o har en bjudning så sitter jag oftast med när ja kmr dit. Inte för att ja på något sett vill. Men hon försöker göra det bästa för mig, även fast att hon inte riktigt förstår vissa andra grejer. Men hon gör det för min pappas skull, för hon älskar honom. Jag har aldrig gjort en röra o sen inte städat upp efter mig. Jag är uppfostrad på ett väldigt fint sätt och att städa mitt hem (vart jag än går) det är en väldigt naturlig del för mig. Jag storstädar ofta med mamma o hjälper till med allting, för att jag är uppfostrad så. (Jag älskar även att städa för den delen.) i min familj är allt väldigt "kliniskt rent" och har man växt upp så vill man inte ha de på något annat sätt. Skulle ni se mig på riktigt så skulle ni förstå hur vi fungerar. Ja är inte som alla andra 16-åringar. (Inte för att det är något fel på dom eller på mig!) men egentligen är alla 16-17 åringar i våran familj väldigt ansvarstagande och att städa är inget problem alls. Min pappas fru är hemmafru så det är alltid lagat när jag kommer dit, inget jag har bett om eller så. Det bara funkar så där. Hemma så är det oxå mamma som lagar maten, när vi har kommit från skolan (jag kommer hem tidigast) så städar jag undan från morgonen, förbereder tills mamma kommer hem o sen när alla har kommit hem så sitter vi och har en stor familjemiddag o pratar om dagen o hänger, så ser varje dag ut (vi har en tradition med middagen att man ska umgås o prata) säkert inte bara vi. Men iaf, efter middagen fortsätter "hängandet" på soffan eller så kommer det släkt o vänner hem till oss eller så drar vi nånstans. Vi är en väldigt spontan familj. Men nu till din fråga, om jag någonsin skulle bete mig illa mot pappas fru (vilket jag aldrig skulle göra pga att jag har för mkt respekt för mig SJÄLV,) så skulle hon väl tycka det är konstigt, o fråga varför jag beter mig så, då skulle jag nog sätta mig ner o prata med henne. Men det har aldrig hänt.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-20 07:44:37 följande:
    Jag har förstått att du är ansvarstagande. Du låter väldigt mogen i det mesta du skriver. Och jag är som sagt glad att allt fungerar hos er - både hos mamma och, på sitt sätt, hos pappa.

Anledningen att jag tog upp dessa exempel beror ju på att du i början skrev mer allmänt. Att "vi människor" skulle skärpa oss och ta oss i kragen. Att vissa behövde hjälp.. Och att det inte skulle vara skillnad.punkt slut osv.

I nästa inlägg skriver du att man som bonusförälder inte har ngt att säga till om. Sedan tar du upp din bonuspappa som bevis på motsatsen..

Jag försöker bara visa på att det finns situationer och relationer där det inte fungerar som hos er. Inte pga att bonusföräldern kommer och "styr o ändrar" utan för att alla situationer är olika.

Det går inte att säga att det "ska" vara på ett enda sätt eftersom människor inte ÄR på ett o samma sätt.

Det vore trevligt om man någon gång slapp försvara att man vill ha ngt att säga till om i sitt liv. Som alla människor vill..
    Förstår vad du menar, fel utav mig att säga att alla ska ta sig i kragen. O förstår att jag låter lite lullig. Men såna här frågor är väldigt provocerande enligt mig. Vill att alla barn ska känna sig trygga o bra med sina bonusar. Därför jag står upp för dom barnen så mkt..
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-20 10:14:42 följande:
    Jag förstår det :)

Jag själv blir provocerad när man tar för givet att barnen blir illa behandlade, inte är omtyckta, är ovälkomna osv för att man som bonusförälder råkar uttrycka att man vill vara delaktig i beslut gällande sitt eget liv. När man antar att alla måste följa samma mall för att barnen skall må bra.

En del påstår att barn måste få komma och gå som de vill om de ska må bra. Jag påstår att det ibland inte är det bästa. Alla barn är inte ansvarstagande. Alla föräldrar är inte alltid hemma. Alla bonusföräldrar varken vill eller får ett föräldraansvar. Alla barn vill inte att bonusföräldern skall ta en sådan roll.

Kort sagt - man bör inte ta för givet att barnen mår bäst av det sätt man själv föredrar. Och försöka låta bli att läsa in "jag avskyr mitt bonusbarn" när ngn säger att de skulle önska att de fick vara med och bestämma hur barnet kommer och går.

Om jag som vuxen blir lämnad ensam med ett barn/en tonåring så har JAG ansvaret. Inte för att jag är förälder eller har en föräldraroll utan enbart för att jag är den vuxna. Då MÅSTE jag få vara med och besluta om det ansvaret. Ngt annat är att gå tillbaka till tiden då vi hade trälar och tjänstehjon.
    Förlåt att jag frågar en extra gång. Är du bonusförälder? Hur funkar det hos er?
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-20 11:18:21 följande:
    Jag är bonusförälder.

Jag kom in i min bonusdotters liv när hon var ett år . För mig och pappan är det självklart att jag är fullt delaktig, även om det naturligtvis tog ett tag innan vi växt in i våra roller så att säga :)

Jag har alltid sett henne som "min" och även om hon inte rent biologiskt är min så tillhör hon min familj.

Jag har lika mkt rättigheter att säga till som min man men jag har även lika stor del i uppfostran, trösta, prata hemligheter, stötta, läxläsning osv som min man. Jag är med på utvecklingssamtal och aktiviteter.

Och ja. Jag är definitivt med och bestämmer hur umgänget läggs upp. Vilka dagar som kan bytas och vilka Semesterveckor som är "våra". Inte för att hon inte är välkommen när som men för att vi planerar vårt liv efter barnfri tid/inte barnfri tid. Och numera efter småbarnsföräldersliv och tonårsföräldersliv. Det ser lite olika ut och för att det ska fungera krävs kommunikation och hänsyn åt alla håll.
    Ja är glad att det fungerar för er! Tror nog din bonusdotter är glad och mår bra. Alla har ju det olika. Det här med barnfri tid/barn tid förstår jag oxå, men hos oss är det ju barnfri tid när mamma o bonuspappa går ut o äter eller om dom hittar på nått en kväll. Men vi barn är alltid hemma. Det är alltid minst ett barn hemma iaf. Att sova borta gillar vi inte. Men intressant att höra hur andra har det! Livet är så olika :) på ett bra sätt
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-20 13:54:28 följande:
    Det går inte att låna en treåring och en sexåring själva hemma ;)
    Ja det förstår jag nog... Det jag menade var att minst ett barn är hemma med mamma o min bonuspappa alltid. Inte att någon är själv utav dom små! Oansvariga är vi verkligen inte. Men som jag sa jag har väldigt mkt ansvar för barnen och vårt hus då jag vill ha det så. Älskar att kunna vara med mina syskon så mkt som möjligt
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-20 17:13:54 följande:
    Vad är det du inte får säga till om då? Vill du ta del av uppfostran? Jag tänker att du gör det om du är med i så stor del av deras liv. Eller får du typ inte säga till barnen utan bara vara där som en "snäll vuxen"? Det är det märkligaste som jag tycker att folk säger kring hela denna grej med att leva med andras barn, att man ska vara en snäll extravuxen. Kanske om man är särbos och sällan träffas men bor man tillsammans så är det ohållbart enligt mig.

Jag tänker på något sätt att med det ansvaret som du har, typ att du lämnas själv med dem på övernattning och att du vabbar med mera, gör att du borde tillåtas säga till om saker utanför hemmet också. Det är min åsikt dock. Ju mer jag tar ansvar för barnet i hemmet ju mer kräver jag att få säga till om andra saker också. Jag tog också ett, enligt mig, för stort ansvar i frågan och har nu backat från det. Sen har jag oerhört lite intresse för barnet och frågor kring det, men min sambo vill att jag ska vara likställd en förälder till barnet. Det är ju svårt när man tycker olika. Barnet är 6 år.
    Till (L) nu är det ju faktiskt så att du har självmant VALT att leva tillsammans med en man som har barn. Och då får faktiskt du anpassa dig efter det. Att säga att du har väldigt lite intresse i ett barn, som egentligen står dig väldigt nära, (då du är den där extra vuxna) ingen tvingar dig att bo kvar.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-20 18:10:59 följande:
    Jag har valt min man. Barnet kom på köpet. Vad ska jag anpassa mig efter? Jag har yttrat lite intresse för barnet. Vi gör ingenting själva, barnet och jag, och jag vill inte det heller. Jag lagar mat till alla oss, tvättar till alla oss,  städar åtala oss, hjälper till med hämtning om det verkligen krisar. Vad är det jag ska anpassa mig efter? Nej ingen tvingar mig att bo där jag bor men jag vill ju bo med min sambo. Jag bor nära hans barn men det betyder inte att det står mig väldigt nära. Det är väl ändå upp till mig att avgöra hur mitt liv ska se ut? Det finns inga måsten. 
    Vad tycker din parter om ditt tankesätt??
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-20 18:10:59 följande:
    Jag har valt min man. Barnet kom på köpet. Vad ska jag anpassa mig efter? Jag har yttrat lite intresse för barnet. Vi gör ingenting själva, barnet och jag, och jag vill inte det heller. Jag lagar mat till alla oss, tvättar till alla oss,  städar åtala oss, hjälper till med hämtning om det verkligen krisar. Vad är det jag ska anpassa mig efter? Nej ingen tvingar mig att bo där jag bor men jag vill ju bo med min sambo. Jag bor nära hans barn men det betyder inte att det står mig väldigt nära. Det är väl ändå upp till mig att avgöra hur mitt liv ska se ut? Det finns inga måsten. 
    Jo vissa måsten finns faktiskt i livet. Ja vet inte hur du o din parter lever eller kommer överens heller för den delen. Men ditt beteende är väldigt taskigt mot din man.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-20 18:49:42 följande:
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 18:40:17 följande:

Jo vissa måsten finns faktiskt i livet. Ja vet inte hur du o din parter lever eller kommer överens heller för den delen. Men ditt beteende är väldigt taskigt mot din man.

Tycker om vad? Att jag inte räknar hans ex som min familj? Vad ska han tycka kring det? Vad exakt är det som är taskigt mot min man? Tror du inte vi har kommit fram till en vardag som funkar för båda? Ska han tvinga mig att hänga med hans barn eller? Han vet att jag inte vill. Vad menar du är ett måste i livet? Att man är med folk som man inte vill va med? Är det ett måste att leka mamma till ett barn som inte är ens eget? Berätta gärna vad exakt som är ett måste.
    Såna bonusar som du får mig att uppskatt mina föräldrar och bonusar några extra ggr. Jag visade dina svar för min bonuspappa och mamma. Dom tkr du är en väldigt konstig människa som kan leva med en man, som har barn som du inte ens vill ha att göra med egentligen. Det är ett sjukt beteende. Barnet kom inte på köpet, barnet fanns där innan du. Dennes mamma o pappa ville ha det. Så kommer du från ingenstans o vill helst inte ha med barnet o göra. Jag är världens gladaste som har världens bästa bonusföräldrar o syskon. Att man kan sitta som en FAMILJ och älska varandra genom vått o torrt. För att vara en vuxen så är du ute på villovägar. O ja kan säga det från hjärtat, för att jag har varit med om vissa grejer som gjort riktigt ont i hjärtat. Genom hur du skriver kan jag se vilken konstig människa du är
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (pappa) skrev 2016-01-20 19:00:26 följande:

Jag har inga bonusbarn, bara barn. Jag råkar bara inte vara biologisk släkt med dem.

Exakt så som du skriver har vi det i våran familj. Det finns inga "bonusbarn" vi är DERAS barn. Vad som än händer. Jag älskar min bonuspappa. O ja kan säga dig att dina barn uppskattar dig! Det lovar jag!

16 åriga "bonusdottern"
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2016-01-21 08:32:23 följande:
    För vuxna finns bara två MÅSTEN, dö och välja resten är konsekvenser av våra val!
    Se till o välja rätt då ;)
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 16:30:09 följande:

Problemet där verkar ju vara att "bonusdottern" och hennes pappa inte har någon bra relation. Det verkar ju inte ha så nära relation osv. Hade de haft det tror jag att hon hade tyckt det var okej att även hans sambo var med i beslut också.

Säger inte att hennes sätt att resonera är okej men vet själv hur det är när en förälder inte är en bra förälder, men att man som barn ändå försöker få en relation för man älskar ju ändå sina föräldrar... men kontakten/situationen/ansvaret blir annorlunda när man inte har nån bra kontakt med föräldern och föräldern kanske inte tar sitt föräldraransvar. 

Exakt! Skulle jag ha en bra kontakt med min pappa så skulle min pappas fru absolut få vaa med o bestämma. Ingen snack om saken. Lika som min bonuspappa får.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-21 16:38:02 följande:
    Håller verkligen med dig Brumma. 
    Pappa o hans fru kommer aldrig få en input i mitt liv pga deras val. Dom är inte ansvarstagande. Därför säger jag som jag gör. I mina ögon är inte ni ansvarstagande. O drför tycker jag som jag gör. Skulle pappas fru ta ansvar skulle hag mer än gärna lyssna på henne.
Svar på tråden Ansvar för bonus?