• Anonym (mamman)

Hjälp. Min dotter är ful och lat.

Jag har lyckan att ha fött tre underbara och friska barn som jag älskar överallt annat. Men.Vår äldsta dotter är ful, och väldigt lat, och jag kan inte komma över det.
    Hjälp, vad ska jag göra?

I mina ögon så är hon söt när hon skrattar till exempel, men jag vet att det bara är i mina ögon. Till skillnad från hennes lillasyster och lillebror så har hon aldrig, inte ens som nyfödd bebis, fått höra att hon är söt/gullig/liknande. Ser jag på hennes bebisfoton nu så ser hon allvarligt ut som en ful gammal gubbe med knallrött ansikte. I dag är hon snart åtta år och ju mer jag tittar på henne desto fulare ser jag att hon är. Tunt och stripigt råttfärgat hår, djupt sittande ögon, sneda tänder, oproportionellt stor uppnäsa, lustigt formande händer och fötter som hon ärvt av sin farfar... och så vidare, jag vill inte radda upp hennes brister mer än nödvändigt. Har försökt intressera henne för kläder och smink, så hon kan kompensera hennes medfödda brister, men det är ointressant för henne. 

Och nu när hon gått en termin i första klass ser vi också att hennes intelligens inte ger henne hopp om framtiden. Hon är trögtänkt och lat, sitter och drömmer på lektionerna och hänger inte alls med i undervisningen. Läraren i klassen verkar bra och försöker uppmuntra henne, men hennes svar är alltid att "det är tråkigt" och att hon inte förstår varför hon ska lära sig något. Hon vill bara se på TV eller på iPaden. Har försökt visa lite spel för henne, både pedagogiska och sådana som är rent underhållande, men hon tycker att det är onödigt att trycka själv när man bara kan titta på nått... 

Det gör ont i mamma-hjärtat. Hon har inga fördelar alls på sin sida, mer än hennes totala likgiltighet för både det och i princip inget annat. Hon verkar bekymmersfri vilket är hennes räddning just nu, men jag är rädd att det försvinner ju äldre hon blir. 

Hur hjälper jag min dotter??? Och hur kommer jag över att hon är så misslyckad som hon är, för jag älskar henne ändå?

• Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.
  • Anonym (!!!!)

Hur kan du kalla din dotter för ful och trög?? Skäms på dig

• TigerLilySwe

Jag förstår din oro, du beskriver väl dina känslor, rädslor och kanske i viss mån din besvikelse. Kanske växer det hela i ditt huvud när du bär på detta själv. Vad säger maken? Som förälder kan vi inte göra så mycket år grundförutsättningarna för våra barn utan får hantera dom så gott det går och hoppas på att tiden gör sitt och de illasittande dragen växer till sig. Vanligtvis gör dom det och skönheten inifrån kompenserar det som naturen lämnar att önska. Ja, vad kan man göra? Låta saken bero, inte göra nån större sak av hennes yttre och försöka se om något längre fram kan fånga hennes intresse och väcka hennes lust. Låt henne vara bekymmerslös och hankan sig fram i skolan. Många av oss har B barn, men vad ska vi göra åt det met än älska dom, underlätta, låta dom vara som dom är och låta tiden ha sin gång. Det blir folk av dom tids nog och tom bättre än många andra.

• Aikido

Klä ut henne till troll och uppträd tillsammans med henne. Tror ni har en framtid där.

• Anonym (mamman)

Alltså, jag bad ju om hjälp att hantera detta!!! Inte om att bli påhoppad.

Till skillnad från många andra föräldrar så kan jag se mina barn för vad de är istället för i något rosenrött skimmer.

Jag ser positiva och negativa saker med alla mina barn, det är bara det att den äldsta har väldigt lite av det positiva och väldigt mycket av det negativa. 

• Anonym (mamman)
    TigerLilySwe skrev 2016-01-12 19:56:26 följande:

Jag förstår din oro, du beskriver väl dina känslor, rädslor och kanske i viss mån din besvikelse. Kanske växer det hela i ditt huvud när du bär på detta själv. Vad säger maken? Som förälder kan vi inte göra så mycket år grundförutsättningarna för våra barn utan får hantera dom så gott det går och hoppas på att tiden gör sitt och de illasittande dragen växer till sig. Vanligtvis gör dom det och skönheten inifrån kompenserar det som naturen lämnar att önska. Ja, vad kan man göra? Låta saken bero, inte göra nån större sak av hennes yttre och försöka se om något längre fram kan fånga hennes intresse och väcka hennes lust. Låt henne vara bekymmerslös och hankan sig fram i skolan. Många av oss har B barn, men vad ska vi göra åt det met än älska dom, underlätta, låta dom vara som dom är och låta tiden ha sin gång. Det blir folk av dom tids nog och tom bättre än många andra.

Tack för dina tankar. Jo, det är klart att jag är besviken. Både min man och jag ser bra ut och är högpresterande i våra karriärer och har haft lätt i skolan. Ledsamt att se att min dotter som jag älskar så mycket inte har samma goda förutsättningar. Särskilt när man jämför med de yngre barnen som är helt annorlunda. Jag känner så mycket skuldkänslor, men samtidigt vet jag att jag ser realistiskt på henne. Hoppas verkligen att hon hittar något intresse som hon har talang för. 
  • Anonym (Anna)

Alltså vilka dumma svar du fick av de två inledande. Självklart kan man inse sina barns nackdelar, det är väl sunt att göra det. Värre med föräldrar som tror att deras barn är perfekta i alla lägen.

Utseendemässigt är det ju svårt att veta hur hon kommer att se ut om några år. Hon kan faktiskt bli jättesöt. Finns gott om fula ankungehistorier i världen.

Många barn är ganska ointresserade av skolan på lågstadiet. Det gäller väl att stötta henne på rätt sätt där, tänker jag.

Har hon kompisar? Är hon intresserad av andra människor?

• Anonym (mamma mu)
    Anonym (mamman) skrev 2016-01-12 20:03:38 följande:

Tack för dina tankar. Jo, det är klart att jag är besviken. Både min man och jag ser bra ut och är högpresterande i våra karriärer och har haft lätt i skolan. Ledsamt att se att min dotter som jag älskar så mycket inte har samma goda förutsättningar. Särskilt när man jämför med de yngre barnen som är helt annorlunda. Jag känner så mycket skuldkänslor, men samtidigt vet jag att jag ser realistiskt på henne. Hoppas verkligen att hon hittar något intresse som hon har talang för. 

Dels tror jag att det handlar om att du accepterar henne för precis den hon är. Tänk på att det handlar om dina rädslor och farhågor. Din dotter kan mycket väl utvecklas till en lycklig individ utan att för den skull även vara "lyckad". Om hon är "nöjd" till sin grundläggande personlighet kanske hon till och med växer upp till en mer lycklig individ än sina syskon. Och är det inte det som egentligen räknas? Att ens barn får växa upp till lyckliga vuxna människor?

Dels kanske det också handlar om att hon inte ännu hittat "sin grej". Försöker du pejla vad hon har för intressen och låter henne pröva på olika saker. Vad har hon för fritidsaktiviteter? Trivs hon med dem? Har hon någon gång uttryckt intresse för något särskilt? Uppmuntrar du henne och hennes intressen?
  • Aikido
    Anonym (mamman) skrev 2016-01-12 20:00:14 följande:
    Alltså, jag bad ju om hjälp att hantera detta!!! Inte om att bli påhoppad.

Till skillnad från många andra föräldrar så kan jag se mina barn för vad de är istället för i något rosenrött skimmer.

Jag ser positiva och negativa saker med alla mina barn, det är bara det att den äldsta har väldigt lite av det positiva och väldigt mycket av det negativa. 
    Introducera henne för olika aktiviteter. Hur är hon motoriskt? Ingen sport som fungerar? Fotografering? Måla? Bygga modeller? Scouterna? Motorsport?

Hittar hon någonting att nerda ner sig i kanske det kan vara en väg till sysselsättning i framtiden.
  • Anonym (mamma mu)

Tänkte på en annan sak. Känner du att du och hon knutit an till varandra lika väl som du gjort med syskonen? Drabbades du av någon förlossningsdepression i samband med att hon föddes?

• Anonym (mamman)
    Anonym (Anna) skrev 2016-01-12 20:05:35 följande:

Alltså vilka dumma svar du fick av de två inledande. Självklart kan man inse sina barns nackdelar, det är väl sunt att göra det. Värre med föräldrar som tror att deras barn är perfekta i alla lägen.

Utseendemässigt är det ju svårt att veta hur hon kommer att se ut om några år. Hon kan faktiskt bli jättesöt. Finns gott om fula ankungehistorier i världen.

Många barn är ganska ointresserade av skolan på lågstadiet. Det gäller väl att stötta henne på rätt sätt där, tänker jag.

Har hon kompisar? Är hon intresserad av andra människor?

Jo, jag har hoppat uppe även om det känns tungt nu!

Hon har haft vänner sedan förskolan men ju äldre och mer aktivare de andra har blivit i sina lekar/efter skolan-aktiviteter har hon helst tittat på. Och vännerna tappar intresse för henne eftersom hon inte är med och leker (men det bekymrar henne inte). Som tur är har hon en vän som inte heller är särskilt aktiv eller social. De brukar tysta sitta i soffan med varsin iPad och titta på film, och vara nöjda med det. Så just nu är det det som tröstar mig. 
Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.